למה כדאי להשקיע בקונספט ויזואלי לאתר?
את חשיבותו של עיצוב אתרים, מכל סוג שהוא, כולם כבר מבינים היום. עם זאת ולמרות הרצון הטוב, לא הרבה יודעים מאיפה וכיצד להתחיל במלאכת העיצוב לאחר אותה הבנה בסיסית וחשובה. לכן, אחד הדברים הראשונים שכדאי לשים לב אליהם כאשר ניגשים לעבודה עם מעצב אתרים, הוא חשיבה מוקדמת על מראה הקונספט העיצובי שיהיה באתר שלכם.
מה זה בכלל קונספט עיצובי?
למי שלא יודע, משמעות המילה concept באנגלית היא מושג, או תפיסה, אך בפועל יש לה תת-משמעויות רבות נוספות, ובמגוון הקשרים שונים. בכל הנוגע לשיווק ובייחוד שיווק דיגיטלי, כשאומרים 'קונספט' הכוונה לשפה עיצובית אחידה בכל דפי האתר, הסמלים שלו, הבאנרים, הפונקציות שיש בו ולמעשה כל שטח עיצובי שקיים באתר (ומחוצה לו).
כך למשל, באתר שמוכר נעליים לילדות אמנם צפוי שישולבו בו גימיקים כמו לבבות או פרחים וגווני ורוד, אך אם נבחן את האתר לעומק ואת כלל הדרכים שבהן הוא מתקשר את עצמו עם הלקוחות שלו - לרבות ניוזלטר, פרסומות, ואפילו קבלות ודוחות - נבחין שבמרבית הפעמים הקו העיצובי של העסק והאתר הוא רציף, כלומר שיש בו מוטיבים החוזרים על עצמם, כי כך עושים עיצוב אתרים נכון. במילים פשוטות - הלבבות והפרחים באתר המוכר נעליים לילדות אינם מופיעים במקרה, ובמבט מעמיק ניכר כי הם, כמו גם המקומות שבהם הם מוצבים, נבחרו בקפידה ועם מחשבה רבה מראש.
האם מישהו בכלל שם לב לקונספט?
לא נשאיר אתכם במתח, התשובה היא - בהחלט כן. גם אם הדבר אינו ניכר במבט ראשון, ואפילו אם רובם המוחלט של הלקוחות אינו מקדיש לכך תשומת לב מיוחדת, הרי שבפועל הקונספט העיצובי מהווה את תעודת הזהות הראשונית והאינטואיטיבית ביותר של העסק, וגם אם גולש הנחשב כ"עובר אורח" שנתקל בפרסום כלשהו בפעם הראשונה, הרי שבפעם השניה והשלישית שייחשף לפרסומים אלה הוא ככל הנראה כבר יידע לזהות את העסק, גם אם אין לו תשובה מפורשת לשאלה מתי הוא פגש בו לראשונה.
מבחינה קוגניטיבית, מחקרים רבים מספור מראים שככל שפרט נקשר במוח עם זכרונות נוספים (ובעיקר תמונות וסיפורים), כך יגבר הסיכוי שהוא יזכור את אותו פרט לאורך זמן. ואל לנו לזלזל בפעולת הזכירה ולהגיד שהיא לא משמעותית, מכיוון שזוהי הדרך הראשונית והעדינה ביותר לשבור את חומת הרפרוף האדיש של הגולשים על גלי האינטרנט והרשתות החברתיות, מה גם שבמידה והוא עשוי היטב, הקונספט יכול ליהנות מעוד שלל תכונות חיוביות, כפי שנסביר מיד.
איך בונים קונספט טוב?
ככל שהקונספט העיצובי יהיה מותאם יותר לקהל היעד דרך סמלים ודימויים נכונים, כך תחושת החיבור האוטומטי אליכם תהיה גבוהה יותר, ותוכלו להגדיל עסקאות. בתוך כך, חשוב לערוך אפיון מדויק של קהלי היעד שלכם כדי לקלוע לעיצוב הנכון (מבלי לוותר כמובן על מקוריות), ולנסות ככל האפשר לשוות לו גם ערך מוסף, כזה שייקשר בקרב הקהל עם קונוטציות חיוביות וירמז על רעיונות אחרים שאתם רוצים להכניס, במודע או שלא במודע.