זכיינות – שיטה אידאלית להתרחבות
זכיינות היא שיטה שהולכת וצוברת תאוצה בשנים האחרונות. רשתות רבות משתמשות בשיטה זו כדי להרחיב את השליטה שלהן בשוק ולפתוח סניפים חדשים בהשקעה מינימאלית של הון ומשאבים. סניפים חדשים שנפתחים בשיטת זכיינות מוקמים על ידי הזכיין ועל חשבון המשאבים שלו, כך שהיתרון מבחינת הרשת ברור – יתרון לגודל וחיזוק נפח השוק, בעלויות נמוכות ביותר. רשתות גדולות בישראל פועלות בשיטה זו, בהן רשתות מזון, ציוד משרדי, ריהוט ורשתות רבות אחרות.
יתרונות לשיטת הזכיינות
רשת הפועלת בשיטת זכיינות נהנית ממגוון יתרונות, בנוסף ליתרון הגודל ולחיסכון בעלויות. בעל עסק שרוכש זכיינות רואה בסניף שלו כעסק פרטי ומשקיע רבות בהצלחתו. הוא יפעל לקידום העסק, לגיוס כוח אדם איכותי ולשיפור המיומנויות של אנשי הצוות. כל זאת ועוד, בניגוד למנהל סניף אחר, מנהל סניף שהוא זכיין יימנע מנטישה לטובת רשת אחרת, משום שהוא רואה בהצלחת העסק כהצלחתו האישית, מה שמעודד מוטיבציה, מעודד מכירות ופריון ומאריך את כהונתו כמנהל הסניף.
זכיינות - נותנים שירות לזכיין
רשת בפועלת בשיטת זכיינות נדרשת לספק שירותים לזכיין כדי לקדם את הצלחתו ולעודד את פעילות הסניף. יש לרשת אינטרס משמעותי בקידום הזכיין, הן משום שהוא נושא את שמה של הרשת והן משום שהרשת נהנית מנתח מתוך המכירות שלו. זאת ועוד, מעבר לשיטת זכיינות מחייב היערכות של הרשת, בניית תשתית מתאימה והשקעה בפיתוח המותג, לצד מגוון משימות שיווקיות ואסטרטגיות אחרות. מודל זכיינות הוא מורכב כך שרשת המעוניינת לפעול במודל זה צריכה לתכנן את המהלך היטב ולהחליט האם הצעד מתאים לה, ואם כן – האם זהו התזמון המתאים.
זכיינות - משמעות השיטה
השיטה הניהולית והעסקית הקרויה זכיינות היא שיטה שבה מאפשרת הרשת לזכיינים להשתמש במותג ובשיטות העסקיות שלה, ובתמורה לכך היא נהנית גם מנתח מתוך מחזור המכירות או מתשלום קבוע על פי ההסכם שנחתם מראש. במרבית המקרים דורשת הרשת מהזכיין ללמוד את השיטה העסקית שלה, להשקיע סכום מסוים בשיווק ובפרסום ולעיתים היא אף עשויה לקיים ביקורות פתע בסניף כדי לוודא עמידה בתנאי ההסכם והזיכיון.