חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

יויה מיוזיק | הפקה מוזיקלית לאמנים ועבודת המפיק המוזיקלי באולפן ההקלטות

הפקה מוזיקלית לאמנים ועבודת המפיק המוזיקלי באולפן ההקלטות

יש מי שחושב כי הפקה מוזיקלית אינה אלא הכנת פלייבק הנועד ללוות את השירה ותו לא. הפקה מוזיקלית בשבילנו זה קודם כל מבנה נכון של שיר בו ישנה הקפדה על המאפיינים של כל חלק וחלק בשיר (למשל: בית, פזמון, מעבר, Cpart, פזמון חוזר וכו'). הלכה למעשה, ישנה משמעות גדולה לא רק לכל חלק בתוך השיר אלא בעיקר לקשר שמקיימים ביניהם חלקי השיר השונים והאופן שבו הם מתחברים יחד לכדי יצירה אחת ומגובשת שבאה להעביר מסר מסוים. בדרך כלל שיר אופייני יכלול את המסר העיקרי שהוא "רוצה" להעביר בפזמון כאשר הבתים "יספרו" לנו את הרקע לאותו מסר עיקרי. תפקידה של ההפקה המוסיקלית הוא לשרת את מבנה השיר ולהאדיר את המסר שהוא רוצה להעביר. כך למשל באם המסר בפזמון מתפרץ ובועט כאשר בבתים דווקא מובא הסיפור בהדרגה (עד לפזמון) הרי שההפקה המוזיקלית צריכה להיבנות באותו הקו ממש; שמירה על מינימליות של העיבוד בבתים ולעומת זאת, בפזמון, אפשרתם של כלים נוספים להצטרף (אולי גם קולות) על מנת להוסיף עושר וליצור אנרגיה כללית עוצמתית יותר וערנית יותר מזו המובאת בבתים. מפיק מוזיקלי מנוסה ידע לסייע לאמן לבנות את השיר באופן מטבי כך שישרת את המסר המועבר בשיר. בפועל, זוהי נקודה קריטית מבחינת ההליך של הפקה מוסיקלית וזאת עוד לפני שהקלטנו את התו הראשון !

לאחר שיש בידנו מבנה נכון של שיר, המשרת את המסר שהשיר רוצה להעביר, ננסה לזהות את הצבע ההפקתי, ה"טבעי", אליו מושך השיר בכללו (כבר בשלב המילים והלחן). מפיק מוסיקלי צריך לדעת לבנות את ההפקה המוזיקלית כך שתתאים את עצמה למקום שהשיר "דוחף" אליו בטבעיות וזאת גם אם מתקבלת לאחר מכן החלטה אמנותית אחרת, לגבי אופי ההפקה והצבע שלה. רצוי תמיד שהחלטה כזו תעשה במודע ובשיתוף פעולה עם האמן ורק לאחר שלגמרי הוברר כי אנו מחפשים כיוון אחר מהמקום הטבעי שאליו באמת מכוון השיר. אין ספק כי בראי החידושים לשירים קלאסיים ומוכרים (אשר משוחררים לרדיו רבות בשנים האחרונות) ישנו אלמנט של כישרון רב בהפקה המוסיקלית ואולם נקודה זו אינה רלבנטית כאשר אנו נדרשים להפיק שיר חדש לגמרי, שעדיין לא פורסם. בהפקת שיר חדש רצוי לזהות את המקום ההפקתי, הטבעי, שאליו השיר מכוון וזאת כבסיס לכל כיוון אחר שאליו נרצה לקחת את השיר, בסופו של יום. מניסיון שלנו, ברוב המקרים אין טעם לכפות צבע וסגנון של הפקה מוסיקלית ובהחלט עדיף ללכת עם השיר ולתת לו לנווט אותנו אל הכיוון ההפקתי הרצוי. כאן המקום לפתוח מסגרת קטנה.. במקרה של אמן המבקש הפקה מוזיקלית למספר שירים מקוריים (במסגרת EP, או הפקת אלבום מלא) רצוי לחפש ולבחור את אותם שירים בהם מתגלה האמן במיטבו אבל גם את השירים המדברים באותה שפה ודוחפים לאותו מקום הפקתי מבחינת סגנון הגשה ו - עיבוד מוזיקלי. לכן כשמפיקים יותר משיר אחד לאמן מסוים רצוי לבחור צבע הפקתי שמחמיא לו ושיתאים לרוב השירים המוקלטים כך שלמעשה נוכל לעזור לאותו אמן לגבש אמירה סגנונית, תעודת זהות מוסיקלית וחתימה ייחודית משלו כאמן.

לאחר שקיבלנו החלטה לגבי הצבע והטעמים שההפקה המוסיקלית הולכת להתהדר בהם, נחשוב על ההרמוניות (הליווי) כלומר: על המהלכים ההרמוניים שילוו את המלודיה (המנגינה המושרת) וזאת כבר בנגינה על הגיטרה או הפסנתר בלבד. מה זה מהלך הרמוני מוקפד ? התשובה לכך היא המהלך ההרמוני שישרת את השיר בכך שיסייע בהעצמת המסר, הנמצא בבסיס השיר וזאת ע"י יצירת אווירה מתאימה. כוחן של הרמוניות הנו ביכולתן ליצור אווירה. כבר בשיעורי תיאוריה בסיסיים לומדים מרווחים ומדהים להיווכח עד כמה שני צלילים ויותר יכולים לייצר בנו האנשים (מוסיקאים ולא מוסיקאים) תחושות ואווירות שונות, הנפרדות לגמרי זו מזו. הכרה טובה עם הרמוניות וכן חוש מוסיקלי ערני ומפותח, העוזר לבצע מעברים נכונים מהרמוניה אחת לאחרת בתוך חלק מסוים בשיר או מחלק אחד לחלק אחר (נקודה מכרעת בחשיבותה), הינם חלק בלתי נפרד מהפקה מוזיקלית ומעבודתו של מעבד מוזיקלי.

רק לאחר שהשלמנו בהצלחה את שלושת השלבים היסודיים שפורטו מעלה (גיבוש מבנה, החלטה על צבע הפקתי, בנייה הרמונית מוקפדת – כך שכל אלה מעצימים את המסר המצוי בבסיס השיר) נוכל לגשת אל מלאכת תזמור התפקידים השונים, מלאכה בה יש להקפיד על כך שהתפקידים יישבו  נכון זה עם זה, ללא התנגשויות, הן מבחינת התווים המנוגנים והן מבחינת הצבע הכללי שכל כלי מאופיין בו בספקטרום השמיעתי (כן כן... הטיפול בתדרים מתנגשים מתחיל כבר לפני המיקס, בשלב הבניית התפקידים כאשר ישנה הקפדה על בניית התפקיד לכל כלי וכלי, בהתאם למנעד הטבעי שלו). כמו כן, חשוב להקפיד שהשירה תצא החוצה כמו שצריך כך שכל מערך הכלים הנמצא מאחוריה, תומך בה ומעצים אותה באמצעות התפקידים המנוגנים ולא חלילה מתגבר עליה. שלב זה הנו מרתק שכן השיר פתאום פורש כנפיים ועובר להיות מבוצע בידי מגוון רחב יותר של כלי נגינה (פסנתר, תופים, אקוסטית, חשמלית, בס, כינורות, חליל, אקורדיון, כינור, סקסופון ועוד) אשר לכולם מטרה אחת - תמיכה בשירה וכמובן ..... העצמת המסר שבסיס השיר.

הגשת שירה וכמה טיפים חשובים

פרהאמפ מקצועי, מיקרופון שירה מחמיא והעמדה נכונה של האמן בחלל החדר האקוסטי הנם חשובים ביותר להוצאת טייק שירה מוצלח ואולם כל אלה, יחד עם הפקה מוסיקלית טובה ומקצועית ככל שתהא, אינם יכולה לגרום לשיר "לעבוד" באם המלל המושר אינו מוגש כראוי ע"י האמן המבצע. כן כן, שירה היא הדבר החשוב ביותר בשיר וצריך לזכור את זה ! מפיק מוזיקלי מקצועי חייב לדעת לייצר אווירת עבודה חיובית ואוהדת ואף יותר מכך לדעת איך להוציא את המיטב מכל אמן מבצע ואיך "לסחוט" ממנו ביצועים מרגשים שיוצאים מן הלב ונכנסים לליבותיהם של השומעים. חשוב מאוד שהשירה תגיע ממקום של כוונה ומיקוד ולצורך כך לעתים יש לדון במלל ובמסר המועבר באמצעותו. לעתים צריך להתעכב על הכוונה שבהגשת כל מילה ומילה. לעתים גם יהיה צורך לבצע טייקים נוספים וחוזרים - הכל בכדי שהגשת השירה תצא לא פחות ממושלמת.

כמה טיפים להקלטת שירה ב - אולפן הקלטות: "חזרות, חזרות חזרות.." וגם שינון ! רצוי שתבצעו את השיר עם עצמכם בבית מספר פעמים, במהלך שבוע שלם, ועל הדרך גם תזכרו את המילים בע"פ. חזרות ושינון יותירו אתכם בהקלטה להתמודד עם נושאים מהותיים של כוונה והגשה (ולא עם נושאים יחסית טכניים של תקינות המלודיה, זכירת המילים ו/או הצורך בקריאתן מדף, תוך כדי הקלטה). כלל נוסף הנו הכלל של "חדל קשקשת ברשת" ובמילים אחרות, שמרו על קולכם ואל תרבו בדיבורים ביום שלפני הקלטת השירה ובשעות שלפני תחילת הסשן. בנוסף, רצוי שלא להרבות באכילה לפני סשן שירה.

יואב (יויה) אסיף | מפיק מוסיקלי | יויה-מיוזיק | אולפן הקלטות | www.yoyamusic.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלי - יויה מיוזיק

הפקה מוזיקלית לאמנים | מוזיקה לפירסומות | מוזיקה לסרטים | מוזיקה לתיאטרון | מוזיקה לאתרים | מוזיקה למולטימדיה | אולפן הקלטות | www.yoyamusic.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלי

מאת: יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלימוסיקה23/01/101064 צפיות
המאמר סוקר את חיונותה של המוזיקה וחשיבותה בראי תהליכי מיתוג של חברות ועסקים במיוחד כשהדבר נוגע למערכות נתבי שיחות (IVR) היכן שהמערכת פעמים רבות מהווה אמצעי קשר ישיר שבין החברה או העסק ללקוח כמו גם ללקוח הפוטנציאלי. מן המאמר: "אז למה בעצם חשוב להקפיד כי נתב שיחות ה - IVR שלך יוכן באופן רציני, מקצועי ואף מעורר השראה ? כי בכל פעם כשלקוח מתקשר, מיידית עולה בעיני רוחו האימג' של החברה, כלומר כל מה שהחברה שלך מייצגת; כי מסרים אשר נכתבו באופן מקצועי והוקלטו כמו שצריך יוכלו להיות מועברים ללקוחות

מאת: יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלימוסיקה23/01/101089 צפיות
המאמר מסביר את המושג של מיתוג קולי המהווה מינוח יחסית חדש בתחום הפרסום ובתוך שכך שופך אור על עבודת המפיק המוזיקלי באולפן ההקלטות, בהקשר של בניית מותג קולי כחלק ממאמצי מיתוג כולל לעסק או לחברה. מן המאמר: "בעידן הטכנולוגיה והמידע של ימינו קיימת חשיבות רבה למידת הבולטות והייחודיות של כל עסק וחברה למול המתחרים – זאת כמעט בכל שוק ושוק. בימים כאלה, כאשר כמעט בכל ענף וענף מתקיימת תחרות רבה ובעוד שהאינטרנט מדגים (במרחק קליק) היצף של מידע אודות מוצרים ושירותים, עולה וגובר הצורך של כל חברה (ובכלל זה גם עס

מאת: יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלימוסיקה23/01/10975 צפיות
המאמר מדבר על חשיבותה של המוזיקה בתווך האינטרנט היחסית חדש בעולמנו וכן את יישומה באמצעי מולטימדיה שונים. מתוך המאמר: "הלחנת מוזיקה לאתרים ו - מוזיקה למולטימדיה היא עסק רציני ביותר. בעידן המידע והטכנולוגיה של ימינו המחשב כבר תופס נתח רחב ביותר משגרת החיים שלנו. התווך האינטרנטי בימים אלה, יש אומרים, מהווה מעין עולם מקביל למציאות הקיימת. מושג זה של עולם וירטואלי מקביל הוטבע לא בכדי שכן כיום ניתן לבצע פעולות רבות באמצעות האינטרנט אשר בעבר נתאפשרו רק באמצעות קשר ישיר שבין הבריות לעולם המעשה שביומיום,

מאת: יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלימוסיקה23/01/101068 צפיות
המאמר סוקר את נושא המוזיקה בתיאטרון המודרני של ימינו ומדבר על תפקידה החשוב מאין כמוהו של המוזיקה בתחומי המחזאות השונים: כגון מחזות זמר, מחזות אימפרו ועוד. כן ישנו פירוט באשר עבודת המפיק המוזיקלי וכן תפקידו של אולפן ההקלטות ככל הקשור להכנת פס-קול להצגה למול הבאתם של נגנים לביצוע ליווי מוזיקלי LIVE על הבמה.

מאת: יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלימוסיקה23/01/101201 צפיות
המאמר סוקר את תפקידה של המוזיקה בקולנוע ובטלוויזיה ותכונותיה הייחודיות אשר הופכות אותה לכלי חיוני המסייע לשדרוגה של הסצינה הקולנועית ולהעצמת המסרים שבבסיסה. מתוך המאמר: "אז איך באמת מתקבלות החלטות לגבי איפיוני המוסיקה ביצירה המוקרנת ? כמובן שהמלחין, מניסיונו האישי, ולאחר שצפה ב - Rough Cut , מוזמן להמליץ על אפיוני האווירה המתאימים בכל סצנה וסצנה ואולם בדרך כלל, ההחלטות מתקבלות במהלכה של ישיבה בה נוכחים המלחין, הבמאי וכן אנשים נוספים מן ההפקה. כאמור, הרעיון שעומד מאחורי פס-הקול הנו מינופה של הסצנ

מאת: יואב (יויה) אסיף, מפיק מוזיקלימוסיקה23/01/101216 צפיות
המאמר סוקר את תחום ההלחנה וההפקה המוזיקלית לפרסומות וג'ינגלים. ישנו מענה לשאלות כמו למה באמת צריך מוזיקה לפרסומות וכן עמידה מקרוב על תכונותיה של המוזיקה ויכולותיה המופלאות לשרת את המסר הפרסומי שבסופו של יום נועד לעורר ציבור (או קהל יעד) להתנהגות מסויימת, כגון: רכישת מוצר או שירות.

מאמרים נוספים בנושא מוסיקה

מאת: רויטל ל מוסיקה02/12/205147 צפיות
אחת מצורות הבילוי הפופולריות בשנים האחרונות היא הקריוקי אשר מקורו במדינת יפן ופרושו "תזמורת ריקה". אנשים מסתבר מאוד אוהבים לשיר, ולכן כל אירוע בו תהיה הפעלה אקטיבית, כזו שהאורחים יוכלו להביע עצמם ולהתבטא בשירה, יהפוך למשהו מוצלח.

מאת: חיים נוימוסיקה12/08/205632 צפיות
הסינגל החדש של הזמרת והיוצרת יעלה אלישיב, CRAZY TIMES הוא מצמרר, מרגש ומבליט את יכולותיה הווקאליות והמוזיקליות. את השיר כתבה והלחינה יעלה בתקופת סגר הקורונה והוא כבר זכה לתהודה רבה בקרב מאזיניה וציבור נרחב.

מאת: חיים נוימוסיקה26/07/205647 צפיות
גם זה הגיע: המנון לקורונה, המגפה שנחתה על העולם, זוכה גם לשיר קליל וקצבי ולסינגל חדש של הזמר יהודה אברון.

מאת: אידובמוסיקה29/12/196288 צפיות
הייתה תקופה לפני הרבה מאוד זמן שראש-הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, השתמש במשפט הבא בשביל להגדיל לעצמו את כמות המצביעים - לכל ילד יהיה מחשב בבית. ביבי השתמש במשפט הזה בתור כלי שכנוע. מכוון שהייתה תקופה שלא היה מחשב בכל כיס והגישה לאינטרנט הייתה מאוד מצומצמת. לעומת התקופה של היום שבו לכל ילד כבר יש גישה כמעט בלתי-מוגבלת בשביל לגלוש באינטרנט.

מאת: אידובמוסיקה13/12/193676 צפיות
אם היינו חיים עשור אחורה והייתם רוצים לבנות אולפן-הקלטות הייתם צריכים לעבוד כלכך הרבה שעות בשביל להקים את האולפן הכי פשוט. אבל היום, ההוצאה הכי יקרה שלכם כנראה תהיה מחשב ואם אתם קוראים את המאמר הזה אז אני מניח שיש לכם מחשב. במאמר הזה אני רוצה להסביר מה הם כוחם של פלגינים.

מאת: אידובמוסיקה09/12/193641 צפיות
כיום אנחנו חיים בתקופה שמאוד קל לשמוע שירים. בלחיצת כפתור אנחנו יכולים לשמוע איזה שיר שאנחנו רוצים או אלבום שלם מבלי לחשוב יותר מדי. אנחנו כלכך רגילים לשמוע שירים לפי בחירה שלא קיים אתר אחד, אלה כמה אתרים שתהליך הורדת שירים מיוטיוב או מכל אתר אחר היא מאוד פשוטה. למרות שאיכות השירים פחותה מזו של השירים שהופקו באלבום, אנחנו בתור צרכנים מעדיפים את הנוחות של לשמוע מתי שאנחנו רוצים מאשר לשמוע שירים באיכות גבוהה.

מאת: אידובמוסיקה02/12/193898 צפיות
מי מאיתנו לא שומע היום שירים דרך יוטיוב? היום הדרך המקובלת לשמוע שירים היא דרך שירות סטרימינג כלשהו כשהדרך הכי פופולרית היא מיוטיוב. אני נתקל בהרבה מקרים שבהן כל קבל עם ועדה מבקש ממני להסביר לו איך מורידים שירים מיוטיוב. בדר"כ אני גם שואל "למה צריך להוריד את השירים מיוטיוב? הרי מאוד נח וקל פשוט להיכנס ליוטיוב ואז לשמוע את השירים שאנחנו רוצים", התשובה הקבילה שאני מכבד היא דווקא מזמרים שרוצים להתאמן על שירים מסויימים אבל הם לא תמיד נמצאים במקום שהטלפון שלהם קולט וויפי (wifi) בשביל להפעיל יוטיוב...

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica