ביטחון עצמי או דימוי עצמי הפכו לערך משמעותי מאוד בעולמו של האדם המודרני. בעבר המעמד והדימוי של האדם היו נקבעים על פי סטנדרטים של יוקרה וכיום, למרות שנראה כי הדימוי של האדם נקבע על פי מעמדו שמתורגם לכסף ומקצוע, המהפכה התעשייתית ובמיוחד הגישה הקפיטליסטית, הפכו מוצרים שהיו בעבר נחלתם של משפחות אצולה ובעלי המעמד הגבוה, לנחלת הכלל ובמידה מסוימת שברו את ההבדלים. המוצרים שנגעו יותר מכל בנקודת הדימוי או הביטחון העצמי הם מוצרי טיפוח, ביגוד וקוסמטיקה, שנתונים היום לבחירתו האישית של כל אדם.
מוצרים אלו בעשורים האחרונים כבר לא משמשים רק למען מטרתם, אלא מאפיינים בחירה המעידה על אישיות כלשהי. למשל, בחירה של בגד כלשהו או בחירת תסרוקת, תעיד על אופיו של האדם ועל הסגנון התרבותי שלו. במיוחד נכון הדבר כאשר מדובר על בשמים, שלמרות שאין להם אלמנט ויזואלי המתגלם בגוף האדם, הם נקשרים אל מרכיבים אבולוציוניים מושרשים ויכולים בהינד עפעף ליצור רושם ולהעיד על האדם הנושא אותם, יותר מכל בגד או יותר מכל מוצר טיפוח אחר. על אחת כמה וכמה, יכולים הבשמים להשפיע על מצב רוחו של האדם ועל הדימוי והביטחון העצמי שלו.
מדוע לבשמים יש השפעה עצומה על ההרגשה העצמית ועל הרושם הראשוני ואיך סוגי ריחות שונים מעידים על סגנונות של אישיות?
הריח כמרכיב אבולוציוני קדום ועוצמתי
טרם ניגשים לחשוב מדוע הבשמים יכולים לגרום לאדם הנושא אותם להרגיש טוב יותר עם עצמו, יש להתייחס אל העובדה שריח הוא בעל יכולת השפעה חזקה על התרבות והחברה הסובבת אתכם. חוש הריח מוגדר למעשה כיכולת להבחין בכימיקלים שנמצאים באוויר והוא משמש את האדם מבחינה הישרדותי בזיהוי של חומרים שעלולים להיות מסוכנים לו.
אך מעבר למרכיב ההישרדות ישנם גורמים פסיכולוגיים שממלאים תפקיד בקליטת הריח ופירושו והם בעלי עוצמה גדולה, מפני שחוש הריח הוא הקדום ביותר מבחינה אבולוציונית והנוירונים שלו נקשרים ישירות למרכז הריח במוח. החושים האחרים לעומת זאת, מועברים דרך התלמוס שאחראי על העיבוד שלהם. עקב כך, לריח יש השפעה חזקה ומידית והוא נקשר לתחושות וחוויות באופן ישיר, יותר מכל חוש אחר.
ההשפעה של הריח על הדימוי העצמי
משום שהריח הוא כזה, יש לו את היכולת להשפיע לחיוב או לשלילה על תחושותיו של האדם בהתערבות מינימאלית של מאפיינים תחושתיים אחרים. על מנת להמחיש את הטענה הזו בצורה טובה יותר, ניתן לחשוב על גבר או אישה שחוזרים מיום עבודה מעייף וצריכים לצאת מיד לאירוע חגיגי. במרבית הפעמים, הלבוש או האיפור יאפשרו להם לשנות את הגישה ולהרגיש אנרגטיים יותר, אבל פעולת התזת הבושם היא זו שמכריזה באופן סופי שמצב הרוח השתנה.
כמו כן הריח הבושם והסוג שלו יכולים להשפיע על הלך הרוח שאותו מנסה האדם לייצר. למשל, בושם רענן ונקי יותר יכול לתרום לתחושה טובה יותר של רעננות, ספורטיביות וערנות ואילו ריח משכר וארומאטי יכול להשפיע על הרגשה טובה לפני דייט חשוב או בילוי רומנטי. למעשה, כל סוג בושם יכול לקבוע הלך רוח אחר ולעזור לכם להרגיש טוב יותר עם עצמכם. חשוב לציין שריחות של בשמים נקשרים עם זיכרונות ועם חוויות נעימות ותחושות מרגשות וניתן לנצל את זאת עבור מצבים שמעוניינים להרגיש טוב יותר או מצבים רלוונטיים אחרים.
בושם לכל מצב רוח
בשמים מתחלקים לכמה סוגים, כאשר כל סוג מעיד על הלך רוח מסוים, על כוונה מסוימת וכן על אופי וסגנון. ישנם בשמים שמתאימים לכל מצב וישנם בשמים שמתאימים למצבים ספציפיים יותר. כמו כן, הבשמים והשפעתם ניתנים לשינויים והשפעות של אקלים, מזג אוויר וטמפרטורות ולכן, יש לבחור אותם בקפידה. כיצד תדעו איזה בושם להתאים למצב רוח הרצוי?
· מצב רוח רומנטי – לריח יש השפעה חזקה על תחושות, משיכה ותשוקה ולכן כאשר אתם מכינים את עצמכם לסיטואציה רומנטית, יש להשתמש בבושם המתאים לכך. הבשמים עם הניחוחות הארומאטיים יותר מתאימים לסיטואציות כאלה משום שהם עמוקים ומשכרים, מה שיכול להכניס אתכם אל מצב הרוח המתאים. צריך לקחת בחשבון כי בשמים אלו בעיקר מתאימים לאקלים קריר יותר כמו שעות הערב או עונות החורף והמעבר.
· מצב רוח רענן וספורטיבי – לעומת המצבים הרומנטיים, מרבית האנשים ירצו להריח טוב ולהרגיש טוב גם במצבים יומיומיים או אפילו בעת פעילות ספורטיבית. לשם כך בדיוק קיימים הבשמים ממשפחת הירוקים – שהם בשמים המבוססים על תמציות צמחים ירוקים המדיפים ריח רענן. ריחות אלו יעידו על סגנון קליל אך מרשים וכן יפיצו סביבכם ועבורכם תחושה של אנרגיות גבוהות וטריות. בשמים אלו יתאימו במיוחד לטמפרטורות גבוהות, לשגרה היומיומית ולעונת חמות כמו עונת הקיץ.