אם בעבר הרחוק היה מדף הקוסמטיקה מתפקע מהיצע הבשמים לנשים, לעומת היצע דל הרבה יותר של בשמים לגברים, בשנים האחרונות המצב משתנה. גם אם הכמות עדיין לא ברת-השוואה, משום שמבחר בשמי הנשים רחב הרבה יותר, בכל זאת, גם היצע בשמי הגברים כבר מחייב הצגה על סדרה של כמה מדפים. בין אם הסיבה טמונה בביקוש שעלה עם הופעתו שלטרנד הגבר המטרוסקסואל או בגלל סיבות סוציו-אקונומיות אחרות, גברים משתמשים בבשמים כבר שנים רבות. אלו היצרנים והמשווקים שהכירו בפונטציאל המסחרי שלהם בשלב מאוחר יחסית.
לאור כל זאת עולה השאלה, מה ההבדל בין בושם לאישה ולגבר? היתכן שמדובר בהפרדה מסחרית בלבד? האם ההבדל נובע מהאופן שבו משווקים בושם לאישה לעומת בושם לגבר? מהאופן שבו מעוצבים הבקבוקים?
הבדלי ריח בין בשמים לנשים ולגברים
באופן מסורתי, בשמים לאישה הציעו מגוון רחב יותר של בשמים בעלי ריחות מתוקים, מבוססי פריחה עדינה, שהתאימו לדימוי הנשי כפרח עדין. לעומתם, ההיצע לגבר כלל ריחות חזקים יותר, מבוססי ניחוחות עץ ופירות בריח חזק דוגמת פרי הדר על סוגיו השונים. אלו תאמו את הדימוי הגברים הכוחני, היציב, יש שיאמרו נוקשה לעיתים. עם זאת ישנם רכיבים המופיעים בשני סוגי הבשמים, דוגמת ריחות תבלין עשירים כמו קינמון וכוסברה, כאשר בשילוב עם ריחות הפרחים של בשמים נשיים הם נותנים תוצאה מתוקה יחסית, בעוד שבשילובי בשמים גבריים הם נותנים תוצאה מעט יותר עזה, אפילו חריפה. שני סוגי הבשמים מכילים מושק וענבר, המחברים בין הארומה של הבושם לריח העור האנושי. בשמים לגבר נוטים להשתמש יותר בענבר, בעוד בשמים לאישה כוללים יותר מושק.
למרות כל זאת, בשנים האחרונות גם הבדלים אלו בתכולתם ומינונם של ספקי הריח המרכזיים הולכים ומצטמצמים, ושתי קטגוריות הבשמים כוללות מעט מהכל. בבשמי הגברים ניתן להבחין בניחוחות פרחוניים, בעוד שבשמי נשים זוכים בתוספת של ריחות עץ ויער ואפילו ניחוחות עזים יותר. קטגוריה נוספת שהופיעה בשנים האחרונות היא קטגוריית בשמי היוניסקס, שפונה הן לקהל הנשי והן לקהל הגברי באותם בקבוקי בושם בדיוק.
הבדלי עיצוב ומיתוג
הבדלים בולטים שעדיין ניתן לאפיין בין בשמים לנשים ולגברים נוגעים לעיצוב בקבוקי הבושם ולאופן שבו הם ממותגים ומשווקים. הבשמים לאישה מבוססי עיצוב חלק ועדין, קלים לנשיאה בארנק או בתיק, ומופיעים בשלל צבעים. הבושם הגברי, לעומתם, מבוסס לרוב על מבנה גיאומטרי פשוט, ללא התחשבות בגודל הבקבוק או בעובי הזכוכית שממנה הוא עשוי. הבדלים משמעותיים קיימים גם באופן השיווק והפרסום של שני סוגי המוצרים. אמנם ניתן לומר שנשים יפות הופיעו בפרסומות לבושם מאז ומתמיד, בכל קטגוריה שהיא, אבל במודעות השיווק הפונות לנשים הן אלו המככבות והמדיפות את הניחוחות המושכים, בעוד שבפרסומות הפונות לקהל הגברי הן הופכות לתוצאה – הריח הגברי הוא שמצליח למשוך אותן אליו.
בסיכומו של דבר, אם כן, הבדלים בין בשמים לאישה לבין בושם לגבר היו בולטים יותר בעבר, ועם התקרבות המינים וטשטוש ההבדלים המגדריים ביניהם בעשורים האחרונים, היום מדובר בקטגוריות שאינן כה רחוקות זו מזו, הן מבחינת ההיצע, הן מבחינת התכולה והן מבחינת הביקוש, כאשר היום ניתן למצוא נשים שבוחרות בבשמים גבריים ולהיפך. עם זאת, הבדלי עיצוב ומיתוג, ובעיקר שיווק ופרסום, עדיין קיימים בצורה בולטת בין שני סוגי המוצרים.