שיפור של בטיחות בדרכים הוא חיוני בשביל להפחית את כמות תאונות הדרכים, בעיקר הפחתה של תאונות דרכים קטלניות שבהם נהרגים אנשים.
יש מספר דרכים להגביר את נושא בטיחות בדרכים: על ידי חינוך (מגיל הגן עד לאנשים מבוגרים), שיפור תשתית הכבישים בישראל, אכיפת חוקי התנועה על ידי המשטרה, ענישה מרתיעה על ידי בתי המשפט, מערכות התראה שמורכבות במכוניות (אקטיביות או פסיביות).
מערכת התרעה לנהג שהיא אקטיבית מתריעה על סכנה בפני הנהג, ואז הנהג נדרש לבצע פעולה, כמו למשל בלימת הרכב, על מנת להימנע מהתנגשות.
מערכת התרעה לנהג שהיא פסיבית, מבצעת את הפעולה הנדרשת ללא התערבות הנהג, למשל המערכת בולמת את הרכב ללא מעורבות הנהג, בשביל להימנע מהתנגשות ברכב אחר.
מערכת התרעה אקטיבית למניעת תאונות דרכים
קיימות מערכות התראה אקטיביות, שמסוגלות למנוע חלק מתאונות הדרכים, ובכך לשפר את המצב של בטיחות בדרכים.
המערכת בעזרת חיישנים שונים, אוספת ללא הפסק מידע על נתוני הדרך, ובמקביל מבצעת ניתוח של הנתונים השונים (כמו למשל הזמן שחולף, טווחי מרחק, ומהירויות).
כאשר המערכת מזהה מצב שבו יש סכנה לתאונת דרכים, היא נותנת מידית התרעה לנהג של הרכב, במטרה שהנהג יספיק להגיב וכך תמנע תאונה.
המערכת מספקת גם התראה חזותית, וגם התראה קולית, הנהג גם רואה את ההתראה, וגם שומע אותה, בשביל שיהיה לו קל לבצע את הפעולה בזמן.
מערכת התרעה אקטיבית למניעת תאונות דרכים, כוללת שלושה מרכיבים עיקריים:
א) מערכת גלאי רדאר, בעלת מעבד מתקדם, כאשר המערכת מסוגלת לעבוד גם בתנאים של מזג אוויר סוער, וגם בשעות החשיכה.
המעבד של המערכת אוסף את כל הנתונים שמתקבלים מהחיישנים, ומבצע עיבוד נתונים שהוא מהיר מאוד, ובעת הצורך הוא מתריע באופן מהיר במיוחד, מפני סכנה של תאונה.
ב) מסך תצוגה (בעל מקשים), המסך מספק לנהג התראה חזותית מהירה מפני תאונה, ובעזרת המקשים של המסך, הנהג גם מסוגל להזין נתונים שונים למערכת.
ג) רמקול באיכות גבוהה, שהתפקיד שלו הוא לתת לנהג צליל של התרעה, במצב של סכנת תאונה.
תאונות דרכים במדינה
מאז הקמתה של מדינת ישראל, נהרגו יותר משלושים אלף בני אדם, בתאונות דרכים (מספר גבוה ממספר ההרוגים בכל המלחמות של מדינת ישראל).
בשנת 2004, העלות של תאונות דרכים למשק, הוערכה בסכום של 12.6 מיליארד שקל.
בשנת 2010 היו 390 הרוגים בתאונות דרכים.
בשנת 2011 היו 341 הרוגים בתאונות דרכים (שיפור בהשוואה לשנה הקודמת, כלומר שיפור במצב של בטיחות בדרכים).
בשנת 2012 היו 263 הרוגים בתאונות דרכים (הנמוך מזה חמישים שנה, שיפור נוסף של מצב בטיחות בדרכים).
כאשר במהלכה של שנת 2013, נהרגו 309 גברים נשים וטף, בתאונות דרכים במדינת ישראל (עליה בכמות ההרוגים לעומת השנה הקודמת, הרעה במצב של בטיחות בדרכים לעומת שנה קודמת).
כאשר המאבק בתאונות הדרכים, מנסה להפחית את תאונות הדרכים, עד כמה שניתן, ולהפחית במיוחד את מספר תאונות הדרכים הקשות והקטלניות, שכתוצאה מהן יש הרוגים ונכים.
הגופים השונים שנאבקים בתאונות הדרכים הם: הרשויות המקומיות, המשרד לביטחון פנים, משרד החינוך, משטרת ישראל, עמותת אור ירוק, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, משרד התחבורה ועוד.