בגילאים צעירים של קדם בית-ספר יש חשיבות רבה להתפתחות מוטורית תקינה ולכן יש לסייע לילד האיטי והחריג לצמצם את הפער. רצוי לשתף את ההורים ואת הסביבה בתרגול קבוע ויום יומי בכדי לקדם את הילד ככל האפשר מיד עם אבחונו כילד איטי או חריג.
על מנת לאפשר לילד להפיק את מרב ההנאה והתועלת מפעילות גופנית ולשמר אצלו רמת מוטיבציה גבוהה לאורך זמן, בכל תרגול ספורטיבי יש לשים דגש על 3 מרכיבים:
רכיב לימודי – הילד לומד ומפנים באופן הדרגתי את הנלמד.
רכיב הנאה ומשחק – משחקי תנועה שונים ותכנון משימות.
רכיב טיפולי – התייחסות ספציפית לצרכיו המיוחדים של המטופל.
בעמוד זה נפרט באופן כללי את החשיבות של מגוון סוגי התחומים שאותם משפרים בפעילות ספורטיבית ונציין לכל תחום מספר תרגילים מומלצים.
קואורדינציה כללית
מושג כללי זה מתאר תיאום בין כמה איברי גוף הפועלים בו-זמנית.
קואורדינציה תקינה מאפשרת איזון אופטימלי בין יציבות לתנועה והיא תלויה בתפקודה התקין של מערכת העצבים, המסוגלת לקבל מידע, לנתח אותו ולהתוות את דפוסי התנועה התקינים. ליקויי יציבה רבים עלולים להתפתח על רקע של בעיה קואורדינטיבית.
מיומנויות קואודינציה הן תבניות תנועתיות בעלות מבנה קבוע, הנעשות לפחות בחלקן באופן אוטומטי, ללא הפניית תשומת לב מודעת. המיומנויות נלמדות ברובן על ידי התנסות וחיקוי.
קואורדינציה נכללת במגוון רב של פעילויות יום יומיות כגון הליכה, ריצה, דהירות, טיפוס זריקה-תפיסה ועוד...
הליכה
הליכה היא מיומנות יסוד מורכבת ביותר שכוללת מספר שלבים. מיומנות זו נפגעת באופן ניכר ממצבי נכות רבים בשלד, בשרירים ובמערכת העצבים.
כשאותרה תבנית הליכה לקויה מפעילים שיקול דעת רפואי ומתקבלת החלטה באיזה אמצעים אורתופדיים להשתמש כדי לסייע לתפקוד ההליכה. במקביל יש לאמן את השרירים באופן ייחודי
וכשהתפקוד משתפר, מפחיתים את מינון אמצעי העזר ומתבססים על תרגילים לשיפור מיומנות ההליכה.
· המתאמן ילך על קו ישר עם דגש על מבט קדימה.
· המתאמן ילך בקווים מפותלים וסיבוביים.
· המתאמן יבצע הליכה על מסלול + דילוג בפיסוק רגליים מעל מכשולים קטנים כגון אבנים או חישוקים
קפיצה
· קפיצה למעלה מהמקום ונגיעה בחפץ (בלון, חוט, סרט) התלוי על חבל.
· קפיצה למעלה מהמקום ונגיעה, בשתי ידיים, בחפץ (בלון, חוט, סרט) התלוי על חבל.
דגש על ידיים מתוחות מעלה וניתוק רגליים מהרצפה.
· קפיצה לתוך חישוק עם כדור ספוג בין הרגליים.
דגש: ניתוק שתי הרגליים מהרצפה בלי שהכדור ייפול.
· קפיצה מחישוק לחישוק עם כדור בין הרגליים.
· קפיצות מעל גומי או חפצים אחרים המפוזרים באולם.
הקפצת כדור ותפיסה
· בזוגות מתאמן מול מדריך - החזקת הכדור בשתי ידיים ומסירת הכדור למדריך בחבטת הכדור
והקפצתו ברצפה, תפיסת הכדור באוויר ע"י זריקת המדריך.
· הקפצת הכדור בכדרור לרצפה ותפיסתו במס' כדרורים מוסכם
ניתן כל פעם להגדיל את מספר הכדרורים במקום לפי קצב התקדמות המתאמן.
· הקפצת הכדור בחוזקה לרצפה וקליטתו באוויר מעל הראש.
· כדרור כדור סל מספר פעמים ברציפות תוך התקדמות, כשהכדור פעם לפני הגוף ופעם בצד הגוף
פעם בימין ופעם בשמאל וחזרה מלפנים - הכול תוך התקדמות בהליכה איטית.
קואורדינציה עין-יד
דוגמאות לקואורדינציה עין-יד היא היכולת לזרוק כדור למטרה או להחזיק עיפרון. חוסר בשילות בתחום זה עלול לגרום למאמץ רב בכתיבה ובהעתקה מהלוח.
פעילויות שונות כגון קליעה למטרה ביד או בעיטה למטרה ברגל ייסעו לפיתוח קואורדינציות עין-יד ועין-רגל. המטרה עצמה יכולה להיות קבועה או דינמית.
· הקפצת כדור לנקודה קבועה בקיר – רצוי לעשות זה כתחרות עם נקודות לעידוד המוטיבציה.
· בעיטה בכדור לקיר שעליו מסומנות משבצות צבעוניות, וכל משבצת מקנה ניקוד שונה.
· השחלת טבעות על מקל או עמוד ממרחקים שונים.
שיווי משקל סטאטי ודינמי
מיומנות זו מתייחסת ליכולת של המתאמן לעמוד במקום על רגל אחת (סטאטי), או ללכת על קורה שרוחבה 10 ס"מ (דינמי)
תרגילים לפיתוח שיווי משקל סטאטי
· עמידה על רגל אחת שכף הרגל השנייה נשענת על ברך הרגל הניצבת על הקרקע.
יש להקפיד על שהיה של כ- 10 שניות לפחות ועל החלפת רגליים מידי פעם.
· עמידה על רגל אחת במשטחים שונים כמו: קורה, אבן, או שיפוע קל.
· עמידה על רגל אחת בעניים עצומות מבלי לעבד את שיווי המשקל
· ישיבה על כיסא והרמת הרגליים כלפי מעלה כשהידיים לצידי הגוף למשך 10 שניות לפחות
תרגילים לפיתוח שיווי משקל דינמי
· הליכה על קורה לפנים, הצידה ולאחור כשהידיים לצידי הגוף.
· הליכה, ניתור, דילוג או קפיצת צפרדע על קו ישר מבלי לסטות ממנו.
· הליכה על שתי קורות מקבילות בשתי רגליים פסוקות.
· הליכה תוך יצירת צורות גיאומטריות כגון: משולש, ריבוע, עיגול וכו'.
דימוי גוף: מודעות, תחושה וגבולות הגוף
יכולת זו היא ידיעת הילד את חלקי גופו והיכולת לזהותם גם אצל הזולת.
תפיסת הגוף וגבולותיו נרכשת בעיקר דרך התנסות מוטורית ולכן יש לעודד פעוטות וילדים לנוע ולהכיר את עצמם וסביבתם באמצעות התנועה.
יציבה וכושר גופני
שרירים הפועלים ברמה סבירה, תפקודי לב-ריאה תקינים ויציבה נאותה מאפשרים לילד להגיע לתפקוד מלא מבלי להגיע לאפיסת כוחות.
ילד בעל כושר גופני תקין יוכל לעמוד בנטל ובמאמץ הפיסי והנפשי בחברה. ילד שהתפתחותו המוטורית אינה תקינה וכושרו הגופני לוקה בחסר יתקשה בישיבה ממושכת בכיתה, בכתיבה מהלוח, הוא יגלה עייפות ועצבנות.
· תרגילים ומשחקים שמפעילים את כלל האיברים בגוף כגון: ריצה, ניתור, דילוג וקפיצות
כל אלו מחזקים את שרירי הרגליים וסיבולת הלב והריאה.
· כפיפות בטן ישרות ואלכסוניות תוך עידוד ומתן ניקוד על כל התרוממות.
· עלייה וירידה במדרגות.
· לחיזוק חגורת כתפיים – עמידה בזוית על קיר ודחיפתו בחוזקה
או הליכת מריצה: הליכה על הידיים כשהמדריך אוחז ברגליים באוויר ומתקדם אם המתאמן.
פיתוח דימוי גוף
יש חשיבות לפיתוח מודעות הגוף ולאבריו. אפשר לפתח דימוי גוף על ידי הפעלת איברים שונים תוך דגש על טווח תנועה של כל איבר, מגבלותיו ויתרונותיו התנועתיים.
מומלץ ללמד את הילד את שמות חלקי הגוף ומקום חיבורם לגוף.
· הילד ניצב מול מראה וצריך לפי הוראות פשוטות לגעת באברי גוף שונים למשל: הזזת יד או רגל,
קדימה, אחורה, למעלה, למטה, לפני, אחרי, ליד, בין, לצדדים ימינה ושמאלה, מעל, מתחת, דרך וכו'
· הפעלת איבר אחד בלבד. יש לשים דגש ששאר האיברים יהיו מבודדים ולא יפעלו.
· הילד ניצב מול המדריך או ילד נוסף ומחקה את תנועותיו למשל: מצביע או מזיז חלקי גוף קטנים
של פלג גוף עליון: עיניים, אוזניים, פרצוף, מרפקכף יד, אצבעות וכו'
התמצאות במרחב
ליכולת התמצאות במרחב יש חשיבות רבה הן בפיתוח יכולת התפיסה וההבנה של הילד והן בתחום המוטוריקה הגסה. יכולת ההתמצאות במרחב מהווה בסיס לכל מיומנות כגון היכולת לאמוד את המרחק בין הילד לעצמים אחרים ובין העצמים לבין עצמם. הכרת המושגים לפנים, לאחור, למעלה , למטה, שמאל, ימין וכו'
· משחק ים יבשה - בפקודת "ים" נכנסים לתוך העיגול ו/או החישוק, מהר ככל האפשר
בפקודת "יבשה" נעים במרחב – רצוי בליווי מוזיקה ועצירתה.
· המדריך מותח קו בינו לבין הילד שיושב רחוק מהקו. המדריך מתקרב לעבר הקו וקורא לילד
והילד צריך לתפוס אותו במהירות מבלי לעבור את הקו.