589פנדו וליז-ארבאל-בימוי גלית זינגר-הסימטה589
צילומים-אלי ליאוןפרננדו ארבאל בן ה77 נחשב היום לסופר ומחזאי הספרדי החשוב והמפורסםביותר.
הוא התגורר רוב הזמן בפריז וחלק גדול מיצירותיו ,בגלל חייו, עוסקים ביחסי אנושלא שיגרתיים ולא מקובלים.
הוא נחשב ליוצר העוסק באבסטרקטיות,בסוריאליזם ויצירותיו מלאים אכזריות לשמההגובלת בסטיה.
רבים ממחזותיו הוצגו בארץ.בזמן האחרון יצא לי לראות את המחזה "פנדו וליז"כמה פעמים .פעם בבית צבי,פעםבמסגרת סמינר הקיבוצים ועוד.
בכל פעם ההפקה היתה שונה עם צוות שונה ובימוי אחר שהדגיש פן אחר שלהיצירה.
הפעם מועלת ההצגה בתיאטרון הסימטה כהפקה שלו כאשר הדגש הוא על האכזריות,המאבקעל החיים,על הסאדיזם.
זהו מחזה קצר אבסורדי המועלה בדרך כלל בערב אחד יחד עם עוד מחזה שלו"פיקניקבשדה הקרב".
בסימטה ההפקה nמעלה מחזה אחד בלבד.אראבל כתב את שני המחזות בהפרש של שלוש שנים בסוף שנות החמישים ותחילת
השישים ועד היום אפשר לומר כי הם אקטואליים עם הנושאים בהם הם מטפלים
ב"פנדו וליז" זוג מנסים להגיע למקום מסויים-טאר- שכנראה לא קיים.זהו מקום שלהאושר מקום שלא רק הם חפצים להגיע אליו.
יש שאיפה,פנטזיה לדבר הבילתי נודע ,למקום שרק שמעו עליו שהוא טוב, כולם רוציםלהגיע אליו למרות חוסר הביטחון ,למרות שלא יודעים עליו דבר ומה יש שם.
כך נוהג האדם כאשר לא טוב לו ,כאשר הוא חולה ונכה.ליז-,תמר בן עמי משותקת בחלק גופה התחתון ואינה יכולה ללכת.פנדו-ישי בן משהנושא אותה בעגלת ילדים .באין ברירה תלויה ליז לחלוטין בבן זוגה.
המחזה מטפל ביחסים ביניהם. קשה להיות תלוי באחרים. אין לסמוך על העזרה שלהאחר.
פנדו מתיחס אל ליז אמנם בסוג של אהבה, אומר לה שהוא אוהב אותה מחבק אותה , אךהוא גם אכזר וגם מבקש סליחה,הוא לא איכפתי.בדרך הם פוגשים בשלוש דמויות עםמטריה ההולכים לאותו מקום. הם מתעכבים אצל הזוג ומתאמצים להגיע .האם כל המאמץ שלהםהוא כדאי.
ישי מציג בצורה טובה מאוד דמות של אוהב ואכזר,עדין וברוטלי.מעשיו גובליםבזילזול בחיי אדם.
פנים רבות לאהבה.יש בה מהחיבה,העזרה,העינוי.אתה יכול להביעאותה ברגשות
מעורבים,מנוגדים ומוזרים לפעמים.
בן משה ברוטלי,אין בו טיפת רוך. משחקו טוב מאוד ומעשיו ריאליסטייםביותר.מה מניע את פנדו להתנהג בצורה אכזרית כפי שהוא מתנהג .האם ההנאה לגרום סבללאחר.האם ההרגשה שחיי אדם אחר תלויים בו ,דבר הנותן לו הרגשה של עליונות,האם אופיסאדיסטי, האם מחשבה מעוותת המראה את האהבה בצורה חריגה ,חולנית.
אראבל אינו נותן הסבר להתנהגות זו ונותן אפשרות לפרשה בצורות שונות.מדוע פנדוממשיך להובילה ,מדוע אינו עוזב אותה וממשיך לבד או אולי עם שלושת הנוודים.
האם התנהגותו זו בא משנאה לליז או זה ביטוי לאהבה לפי הבנתו.תמר בן- עמי אומללה.אוהבת. רוצה להאמין בפנדו אז מתאכזבת כל פעם וממשיכה איתו.מעשה הנראה כמזוכיזם ועינוי עצמי הנובע ממצבה ובאין מוצא אחר.
משחקה מעולה,חם ,מרגש. היא אוהבת, משתוקקת שיאהבו אותה, מוכנה לסבל למעןהאהבה.היא אמיתית, היא כנה.למרות כל זאת כולם מתנהגים אליה כאל חפץובאכזריות.שלושת אנשי המטריה אילון קורח,נדב צדקה ודניאל סבג טובים מאוד בתפקידםהאפיזודי הקצר.
מבין השלושה התרשמתי במיוחד ממשחקו התמים, הנבוך,העקבי של דניאל סבג בתפקידטוסו.
הבימוי של גליה זינגר היה ריאליסטי ביותר. מראה את האכזריות בכל כיעורה.זאת הצגה שקשה לראות בה את האכזריות הבלתי מתפשרת באדם חסר אונים נכה ותלויבחסדי השני .ראויה לציון התפאורה היפה,(מעין נחליאלי)בהתחשב במקום העלילה והתוכן וכןמהתאורה החמה,היוצרת אוירה אינטימית דמיונית שעיצב מרטין עדין.
עיצבה את התלבושות רויטל כרמל והעריכה המוסיקלית היתה של גלית זינגר.לראות או לא לראות:הצגה ריאליסטית ביותר,אכזריות לשמה עם בימוי ומשחקמצויינים.נכתב על ידי
displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret")
elybikoret-אלי ליאון , 4/1/2010 11:21