כלכלה? זאת לא קללה!
עוד יום חופש עם הנכדים ושוב מתלבטים מה עושים היום? אם נצטט את מרק טווין: “ בעבר הייתי מתלבט, אבל היום אני לא בטוח – אני מהסס".
אז בלי להסס, היום אנחנו נדבר על כלכלה קלה. כל נכד מקבל מדי פעם כסף. חלקם מקבלים דמי כיס בצורה מסודרת,נכדים אחרים מקבלים מתנה ליום ההולדת, לחגים או בהזדמנויות אחרות. לכל אחד מהנכדים יש ודאי הרבה יותר תוכניות על מה להוציא את הכסף מאשר הזדמנויות לקבל את הכסף. הנה יש לנו היום זמן לבנות יחד סדר עדיפויות להוצאות ולהתאים את ההוצאות להכנסות.
כמובן שחייבים להתייחס לגילו של הנכד. אם הוא בן 7 או 8 וכבר יודע לכתוב, נציע לו דף נייר והוא מוזמן לכתוב בעצמו. אם הנכדה בת 4 או 5, היא תתבקש להכתיב ואנחנו נתנדב לשמש לה כמזכיר אישי: נכתוב את הדברים.
השאלה הראשונה היא כמה כסף הנכד מקבל לחודש, בממוצע. ילד בן 7-8 כבר יכול לחשב בעצמו מה הממוצע. לקטנים יותר, אנחנו כאן כדי לעזור. נניח שהילד מקבל 100 ש"ח לחודש.
כעת נעבור לסעיף ההוצאות – וזה בהחלט יכול להביא לנו את הסעיף! נשאל את הנכד מה הדברים שהוא היה רוצה לרכוש. הנכד מתבקש לרשום כל פריט שהוא חולם לרכוש. נניח שיש ארבעה פריטים שהנכד היה רוצה : כדורגל, פנס לאופניים, בגד ים ומשחק מחשב.אפשר לעשות סקר מחירים מהיר באינטרנט ולרשום תוצאות. זאת הזדמנות שהנכד ילמד שלא קונים לפני שמשווים עלויות.
נניח שהפנס עולה 30 ש"ח, הכדורגל 50 ש"ח, הבגד ים 70 ש"ח ומשחק מחשב – 150 ש"ח.
הנכדצריך לסדר את החפצים על פי חשיבותם עבורו. מה חשוב יותר? כדורגל או פנס לאופניים? אם הנכד משחק כל יום שעתיים כדורגל ורוכב על האופניים רק בבוקר, חשוב לקנות את הכדורגל קודם. אם הנכד יוצא כל ערב לביקור אצל חבר על אופניו, הפנס חשוב ביותר. אם הוא רשום לקייטנה עם בריכה ובגד הים שלו נקרע – ולא מצחוק - הבגד ים עובר למקום הראשון.
נניח שהסדר שהנכד קבע הוא זה: בגד ים, כדורגל, משחק מחשב ופנס לאופניים.סך כל הרכישות – הנכד מחשב:300 ש"ח. אז מה-100 ש"ח הראשונים קונים בגד ים ונותר עודף של 30 ש"ח. לא , לא קונים פנס. חוסכים ובחודש הבא יש כבר 130 ש"ח. הנכד יקנה כדורגל, כדי לנצל את החופש למשחקים עם החברים. 80 ש"ח עוברים לחודש הבא.אז נוספים 100 ש"ח ואפשר לקנות משחק מחשב וגם פנס אופניים. המשחק ישמח את הנכד בחגים ופנס האופניים חשוב לקראת החורף, כשמחשיך יותר מוקדם.
והנה יצרנו עם הנכד פתח קטן לכלכה גדולה. בהצלחה!