575לילה במאי-א.ב.יהושע-בימוי אילן רונן-הבימה 575
צילומים-הבימה
א.ב.יהושע בעל פרסי ביאליק וישראל לסיפרות כתב סמוך למלחמת ששת הימים מחזההמתרחש בתקופת ימי ההמתנה לפני המלחמה שהחלה ב5.6.67 .זאת תקופה בה לדברי המחזאישהה בחו"ל ו"הלילה במאי" היה "לילה שלא היתי בו בישראל ורק דמינתי אותו".
יהושע מוסיף ש"בלא מודע חש את עוצמת הנירוזות ...ויצר בדמיונו משפחה ירושלמיתמסובכת".
המחזה מתרחש בלילה במאי וליתר דיוק בלילה בין ה22 ל23 למאי67כאשר נאצר סגר אתמיצרי טירן.אמנם המחזה מתרחש בתקופת ההמתנה אך אין בו כל קשר למלחמה ולימי ההמתנה.
הוא אינו עוסק בה,בהבטיה השונים או כל דבר הנוגע לה.
הקשר היחיד עם המלחמה הם ימי הפחד,החרדה,הדאגה לחיילים שילחמו בה.
קשר זה עקיף ביותר. מלחמת ששת הימים נשארה כרקע בלבד למחזה, רקע אולי חשוב אךלא משמעותי כי הרקע יכול היה להיות כל דבר אחר,מה עוד שהתאור אינו מכלי ראשון לאורהנאמר לעיל.זהו מחזה משפחתי המטפל ביחסים בתוך המשפחה שיש רבים כמוהו ואשר התפרסם עקבהרקע של מלחמת ששת הימים.
לילה במאי מוצג הפעם בפעם הרביעית כאשר בפעם הראשונה הוצג בתיאטרון "בימות"ובפעם האחרונה לפני 21 שנה בתיאטרון החאן.
אינני רואה הצדקה להציגו פעם נוספת כעת.המחזה אינו דן בבעיות אקטואליותהיום,אינו לדעתי קלאסיקה ישראלית שחייבים להציגה מפעם לפעם ושאינה מתישנתלעולם.
יהושע זכה להעלאה מחודשת בזכות מלחמת ששת הימים למרות שהיא כאמור משמשת כרקעלא משמעותי במחזה.
אין לי ספק שהמחזה עם רקע שונה לא היה מוצג כל כך הרבה פעמים.בזכות הבימוי הטוב של אילן רונן,ההצגה שיכלה להראות היום כלארלבנטית,אנכרוניסטית,ארוכה ומעייפת, נראית סבירה, מרתקת, מענינת ואורכה כשעתייםוחצי לא נראה מכביד.
בבימוי נעשה המקסימום לכיוון זה.הוא קיצבי ביותר,מלא פעילות והתרחשויות הנראותכהפתעות.
רונן השתמש ברדיו ולו תפקיד נכבד לתאור האוירה ששררה אז בארץ ושמיעת החדשותיוצרת מתח רב.ליהוק הנפשות נהדר.
דבורה קידר-רחל -האם מצויינת,יובל סגל -אבי- האח של תרצה,עידית טפרסון-תרצה,דברייזר-ד"ר אסף- בעלה השני,שרון אלכסנדר-עמיקם- בעלה הראשון,טטיאנהקנליס-אולייר-נעמי-אבי גר אצלה, נהדרים.נלי תגר-נועה-נערה שעמיקם הביא- חינניתביותר
התפאורה הנאה והיפה הנה של ערן עצמון.היא מראה לנו שלושה משטחים שונים.פניםהדירה,חצר הבית והדרך המוליכה אל הדירה ברקע והכניסה לדירה מבחוץ.בדירה גרים תרצה,אסף ורחל.
אבי מגיע לביקור וכאשר נודע לו שעמיקם הגיע לארץ מחו"ל מזמינו לדירה בהבטחהשאסף לא בבית.
עמיקם מגיע עם נערה- נועה שמתלוה אליו במקרה כדי לשיר בפני חיילים.
הפגישה של תרצה עם עמיקם הגרושים זמן רב מעוררת בהם את האהבה הישנה.נודע לומפיה של רחל שבמחסן נמצאים שירים ישנים שכתב והם המענינים אותו ביותר.
אסף חוזר לדירה במקרה ופוגש את עמיקםאבי הוא המניע את העלילה.הוא היוזם לכל הסיטואציות וההתרחשויות.
הוא הגורם המפגיש בין תרצה לבעלה לשעבר והוא המפגיש אותו עם בעלההנוכחי.
מה המניע אותו ,האם אי שפיות,רצון לסכסך,יחס של אהבה לעמיקם ושנאה לאסף.
הוא מנשק, מחבק ומלטף כל הזמן את אחותו,לוקח את נועה לטיול בירושלים ,כביכולכדי להשאיר את תרצה ועמיקם לבד ולאחר מכן מוריד את בגדיה תוך כדי שהיא ישנה.האםמעשיו מעשים של איש פרברטי. יש כמובן סיבות אחרות להתנהגותו זו אך למראית עיןהדברים נראים כך.
הוא פרובוקטיבי,נמרץ,אימפולסיבי,אקטיבי בעל מרץ רב,שובב,פזיז,מרחףבאויר,מצויין.רחל מעורערת בנפשה ומדמינת לעצמה דברים משונים.נעמי-בעלת גלריה שאבי נמצאאצלה-חולמת דברים שונים.היא פסימית ,מסתירה את צו הגיוס מאבי מתוך דאגה אליו אך הואמתיחס אליה בזילזול בחוסר אכפתיות.נועה מתנהגת בצורה משונה.
הגברים אינם מכניסים מיד את נועה ונעמי אל תוך הבית והן מבלות זמן רב בכניסהלדירה דבר שיתכן ובא לרמוז על יחסם של הגברים אל הנשים והרצינות שלהם כלפיהן.מוזר שיהושע מצא לנכון לתאר משפחה בלילה ערב המלחמה כאשר כמעט כולם מעורעריםבמידה מסויימת.
אם בני המשפחה סובלים מאיזון מעורער הרי אין לדבר קשר כל שהוא למלחמה והחרדהלפניה כי כך הם היו לפניה וכנראה כך יהיו גם אחריה.
כולם עסוקים בעצמם ,בבעיותיהם האישיות והרדיו המשדר את החדשות האחרונות נראהשמענין מעטים מהם בלבד.
האם אפשר לראות במחזה ביקורת נרמזת של יהושע על החברה בישראל, המתעסקת בקטנותובבעיות הפרטיות,האישיות שלה וזאת בזמן החרדה ערב המלחמה.אסף הנו רופא פסיכיאטר תורן בבית החולים וממעט להיות בבית.הוא דמותרצינית,יבשה ואין פלא שאשתו משתוקקת לקצת אהבה מבעלה הראשון.
יש פניני משחק רגעיים כאשר על הבמה נמצאת דבורה קידר.כולם רואים בה מעורערת אךהתנהגותה נראית סבירה בהחלט ונוצר הרושם שהכל נעשה כדי להפטר ממנה ולהרחיקהמהבית.היא מהוה אתנחתא קומית בידורית נהדרת לאוירה מלאת המתח ,החרדה והיחסיםהמתוחים בין הדמויות.שרון אלכסנדר,טבעי ביותר, הנו הדמות עם ההתנהגות הרציונלית ביותר.
דמותה של נועה ריקה מתוכן.היא אביזר,אמנם נחוץ להתפתחות העלילה, אך בנקל אפשרהיה להשתמש באביזר אחר משמעותי יותר.כל זאת כמובן לא באשמת תגר המבצעת את המוטלעליה בצורה יפה ובכשרון.
בכלל אם יש הצדקה להעלת המחזה מחדש היא במשחק ובבימוי המצויינים .לראות או לא לראות:בזכות הבימוי והמשחק נהנתי ביותר.
נכתב על ידי
displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret")
elybikoretאלי ליאון , 9/12/2009 8:35