תמיד נעדיף תחזוקה מונעת על פני תיקון פגמים. המניעה זולה יותר בדרך כלל ומונעת הוצאות מיותרות כמו גם טירחה מיותרת וחוסר נוחות. הוא הדין לגבי מניעת תיקוני צבע לרכב ופחחות, או לפחות דחיה שלהם, על ידי הקפדה על מספר כללי מפתח. עמידה בכך תאריך משמעותית את חיי הצבע.
כלל התחזוקה הבסיסי הוא שמירה תדירה של נקיון המכונית. מעבר לעניין המראה, הקפדה על שטיפה שבועית תוודא הרחקת גורמים מזיקים אשר מוצאים לעיתים קרובות דרכם לפח הרכב. כאלה הם לשלשת ציפורים, למשל, או פירות עצים שונים, בעיקר החומציים והדביקים שביניהם, אשר נדבקים, או משאירים עקבות נוזל צמיגי שבמשך הזמן חודר את הצבע, וגורם לו נזק. גם שרף העצים גורם נזק באותה מידה.
שמירה על הנקיון מאפשר גם זיהוי קל של פגיעות פח קלות והתחלות של קילופים בצבע הרכב או קורוזיה. בכל מקרה, לאחר השטיפה חשוב לנגב ולמנוע היקוות של מים במקומות שונים, מה שמקדם התחלה של חלודה.
מידי פעם כדאי להעמיק את פעולת הניקיון ולבצע יישום של פוליש ווקס. הפוליש מסיר שכבה דקיקה של צבע דהוי, ויחד איתו שאריות של אותם גורמים מזיקים. פעולה זו מטשטשת גם שריטות קלות. כדאי לעשות פוליש על פי הצורך, או אחת לשנתיים. הווקס מוסיף ברק לצבע הרכב, וחשוב מכך - יוצר שכבת הגנה. לכן מומלץ ליישם וקס לפחות פעם- פעמיים בשנה. ניתן להשתמש גם בקריסטל שהוא מין וקס המדגיש עוד יותר את הברק בזכות מרכיב הטפלון שבו. בכל מקרה השימוש בוקס יעשה באופן יסודי, תוך התאמה לצבע הקיים, ובתנאי צל מלא.
חשוב מאוד לתקן כל פגיעת פח ולא להשאיר שפשופים ושריטות המועדים להתפתחות קורוזיה. תמיד עדיף להשתמש בשירותים מקצועיים של פחח עם יכולות מוכחות. אולם יש שיעדיפו, במקרים קלים, לבצע תיקונים לבד, מתוך שקלול של נתוני עלות מול תועלת. זה אפשרי, לעיתים גם כדאי, בתנאי שמקפידים על שיוף טוב של סימני חלודה, ביצוע נקיון יסודי והכנה טובה של המשטח לצביעה, ועובדים עם חומרים איכותיים, על פי הוראות היצרן.
ישנן ערכות ייעודיות לתיקון עצמי, או חומרי עזר וצבעים לרכב בנפרד, אותם ניתן להתאים על פי קוד הצבע של היצרן. החיסרון של התאמה כזו הוא שהצבע המקורי דוהה עם הזמן, כך שהקוד לא יספק התאמה מדויקת. עם זאת, כאשר מדובר בתיקון קטן במקום לא בולט או ברכב חדש יחסית, ניתן להגיע לתוצאות סבירות בעלויות נמוכות מאוד, כאמור.