בתחילת חייו, בעודו תינוק רך, מנסה האדם לרכוש כמה שיותר יכולות וכלים מן הסביבה. הוא מנסה לצבור ידע ולגלות כמה שיותר דברים חדשים על עצמו תוך שימוש בכלים הקוגנטיביים העומדים לרשותו. אט אט ילמד התינוק גם לשנן ולזכור פרצופים ומילים חדשות הנשמעות בסביבתו, תהליך מדהים המביא לידי שיפור הזיכרון והיכולות הקוגנטיביות של התינוק כאחד. ככל שהאדם מתבגר ומזדקן הולכות ופוחתות היכולות הקוגנטיביות שלו ואיתן גם הזיכרון לצערנו. הקצב מואט והדברים נהיים פחות חדים מכפי שהיו בעבר. אך בעוד שאצל התינוק דרושה לנו רק מעט סבלנות ונדמה שאט אט הוא כבר יבין ויזכור הכל, במקרה של האדם המבוגר הרי שככל שיעבור הזמן המצב רק ילך ויחמיר.
בעוד שבעבר אנשים מבוגרים נאלצו להשלים עם המצב ולאבד באיטיות את חדות היכולות שלהם ואת הזיכרון גם כן בסופו של דבר, הרי שכיום בזכות סדנאות שונות הפועלות על שיפור הזיכרון לצד שיפור היכולות הקוגנטיביות ניתן להפוך את הקערה על פיה, ולהביא לידי חידוד היכולות הקוגנטיביות כמו גם לידי שיפור הזיכרון. אך לאחר שדנו בעניין שיפור הזיכרון של תינוקות ושל מבוגרים, נותרה עומדת על כנה השאלה מה בדבר כל היתר? שאר הציבור, שאיננו מתקרב עדין לגיל הזהב, אך בהחלט נכנס תחת הקטגוריה של "מבוגרים".
אז נכון, סביר להניח שאדם מן השורה, בן שלושים לערך, איננו חש בצורך דחוף לעבוד על היכולות הקוגנטיביות שלו או על שיפור הזיכרון שלו. אך הסיבה היחידה לכך היא ההסתמכות הבלתי נמנעת של אותו אדם על הטכנולוגיה ועל כל יתר הפתרונות המוצעים כיום אשר גורמים לאדם לצאת מנקודת הנחה שהזיכרון שלו פשוט מצוין, והרי הוא לא שוכח כלום! אך האמת לאמיתה היא שהסיבה המרכזית לכך שהוא איננו שוכח דברים, היא העזרה אותה הוא מקבל מן המכשיר הסלולארי שלו או ממכשיר דומה אחר עליו הוא מסתמך. במקום להסתמך בעיקר על היכולות הקוגנטיביות שלרשותנו ועל מעט זיכרון בריא, מעדיפים רבים להוריד מעל עצמם את ה"נטל" הזה ולתת למכשירים כאלה ואחרים לזכור את מה שצריך בעבורם. ההשלכה של הדרך הזו, תתברר רק כעבור שנים, עת אותם אנשים בוגרים בהווה יחלו להזקן ואז יפנימו לצערם שחלק מן היכולות הקוגנטיביות שלהם כבר אינם כפי שהיו. מי שמעוניינים לשמור על היכולות ועל הזיכרון שלו נדרש לאמנם.
אכן כן, קראתם נכון. שיפור הזיכרון הוא לא עניין של מה בכך ובדיוק בשל כך נדרשות סדנאות המסייעות בתהליך שיפור הזיכרון למעוניינים בכך על ידי אימון ושיפור היכולות הקוגנטיביות, דבר שמוביל ממילא גם לידי שיפור הזיכרון. אך יש להישמר משלל סדנאות המתיימרות לספק שיפור ניכר לזיכרון וליכולות וזאת מבלי כיסוי של ממש להבטחה. אימון המוח נעשה ממש כפי שהיינו מתייחסים לאימון גופני בחדר הכושר. כמו שבחדר הכושר לא היינו חושבים לאמן נניח אך ורק שריר מסוים ומתוך כך לצאת מנקודת הנחה שיתר השרירים ישתפרו גם כן, כך גם יש להתייחס לאימון המוח והיכולות הקוגנטיביות. ניסיון להביא לידי שיפור הזיכרון אך ורק על ידי למידת טכניקות שונות לשיפורו לא יביא לתוצאות של ממש לאורך זמן. שיפור אמיתי ואימון של ממש ייעשו רק על ידי עבודה גם על היכולות הקוגנטיביות כגון יכולת הקשב, הריכוז, הסקת המסקנות ודומיהן לצד לימוד טכניקות של שיפור הזיכרון.
רק כך, באמצעות עבודה על המכלול ואימון המוח כולו, תוכלו גם אתם ולא משנה לאיזו שכבת גיל אתם שייכים, להפסיק להסתמך על הטכנולוגיה או על הסביבה ולהתחיל לסמוך יותר על הזיכרון ועל המוח!