593פיאף-יונית טובי-תיאטרון באר שבע-בית ציוניאמריקה ת"א593
תמונות-יחצ"ן
תיאטרון באר שבע מציג את המחזה "פיאף" מאת פאם ג'מס מחזאיתבריטית.העיבוד הנוכחי למחזה נולד בבית צבי וכעת הוא זוכה להפקהרפרטוארית.
פיאף-אדית פיאף או בשמה המקורי אדית גובנה גאסיון היתה הזמרתהצרפתיה המפורסמת ביותר בעולם.היא הפיצה את השנסון הצרפתי שזכה להצלחה בכל העולםפרט לבריטניה.
בזכותה הוא הפך למה שהוא היום.לאחר שהתחתנה ילדה בת שנפטרהבגיל שנתיים והתחילה לשיר בשנת 1935 יחד עם אחותה-סימון-רות אסרסאי-ברחובותפריז.לפלה-אמרגן-רון ביטרמן גילה אותה שם והיא הופיעה במועדוןשלו.הוא שינה את שמה לפיאף-ציפור חופשיה בצרפתית.
הצלחתה היתה מידית.לאחר רצח לפלה נחשדה ברציחתו.פיאף שלאיכלה לחיות ללא גבר לידה החליפה שורה של גברים ביניהם מלחין נשוי-ריימונד-ירמירייך,פייר-אמיר דוליצקי,לוסיאן-שמי בן-מאיר,מלחין יהודי-מישל-אורן כהן- שהגיש להלביצוע שיר שהפך מיד לשלאגר.
סיור באמריקה הסתיים בהצלחה רבה .היה לה רומן עםמתאגרף-מרסל-אוהד יהודאי שנהרג בתאונת מטוס .פיאף חלתה בסרטן וסימה את חייה ב1963כשהיא בת 48 בלבד.
ציינתי את תולדות חייה שחלקם מוזכרים בהצגה.
לאורכה שזורים כ 15 שירים מהמפורסמים ביותר.למרות שמשתתפיםבהצגה זו 10 משתתפים ההצגה כולה נשענת על כתפיה של פיאף-יונית טובי. היא העיקר וכלהאחרים משמשים כמניעי העלילה ו''תפאורה'' בלבד.זאת בעצם הצגה של איש אחד כאשר כלהשאר למעשה סטטיסטים.משחק כולם טוב מאוד אך הופעתם אפיזודית בלבד.
אציין את שמם של אלו שלא הזכרתי עד כה. גיא אלון-שוטרוחוקר,רותי אסרסאי-סימון,-מדלן-נילי צרויה.
פיאף היתה נמוכת קומה כך גם טובי אך כתפיה רחבות ביותר והןנשאו בהצלחה מירבית את המשא הכבד.היא משנה את אופיה משך ההצגה מבחורה -ילדה תמימה המצויה באשפהלאישה המגיעה לפיסגה .
היא היתה חוצפנית,היא היתה מרגשת,היא היתה שתלטנית. שינתה אתאופיה עם פרסומה וטובי הראתה היטב שינוי זה בהתנהגותה ובמשחקה.
ליונית אישיות בימתית חזקה והיא חיה את תפקידה על הבמה הןבדיבור הן בתנועה והן בהבעה.תענוג היה לראותה ולשמעה.היא מרגשת ברוב השירים שלה וביחודבשיר
"אם אני לא אשיר אין לי בישביל מה לחיות".
ביום שמודיעים לה שמרסל נהרג היא מופיעה ומודיעה לקהל שהערבהיא לא שרה עבורם ומבקשת בלי מחיאות כפיים כי היא שרה למרסל.
ליונית קול יפה ,נעים וערב לאוזן.כל השירים שהיא שרה לווו מצויין בתזמורת בת ארבעה נגניםהיושבים כל הזמן על הבמה מאחורי וילון.על תופים ניגן אסף דגן,קונטרבס -אלוןעזיזי,אקורדיאון-אתי תבל,פסנתר -יובל שפירא שהיה אחראי גם על הניהול המוסיקלי.קולהשל טובי דמה ביותר לקולה האמיתי של אדית פיאף. באמצעות הטכניקה לעתים היה נידמה לךששומע אתה את פיאף האמיתית.התפאורה -ערן עצמון -שלט בה הצבע השחור ובצד שמאל הוצב תאאיפור.
המחזה נכתב על ידי פאם ג'מס והעיבוד והבימוי נעשה על ידי אליביזאווי.
הוא התרכז ובצדק בפיאף והשמיע משירי אדית פיאף . הקהל רצהלשמוע את שיריה אך לדעתי אפשר היה לותר על שיר או שניים מאלו שהושמעו ולהשמיעבמקומם שיר או שניים בקולות גבריים והפוטנציאל לכך,בהכירי את גברי פיאף ואת יכולתםבשירה עמד על הבמה. לראות או לא לראות:טובי כובשת אותך הן במשחקה והן בשירתה ואתהנשבה על ידה.מומלץ ביותר.
נכתב על ידי
displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret")
elybikoret-אלי ליאון ,14/1/2010 10:07