צביעת כבישים היא אחת הפעולות האחרונות לפני מסירתם, וחידוש הצבע הוא אחת מעבודות התחזוקה השוטפות. את העבודה יש למסור לקבלנים מוסמכים בלבד על מנת להגיע לתוצאה איכותית.
צביעת כבישים: להגיע לתוצאה איכותית
צביעת כבישים היא חלק מהעבודות הנדרשות למסירת הכביש לשימוש, וחידוש הצבע נמנה על עבודות התחזוקה השוטפת. למעשה, לא ניתן להשמיש את המסעה ללא סימון ברור של נתיבים, שוליים, כיווני תנועה, מעברי חצייה, וכך הלאה. כביש ללא סימני דרך אינו מושלם, והתנועה בו אינה בטוחה; לכן השימוש בו לא יאושר עד להשלמת העבודות.
צביעת כבישים מתבצעת לראשונה באחריות הקבלן שזכה בעבודת ביצוע הכביש, ואילו חידוש הצבע מתבצע באמצעות הגוף המתחזק או המתפעל את הכביש. ברוב הכבישים בארץ עבודות התחזוקה השוטפת מתבצעות באמצעות מ.ע.צ. או של הרשות המקומית. לאחרונה, כאשר גם בארץ נבנים כבישים בשיטת ה- BOT, האחריות על צביעתם מוטלת על הזכיין שמתפעל את הכביש בתקופת השימוש הראשונה (24 שנים). לאחר מכן, כאשר הכביש יימסר לרשויות, יהיה דינו כדין כל הכבישים האחרים, כלומר האחריות על תחזוקתו תוטל על הרשות המקומית או על המדינה.
את עבודת הצביעה יש למסור לקבלנים מורשים בלבד, משני טעמים. ראשית כל, קבלן מורשה יעבוד על פי כל התקנים והמפרטים המקצועיים הדרושים, וישתמש בחומרים מתאימים המיועדים לביצוע המשימה. חומרים אלה עוברים בדיקות של מכון התקנים וחייבים לעמוד גם בהגדרות של משרד התחבורה. הצבעים צריכים להיות עמידים ביוחד בשחיקה, ובעלי נראות מעולה. בנוסף לכך, עבודות צביעת כבישים מתבצעות לעתים קרובות בשעות הלילה, ובאופן חלקי, על מנת לא להשבית את הכביש, ודורשות נקיטת אמצעי בטיחות מיוחדים, והוצאת אישורים מתאימים.
לסיכום, צביעת כבישים חיונית להשמשתם. צביעה איכותית תתבצע על ידי קבלן מוסמך ומורשה, באמצעות כלים וחומרים מתאימים ותוך כדי נקיטת כל אמצעי הבטיחות הנדרשים. כך תתקבל תוצאה איכותית: סימני דרך ברורים ונראים היטב, עמידים בשחיקה לאורך זמן, שיעבירו לנהגים את המידע החיוני לתנועה בטוחה ומסודרת.