המאמר הבא מתבסס על ההרצאה שנתו קובי שוורצבורד ב TED. ההרצאה התקיימה במסגרת אירוע הנערך במכון ויצמן למדע. קובי הוא מורה לפיזיקה, זוכה פרס קרן טראמפ להוראה איכותית 2014. בהרצאה הוא חושף את שיטות ההוראה בהן הוא משתמש להוראת מקצוע הפיזיקה אשר נחשב למקצוע קשה ובמקרים רבים אינו קל להבנה. השיטות בהן משתמש קובי שוורצבורד הן למעשה שיטות של פיתוח הדרכה .
שיטת ההדרכה של קובי עובדת בדרך הבאה:
1. ראשית הוא שואל שאלה הגורמת לתלמידים לחשוב על התשובה. קובי הוא מורה לפיזיקה והרבה פעמים משתמש בניסויים, השאלות שהוא שואל דורשות חיזוי של התוצאה.
2. התלמידים מעודדים לדבר אחד עם השני, כך הם יכולים לנהל דיון ולהחליף דעות בנושא.
3. בשלב זה מתבצע הניסוי ועל התלמידים להתבונן ולהסביר את תוצאות הניסוי.
שיטת הדרכה זו מעודדת סקרנות והשתתפות פעילה של התלמידים בשיעור. קובי קורא תיגר על שיטות הלימוד המסורתיות ומשווה אותן לטיפוס קשה על הר במהלכו רבים מוותרים. על פי קובי לימוד פיזיקה לא חייב להיות עייף, קשה ומשעמם. לימוד פיזיקה יכול להיות כיף ומעניין. קובי מעיד על עצמו כי הוא אוהב פיזיקה ונהנה מפיזיקה ונראה שהוא מצליח להקרין את האהבה של הפיזיקה על תלמידיו. קובי עוסק בהוראת הפיזיקה מזה 16 שנה, את ההצלחה שלו ניתן למדוד בזכות נתון מרשים – מספר התלמידים בבית הספר אשר בוחרים ללמוד פיזיקה. 25% מהתלמידים בוחרים ללמוד פיזיקה, 300% יותר מהממוצע הארצי.
על פי שיטת פיתוח ההדרכה של קובי הדגש בלימודי הפיזיקה הוא על הנושא ולא על התלמידים או המורה – יש לחבר את התלמידים לנושא. קובי מרבה בניסויים על מנת להסביר את החומר הנלמד, הניסויים בפיזיקה יוצרים הרבה התרגשות ועניין בקרב בתלמידים.
לא כל המורים הם כמו קובי אבל כל המורים יכולים להיות כמו קובי בעזרת פיתוח הדרכה נכון. פיתוח הדרכה מקצועי צריך להתאים את שיטת הלימוד של החומר הנלמד לקהל היעד שלו. פיתוח ההדרכה צריך למצוא את הדרך בה התלמידים יבינו ויפנימו את החומר הנלמד. יש כאלו להם זה בא בקלות כמו קובי אשר אהבת הפיזיקה בוערת בעצמותיו ויש כאלו המתקשים בניית תוכנית הלימוד. פיתוח הדרכה הוא נושא הניתן ללימוד וישנן מתודות שונות איך לפתח הדרכה. השמת דגש על פיתוח הדרכה תעזור לכם להשיג תוצאות מרשימות כמו שקובי משיג עם תלמידיו בבית הספר שבו הוא מלמד.
אם ברצונכם לצפות בהרצאה המלאה של קובי שוורצבורד, תוכלו למצוא אותה ביו טיוב בקישור הבא:
http://www.youtube.com/watch?v=Jqok_3P1D9o#t=276