כתיבה שיווקית היא מקצוע לכל דבר ועניין. קשה לנו לדמיין זאת כיום, כמי שחי בעולם המערבי, אך עד לפני זמן לא רב הייתה הכתיבה נחלתו של מיעוט שבמיעוט. עד המאה השש-עשרה למשל היו כתשעים וחמישה אחוזים מן האוכלוסייה האירופית אנאלפביתים. מה כתבת היה כנראה פחות משנה, כל עוד ידעת לפחות לכתוב... עם התפשטותה של הכתיבה ועם התפתחותם של תחומי משנה רבים, התפצלה מיומנות הכתיבה למיומנויות משנה שונות. התפתחות המסחר ואמצעי התקשורת במאה העשרים הפכו את המיומנות של כתיבה שיווקית למקצוע בפני עצמו, שגם לו תחומי משנה כמו כתיבה שיווקית לאינטרנט, כתיבה שיווקית לפרסומות טלוויזיה, כתיבה שיווקית של כתבות תדמית בעיתונות המודפסת ועוד.
העובדה שכולנו (יש לקוות) מסוגלים להעלות דברים על הכתב יוצרת בלבול וחוסר בהירות בנוגע למיומנות של כתיבה שיווקית. כתיבה שיווקית היא מיומנות שדורשת לימוד, ניסיון וגם מעט כישרון. העובדה שכל אדם מסוגל לכתוב וכן שכל אדם נחשף לכמות עצומה של טקסטים שיווקיים בכל יום נתון, גורמת לאנשים רבים להניח שכתיבה שיווקית אינה "סיפור גדול", אלא מיומנות בסיסית, כמו חיבור רשימת מכולת למשל..
אין טעות גדולה מזו. כתיבה שיווקית היא מומחיות וכתיבה שיווקית שלא מתבצעת כהלכה היא כתיבה שיווקית שתשיג את האפקט ההפוך מזה שהתכוונו אליו. היא תגרום לנמענה של הכתיבה להתרחק מן הטקסט שניסחנו בדי-עמל ולאבד כל שביב עניין, שכפי הנראה היה לו בטרם התחיל בקריאת הטקסט.
אדם אינו מסוגל להפוך למומחה לכתיבה שיווקית בין לילה, אך הכרות עם מספר כללים בסיסיים היא דבר שכולנו עשויים לצאת נשכרים ממנו. בואו ננסה, אם כן, לנסח מספר כללי יסוד, הדורשים את התייחסותו של כל מי שמבקש לשלוח ידו בכתיבה שיווקית.
הכלל הראשון הוא שכל כתיבה שיווקית היא כתיבה המבקשת לשווק דבר מסוים לאדם מסוים או לקבוצת אנשים מסוימת. כל אדם או כל קבוצה שונים מאחרים. משום כך חשוב ביותר לנסח לעצמנו מראש את מאפייניו של קהל היעד שלנו ולכתוב כתיבה שיווקית שתכוון עצמה למאפייניו של קהל היעד. ניסוח המאפיינים של קהל היעד אינו חזות הכול ויש לדעת כיצד כותבים לכל קהל יעד, או גרוע מכך – כיצד מכוונים בטקסט שיווקי אחד למספר קהלי יעד שונים, אך דיה לצרה בשעתה.
כלל שני של כתיבה שיווקית הוא לנסות ולחבר טקסט שיאפשר לקורא להתחבר אליו ואולי אף להזדהות עימו. ברור מאליו ששיחה עם סוכן מכירות יעילה יותר, למשל, מאשר קריאת טקסט שיווקי. כיון שהטקסט אינו סוכן מכירות, אפשר לנסות ולהשיג אפקט דומה באמצעים העומדים לרשותנו. יש דרכים שונות להשגת אפקט זה. אפשר, למשל, להתחיל את הטקסט בשאלה שתביא את הקורא להנהן בהסכמה: "נכון שגם אתה מתלבט בבעיות כלכליות?.." טקסט מעין זה הוא טקסט שמאפשר לנו להתחיל ולפרוס את משנתנו השיווקית מתוך נקודת הסכמה עם הקורא ולשפר את סיכויינו להצליח במשימת השיווק שלנו.
כלל שלישי של כתיבה שיווקית נכונה קשור לאופן ארגון הטקסט. טקסט שיווקי וטקסט המיועד לאינטרנט בפרט, הוא טקסט שצריך להביא בחשבון את מגבלות המדיום ואת מגבלותיו של הקורא (לא את מגבלות ההבנה שלו, חלילה, אלא מגבלות כמו סבלנות קצרה ורצון לקבל מידע באופן מיידי). משום כך חייב הטקסט להיות מאורגן בצורה נוחה, ברורה, באופן המאפשר התרשמות מהירה, להביע בתחילת הטקסט את הרעיון המרכזי, להדגיש מילות מפתח ועוד.
לסיכום, כתיבה שיווקית היא מיומנות נדרשת במיוחד לנוכח התחרות העזה בעידן שפע המידע. יש צורך לדעת כיצד לעשות זאת נכון, בכדי להיות מסוגלים להתמודד עם המתחרים הרבים ולאפשר לנו לשרוד ואף להצליח. כתיבה שיווקית אינה מבטיחה לנו הצלחה, אך היא בהחלט נקודת פתיחה טובה.