בעידן האינטרנט, שמו של אדם הוא מותג. כשרוצים לגלות משהו על מישהו, הדרך הנפוצה לעשות זאת היא ע"י הקשת שמו בגוגל. תוצאות החיפוש, והתכנים אליהם הן מובילות, הם שיקבעו מה מייצג אותו מותג. יש מי ששמם הטוב הולך לפניהם בגוגל, ויש אחרים, שבכל פעם ששמם מוקש במנוע החיפוש, זוכים לתזכורת לא נעימה לפרסומים שליליים עליהם, שגם אם עלו לרשת לפני שנים, ממשיכים לעלות בדפי התוצאות הראשונים, ולהכתים את שמם.
קחו למשל את אשת ראש הממשלה, הגברת שרה נתניהו.
אם בקדנציה הקודמת של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל, יכלה אישתו להתנחם בכך, שהדברים הקשים שנכתבים עליה בעיתונים משמשים ביום שלמחרת לעטיפת דגים, הפעם, אין לה את הפריבילגיה הזו. הפעם, עקבות פרשת התלונה של עוזרת הבית ימשיכו להתקיים ברשת, ולייצר לשרה נתניהו תדמית בעייתית.
חיפוש השם "שרה נתניהו" במנוע החיפוש גוגל מעלה היום רשימה לא מבוטלת של אזכורים שליליים של התביעות כנגדה מחד, תביעות לשון הרע שהגישה היא כנגד גופי תקשורת מאידך, ועוד לא מעט תיאורים ודעות, שלא לדבר על רכיליות גרידא.
בקיצור, לא משנה כמה יועצי תקשורת העסיקה הגברת נתניהו בשנים האחרונות, או כמה הודעות הופצו לתקשורת ע"י דוברים מיומנים, שפירטו את מסריה שלה, על היותה אישה חמה וטובת לב, אשת מקצוע רצינית ומוערכת, רעיה ואם מסורה, ואפילו לא משנה מה היו ויהיו תוצאות ההליכים המשפטיים שהיא מעורבת בהם – לכל אלה אין את הכוח לשנות את העובדה הפשוטה, שהמותג האינטרנטי "שרה נתניהו" מייצג היום אישה שנוהגת בעובדיה בחוסר הגינות ובקפריזיות, אישה הנוטה להתקפות זעם, אשת ראש ממשלה המבקשת להיות מעורבת בניהול לשכתו של בעלה, וכיוצא באלה. עוזרות הבית, הנעליים, המרק, המתנות, "אין ביבי בשבת" – מול כל אלה לא עוזרת הודעת דובר מנוסחת בקפידה, המועברת לציבור בצורה סטרילית.
היום, שפע התכנים והפלטפורמות שמציע האינטרנט מאפשרים לנו להכיר בצורה ישירה את האנשים שמאחורי השמות המוכרים, לשמוע אותם מדברים בקולם, מגיבים למה שנאמר עליהם בלי פילטרים של יועצי תקשורת ולהפעיל שיקול דעת רחב יותר. אנחנו כבר לא נותנים באופן אוטומטי כבוד לאשת ראש הממשלה, רק כי היא כזאת, אבל אנחנו גם לא מקבלים באופן אוטומטי את מה שכתוב בעיתון כאמת. זאת אומרת, שהתקשורת עם הציבור דורשת השקעה ויצירתיות גדולה יותר מפעם, אבל היא גם מאפשרת לאדם שמרגיש פגוע מאמצעי התקשורת המסורתיים לייצר לעצמו תיקון, ולהוכיח שהדמות הציבורית שנבנתה לו לא מייצגת את מי שהוא באמת.
למי ששמו הטוב הוכתם יש אפשרות למתג את עצמו מחדש, ולשכנע ישירות את הציבור (לא רק את עורכי העיתונים ומהדורות החדשות) התדמית השלילית שדבקה בו אינה מייצגת את מי שהוא באצמת.
שרה אומרת שהיא אישה חמה ונעימת הליכות?! לטענתה, התקשורת המסורתית לא מראה את זה?! זה לא אומר, שזה לא יכול להיראות...
האינטרנט מציע לשרה קשת רחבה של פתרונות מיתוג, שיכולים להפוך את התדמית הבעייתית שלה לנחלת העבר, כמו למשל:
א. העלאת פרופיל אישי ברשתות חברתיות מובילות, כמו פייסבוק, או קפה דה-מרקר. ההימצאות ברשת החברתית דורשת לוותר על חלק מההגנות שאנשי ציבור רגילים אליהם, ולהתנהל בשקיפות שונה מבעבר, אבל אין כמו עמידה באומץ, ומתן מענה ענייני לטענות ולשמועות, כדי להוכיח שלאדם ציבורי אין מה להסתיר.
ב. פתיחת בלוג אישי מצולם, שבו תפנה אל הציבור, ותגיב בעצמה על טענות המופנות כלפיה. עלבון ותסכול אי אפשר באמת לבטא במלים "מכובסות" של דוברים פוליטיים. הבעות הפנים, טון הדיבור, תוכן הדברים ובחירת המלים הספונטנית – אלה יכולים לשכנע הרבה יותר מהצהרה סתמית של דובר פוליטי (שמקבל כסף כדי לומר את הדברים שהוא אומר, ושאינו מגבה את אמירותיו בהוכחה מוחשית).
ג. כתיבה של מאמרים מקצועיים, פרי עטה של נתניהו, בנושאי פסיכולוגיה וטיפול בילד, אשר יופצו במאגרי מאמרים מובילים, כמו Reader או Articles. במקום לציין בהודעות לתקשורת שנתניהו היא אשת מקצוע איכותית, אפשר להעלות לרשת מאמרים ותובנות מקצועיים, ליזום לדיונים אנשי מקצוע בעלי שם, לעורר סוגיות חברתיות, להציע יוזמות ציבוריות ולקדם אותן דרך רשתות חברתיות וכן הלאה.
ד. העלאת סרטונים פרטיים ואחרים באתרי שיתוף כמו יו-טיוב, או פליקס, אשר יאפשרו לכל גולש להכיר טוב יותר את ה"אדם מאחורי המותג", דהיינו לראות את שרה נתניהו צוחקת, משתפת, אנושית, מדברת, מתקשרת עם סביבתה "בגובה העיניים"...
העלאת מסה גדולה של תכנים חיוביים וקידומם במנועי החיפוש תגרום לדפי התוצאות הראשונים של גוגל להציג תמונה שונה לחלוטין מזו המתקבלת היום, ותדחוק את האזכורים השליליים לדפים פנימיים, שכמעט ואינם נצפים ע"י הציבור הרחב.
קצרה היריעה מלפרט את כל פתרונות המיתוג שמציעה רשת האינטרנט לשרה נתניהו, ולכל מי שלא מרוצה מהתדמית המתקבלת מתוצאות חיפוש שמו באינטרנט – אבל הם קיימים וזמינים לכל אחד.
השימוש בפתרונות הללו, במיוחד על ידי אישה שנמצאת במוקד העין הציבורית כשרה נתניהו, דורש שינוי מחשבתי, אומץ, יצירתיות ונכונות להתמודד עם תקשורת דו צדדית (הציבור יגיב, והרבה פעמים, התגובות לא יהיו בשפה דיפלומטית...) – אבל מי שלא ידע לאמץ את השינוי, ולהתאים את התנהלותו התקשורתית אליו, יישאר מאחור.
מיתוג אישי ומקצועי ברשת הם הדרך היעילה ביותר להתמודד עם הכפשות, שמועות והאשמות (כמובן, הכול בהנחה, שלאלה אין בסיס...), בין אם מדובר בגברת הראשונה ובין אם מדובר בכל אדם אחר.
עם קמפיין מיתוג אישי ומקצועי ברשת מבית peb, העוזרות לא יתבעו את שרה נתניהו אלא יתבעו לעבוד אצלה...