חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

אילוף השדון ע"י ביופידבק - Biofeedback your Gremlin

שיטות טיפול נפשיות רבות ומגוונות בימינו אלה פותחות עולם שלם של טיפולים קונבנציונאליים פסיכולוגיים, פסיכו-פרמקולוגיים או לחילופין הוליסטיים. הזרם השלישי של הפסיכולוגיה האקזיסטנציאליזם-הומניזם בבסיסו עוסק בכאן ועכשיו ובפסיכולוגיה חיובית. לאחרונה קמה מעיין שיטת טיפול אם תרצו לזרם החדש שעיקרה פסיכולוגיה חיובית – coaching. עולם זה בניגוד לעיסוק בנקודות החולי; עוסק בנקודות הבריאות של האדם, וחורט על דגלו לשפר ולהעצים את המתאמן.

עולם הביופידבק שחשיבותו הטיפולית מתעצמת בשנים האחרונות בעקבות חשיבותו כטיפול אלטרנטיבי לטיפולים פסיכו-פרמקולוגיים, חושף עולם שלם של אפשרויות בטיפול ממוקד קצר מועד.

מאמר זה חושף את הקשר בין אימון אישי וביו-פידבק כאמצעי אימוני. בעולם האימון אישי קיימים כלי אימון רבים אולם רובם ככולם בדומה לעולם הפסיכולוגיה הינם סובייקטיביים ואינטרוספקטיביים. מכשור הביו-פידבק מציע דרך חדשה, דרך אובייקטיבית לאומדן העוררות הרגשית של המטופל. ביו-פידבק מצטייר ככלי אימוני מובהק לעזור למאמן ולמתאמן למצוא את הדרך להגשמת יעדים ומימוש מטרות, להעצמת המתאמן וכן כטכניקה לניהול לחצים כדרך להתמודדות. למשל, עם שדונים.

  

אימון קו-אקטיבי

אימון קו-אקטיבי משמעו מערכת יחסי אימון שבה המאמן והלקוח הם שותפים פעילים, ברית בין שווים שמטרתה לענות על צרכיו של הלקוח. (Laura Whitworth, Henry Kimsey  House, Phil Sandahl. (1998)) אימון קו אקטיבי מורכב מארבעה עקרונות. הלקוח הוא יצירתי, בעל משאבים ושלם מטבעו. אימון קו-אקטיבי מתייחס למכלול חייו של הלקוח. האג'נדה[1][1] היא של הלקוח. מערכת היחסים היא ברית המעוצבת כמענה על צרכיו של הלקוח. ללקוח יש את התשובות, או שיש בכוחו למצוא את התשובות, אין צורך לתקן את הלקוח. כאשר הלקוח מתבונן פנימה, בסיוע של המאמן, הוא מגלה שהוא מכיר את עצמו, את עוצמותיו, ואת מגבלותיו. הלקוח מגלה מה מניע אותו, ממה הוא חושש, מה התכלית שלו ומה החזון שלו. באמצעות השאלות של המאמן נוצר ערוץ לגילוי עצמי שדרכו הלקוח מוצא את התשובות. כאשר הלקוח מוצא את התשובות בעצמו הוא בעל תושייה יותר, יעיל יותר, ובאופן כללי מרוצה יותר. מפני שמצא את התשובה בעצמו סביר שיבצע את הפעולה שתממש את התשובות בעצמו.

אימון קו-אקטיבי שונה מייעוץ, למשל, שבו היועץ מביא מומחיות מקצועית ולעיתים קרובות הוא זה שקובע את האג'נדה במערכת היחסים. אימון קו-אקטיבי לא עוסק בתוכן שהמאמן מביא עמו, במומחיותו, או במתן פתרונות מצדו. באימון קו-אקטיבי, מומחיותו של המאמן מוגבלת לתהליך עצמו. תפקידו של המאמן הוא לעזור ללקוח להביע את חלומותיו, תשוקותיו ושאיפותיו, לעזור לו להבהיר את משימת חייו, תכליתו ויעדיו, ולעזור לו להשיג את המטרות האלה.

הלקוח הוא מוקד האימון. רצונותיו ומאוויו הם נושאי האימון. מערכת היחסים המתמשכת בין המאמן והלקוח קיימת רק כדי לעסוק באג'נדה של הלקוח. האג'נדה מתייחסת לשלושה היבטים מרכזיים בחייו של הלקוח: הגשמה, איזון ותהליך.

הגשמה, הלקוח מגדיר מה ממלא את ליבו ונשמתו. חיים שהוגשמו הם חיים בעלי ערך, ללקוחות יש הגדרות משל עצמם לדברים שהם מעריכים באמת. כאשר הבחירות מכבדות את ערכיו של הלקוח, החיים מספקים יותר ונראים כמעט נטולי מאמץ.

איזון, אנשים נוטים לא להסתפק ברמת חיים סבירה, הם רוצים יותר ובתמורה מוכנים לתת יותר. הם יכולים להיות נלהבים מאד בנוגע לדברים שחשובים להם, ממוקדים במחויבויות שלהם ומרוכזים בדבר אחד, עד שפינה אחת של חייהם היא דגם למצוינות בעוד ששאר פינות החיים חרבות. האימון הקו-אקטיבי  עוסק במכלול חייו של האדם, ולכן המאמן מבקש מהלקוח למקד את מידת שביעות הרצון של הלקוח מתחומים רבים בחייו; קריירה, בריאות, כספים, מערכות יחסים, צמיחה אישית, רוחניות ונופש. וכמובן הקשרים האפשריים בין כל חלקים אלו. באמצעות האימון הלקוח מרחיב את הפרספקטיבות ובוחן אפשרויות נוספות. הלקוח לומד שכאשר אומר כן לדברים מסוימים הוא אומר לא לדברים אחרים.

תהליך, לכל אורך התהליך המאמן נמצא לצידו של הלקוח. תפקידו להבחין, להצביע, ולהיות עם הלקוח בכל מקום שבו הוא נמצא במרוצת התהליך. המאמן נמצא שם כדי לעודד את הלקוח ולתמוך בו, להיות בחברתו וללוותו כל הדרך בשעות הכישלון האפלות וכן גם לשמוח אתו כשהוא מנווט את דרכו בהצלחה. אימון התהליך של הלקוח מאפשר לו לנהל בצורה שלמה יותר מערכת יחסים עמוקה יותר עם כל היבטי חייו.

חמשת ההקשרים שבהם משתמש המאמן בתהליך האימוני

הקשבה, רמות הקשבה שונות למשמעות שמאחורי הסיפור, לתהליך המונח ביסודו, לנושא שיעמיק את הלמידה. המאמן מקשיב בדריכות להופעת חזונו של הלקוח, ערכיו ותכליתו. המאמן גם קשוב להתנגדות, לפחד, או להבחנה האם הלקוח שב על עקבותיו, ומנסה לשמוע את קולו של השדון[2][2] שנמצא כדי להתנגד לשינוי, כדי להצביע על חולשותיו וכישלונותיו של הלקוח, וכדי לציין סיבות שיבלמו אותו. רמת הקשבה פנימית מתמקדת במשמעות של המילים למאמן, רמת הקשבה ממוקדת באדם, ורמת הקשבה כוללת שקולטת רגש, שפת גוף ואת הסביבה עצמה.

אינטואיציה[3][3], החיבור של נתונים מוחשיים, תחושתיים, מידע קודם וניסיון. סוג של ידיעה שנמצאת ברקע ולרוב נותרת דוממת.

סקרנות, הלקוח הוא בעל יכולת ומשאבים, והתשובות נמצאות אצלו. תפקיד המאמן לשאול שאלות עוצמתיות מסקרנות פתוחות, מזמינות, רחבות ידיים, וכמעט שובבות. הסקרנות מאפשר להיכנס לנבכי החיים  של הלקוח, ולעיתים לעקוף מנגנוני הגנה. כאשר הלקוח לומד להיות סקרן בקשר לחייו שלו, הלחץ

פוחת מעט והסיכון קטן. הלקוח נכון יותר להתבונן במקומות האפלים ולבחון דברים קשים מפני שגם הוא סקרן.

פעולה/למידה, לשיחת האימון יש שתי מטרות, לקדם פעולה ולהעמיק למידה. מזמינה את הלקוח לתפוס אחריות על חייו. כאשר אדם מבטיח משהו, הוא מתאמץ לעמוד בהבטחותיו. האחריות המעשית הופכת את תהליך השינוי למוחשי יותר, ממוקד יותר, עם משמעת עצמית גבוהה.

ניהול עצמי, המאמן מניח בצד את דעותיו האישיות, העדפותיו, גאוותו, מגננותיו, והאגו שלו. המאמן נמצא "שם" עם הלקוח, שקוע במצבו ובמאבקו. המאמן מוותר על הצורך להיראות טוב ולהיות צודק; המאמן הופך להיות בלתי נראה. המאמן עוזר ללקוח לנהל את השיפוט והדעות שלו על עצמו ועל אחרים. כמו כן המשמעות היא שהמאמן יזהה את המחבלים הפנימיים של הלקוח ויעזור לו להשתחרר מכבלי השדונים האלה.

 מהו השדון?

(Taming your gremlin, Richard D.Carson ) השדון מגדיר מי אתה ואיך אתה, הוא מגדיר ומפרש כל חוויה והוא מכריח אותך לקבל את הפרשנות שלו, ומטרתו לרמוס את האני הטבעי החיוני שבך. הוא משתמש בחוויות העבר בכדי לכפות עליך לחיות את חייך ע"פ הכללות מוסכמות ודפוסים שבאמצעותם מוגדר האני שלך. בכדי שתרגיש רע השדון משכנע אותך לבזבז זמן על החייאת העבר, על דאגה באשר צפוי לך בעתיד ועל ניתוח מייגע של היחסים בינך לבין אנשים ודברים בעולם. השדון רוצה שתאמין שהוא פועל רק לטובתך ושמטרתו העיקרית היא לשרת אותך ולהגן עליך. האמת היא שהמניע שלו הוא פחות נאצל, הוא רוצה לאמלל אותך. הוא זהיר ביותר וכל הזמן מזהיר לגבי החיים ולאופן שבו אתה צריך לחיות אותם. שיטות השליטה שלו בך הן בלתי מוגבלות. הוא אינו המחשבות השליליות אלא המקור להן. הוא לא חוויות העבר הקשות אלא משתמש בהן. הוא לא הפחדים אלא מתגרה בנו והופך באמצעות הפחדים את העתיד לסרט אימה.

אז איך ניפטר מהשדון הנורא? אמנם זו קלישאה אבל אי אפשר להתעלם מהאמת הפשוטה והבסיסית ששלום ושלווה בעולם מתחילים משלום בתוכנו, משלווה והשלמה עם עצמנו.  אלה החיים שלך וזאת המתנה הגדולה ביותר שקבלת. היכולת להגיב לחיים נקראת יכולת תגובה. לא תמיד קל להגיב לחיים באופן חיובי ובפנים מאירות, אבל כדאי לדעת שיכולת התגובה שלנו מושפעת מאד, ולעיתים אפילו מוכתבת ע" בריון נתעב, מרושע ובלתי נסבל המסתתר בצללי מוחך – השדון. אבל, השדון הוא לא אתה. שתתחיל להבחין בו, תתחיל להיות מודע לעובדה שאתה זה לא הוא, אלא מי שצופה בו. ואז תבין שהשדון אינו שולט בך אלא להפך אתה יכול לאלף את השדון שלך.

מחבר הספר לאלף את השדון, ריצ'רד ד.קרסון מתאר תהליך לאילוף השדון באמצעות הבחנה פשוטה – מודעות, השקעה ללא מאמץ, בחירה בין אפשרויות לאילוף שדונים ומשחק בהן ולהיות בתהליך אילוף ממושך שלעיתים נמשך כל החיים ומשתנה בהתאם לנסיבות ולמצב.

כחלק מהתהליך הראשוני של הבחנה פשוטה דהיינו מודעות מתוארת התמקדות בכאן ועכשיו, ריכוז של כל החושים למתרחש ברגע זה בגופכם או באנשים בחיים ואירועים שסביבכם. התמקדות בפנטזיות, רעיונות ובזיכרונות מעלה את עולם הנפש. בעולם הנפש ניתן להעלות זיכרונות מהעבר, לתכנן או לנסות לצפות את העתיד ולערוך מעין חזרות וירטואליות לקראתו.

כדי לחיות חיים מלאים ופוריים וכדי לאלף את השדון יש להתחבר לאני הטבעי שלך, כדאי להניח למודעות לזרום אל הגוף וממנו אל העולם שסביבך כפי שאתה חווה אותו ומשם לעולם הנפש. מודעות ממוקדת.

כחלק מתהליך המיקוד מתאר ריצ'רד את חשיבות הנשימה, נשימה מלאה וצלולה ונשיפות ארוכות ורכות. כשמכווצים את הנשימה, אנחנו חוסמים רגשות ומגבילים את היכולת לחוש ולחוות את העולם שסביבנו במלואו. נשימה נכונה יכולה לעזור לשמור על איזון יעיל בין השימוש בשכל לבין השימוש בחושים הטבעיים. היא יכולה לעזור להתחיל לבטוח באני הטבעי שלנו – הצופה. כשהנשימה נינוחה וצלולה: אתם מודעים יותר לעצמכם ולעולם שסביבכם. מודעים יותר למקום שבו אתם מסתיימים ומתחילים כל שאר הדברים שהם מחוצה לכם, שהם לא אתם
אתם פתוחים יותר להרגיש במלואו את כוח החיים שבכם, התפיסה שלכם חדה יותר ונקודת המוצא שממנה תגיבו לשינוי תהיה טובה יותר.


ביופידבק

ביופידבק הינו מראה פסיכו-פיזיולוגית שמציגה לנו בזמן אמת את מצבנו הנפשי-גופני (האגודה הישראלית לפסיכופיזיולוגיה יישומית). מצבי מתח רגשיים יוצרים סימפטומים פיזיולוגיים. לדוגמא: חרדה ופחדים המלווים בדפיקות לב, מועקה בגרון או בחזה, הזעה בידיים, נשימות מהירות. כאבים כרוניים כמו כאבי ראש, מגרנות, כאבי צוואר וכן סימפטומים פיזיים לא נשלטים כמו לחץ דם לא מאוזן, בעיות מעיים, חריקות שיניים, ידיים קרות. שיטת הביופידבק מבוססת על רעיון בו מתקבל משוב מדויק על המתחולל בגופנו. המשוב משמש מדד אובייקטיבי מוצלח לבעיה הגורמת סבל, ואשר לה איננו ערים בדרך כלל. בעזרת המחשב ניתן לקבל אינדיקציה לגבי מצב הדריכות והמתח הפנימיים שלנו, רמת זרימת הדם אל אצבעות הידיים, עומק הנשימה ותדירותה, קצב הלב, לחץ הדם, תפקוד המעיים וגלי המוח.

טיפול בביופידבק מורכב משני שלבים עיקריים; השלב הראשון הינו אימון שיטתי דרכו יכול האדם לווסת ולאזן בעצמו את מה שקורה בגופו. כל זאת תוך כדי מודעות הולכת וגוברת לקשר בין הגוף לנפש. בשלב השני האימון עצמו מתפתח לרמה מתקדמת של שליטה בפיזיולוגיה. לא זו בלבד, אלא שעתה האימון מכוון ליצור מצב בו יוכל האדם להפריד בין סיטואציות רגשיות שונות ובין התגובות הגופניות השונות שהתלוו להם בדרך כלל.

דיון

מכשור ביופידבק מספק דרך לניטור נשימה למשל סנסור חגורת נשימה; באמצעותו אדם מקבל משוב על צורת הנשימה שלו המשוב המגיע בצורה של גרף מראה האם הנשימה היא מהירה וקצרה או ארוכה ומתמשכת. באמצעות המשוב נוכל ללמד את האדם לשלוט בנשימתו וכתוצאה מכך להגיע להרפיה אמיתית מהירה יותר.

חגורת נשימה הינה דוגמא לסנסור אחד שמתאים לניטור נשימה. ניתן להשתמש בסנסורים שונים על מנת לנטר מצבי מתח, חרדה באמצעות סנסור שמודד מוליכות חשמלית של העור, או בסנסור טמפרטורה שמתרגל הרפיה ארוכת טווח.

במאמר זה התמקדתי באספקט אחד של מכשור הביופידבק. באמצעות ביופידבק ניתן לטפל/לאמן במגוון גדול של מצבים למשל במצבי קבלת החלטות. באימון המתאמן מגדיר מטרות ואז, המאמן בשיתוף המתאמן בונים תוכנית פעולה למימוש המטרות. בהגדרת המטרות ובתהליך האימון בכלל ישנם הרבה מצבים שבהם יש לקבל החלטה, לעיתים החלטות הרות גורל. באמצעות שימוש במשוב ביולוגי – ביופידבק המאמן והמתאמן יכולים להתעכב על המקומות שבהם קשה יותר למתאמן. כאשר המתאמן מתרגש מקבלת החלטה ניתן ללמדו איך למתן את הריגוש והתמודדות בריאה יותר עם המצב מעורר הריגוש. יתרה מכך, בתהליך קבלת החלטות ניתן ללמוד על ההחלטה הלא מודעת של האדם לפני שהוא מקבל החלטה מודעת.

יש לקיים מחקרי המשך על הקשר בין שימוש במשוב ביולוגי כגון נשימה ביישום ושימוש בשיטות הרפיה.



[1]האג'נדה של הלקוח מורכבת מהתכלית שלו בחיים, מחזונו, מערכיו ומטרותיו, ומעקרונות ההגשמה, איזון החיים והתהליך שהוא עובר. בקצרה, האג'נדה היא כל מה שהלקוח הנו וכל מה שהוא רוצה להיות ולעשות בעתיד.

[2] "המחבל הפנימי"  ריצי'ארד קרסון – Taming your Gremlin 2003

[3] מחשבה, תחושת בטן, הרגשה פנימית

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

גיא טל

www.comeback.co.il

info@comeback.co.il

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת גיא טל

מאת: גיא טלבריאות הנפש21/11/091098 צפיות
במאמר זה אנסה לתאר כיצד אפשר להביא אדם לתפקוד במסגרת גבולות ביתו ולא במסגרת אשפוז בעזרת אימון אישי ממוקד תוצאות. בין אם לאחר אשפוז במוסד פסיכיאטרי או לאחר אפיזודה פסיכוטית ראשונה בבית.

מאמרים נוספים בנושא התמודדות עם מצבי לחץ

מאת: בנימין קלינגרהתמודדות עם מצבי לחץ05/04/205893 צפיות
הסבר ותיאור כללי של מחלקת רישוי בניה בעיר הרצליה הנמצאת כיון במאמצי פיתוח רבים, אמונה מחלקת רישוי בניה על הפקת היתרי הבניה השונים שבאמצעותם ניתן יהיה לבנות ולפתח את העיר. תהליך הפקת היתר מלווה בבדיקות המשלבות בדיקות סטטוטוריות, זאת יחד עם בדיקת טיב התכנון המוצע המתבצע באמצעות בדיקת התאמה להנחיות המרחביות. בנוסף, נציגי מחלקת רישוי מסייעים במתן מידע וליווי המתכננים משלבי התייעצות ראשוניים ועד לשלב הפקת ההיתר.

פיטורים ממקום עבודה, פרידה מרצון, לא רוצה אותי, גירושין מרצון, פרידה מבחירה, התמודדות עם דחייה, אימון עסקי, מורה רוחני: עכשיו נניח ששני אנשים נפרדו נניח עכשיו והבן אדם, בא נדבר על נושא של פרידות יש פה כמה היבטים, היבט ראשון מה בן אדם מעדיף יותר שייפרדו ממנו או שהוא ייפרד מה הוא מעדיף יותר, מה בן אדם מעדיף שיגידו לו "לא רוצים אותך" או שהוא יגיד שהוא לא רוצה מה בן אדם מעדיף יותר? ש: שהוא יגיד שהוא לא רוצה. אליעד: שהוא יגיד שהוא לא רוצה למה? ש: כי אז זה הרצון שלו כאילו ואז הרצון ...

מפחד להיפגע, לאהוב שוב, פחד מבגידה, פחד מאינטימיות, מפחד להיפגע, לא רוצה להיפגע, טיפול נפשי, ייעוץ אישי: עכשיו השאלה היא כזאת אוקי איך בן אדם שניסה משהו ונכשל איך הוא בעצם יכול לקבל את הבטחון לנסות עוד פעם, עכשיו מה שאמרתי זה לבוש של כמה ווריאציות שונות זה יכול להיות בן אדם שניסה משהו ונכשל וזה יכול להיות נגיד בן אדם נגיד שבגדו בו באמון והוא צריך לתת אמון מחדש או נגיד שבן אדם היה במערכת יחסים ואז הוא נפרד נגיד והוא איבד אמון באהבה והוא רוצה להתאהב מחדש זאת בעצם השאלה איך זה אפשרי ...

טיפול בדמיון מודרך, התעללות בבעלי חיים, איך למחוק זיכרון, ניתוק רגשי, איך לטפל בטראומה, צמחונות, קואצינג, הדרכה: את שומעת אותי לפי איך שאת שותקת נראה לי שאת סובלת מאיזו טראומה, יכול להיות? אני לא יודע ממשהו, באותה מחשבה איך שהתחלת לדבר הבנתי שאת כנראה לא סובלת מאיזו טראומה חשבתי שאת שותקת בגלל טראומה, לא יכול להיות? ש: שלשתוק זה בהכרח בגלל טראומה? אליעד: מה הטראומה גורמת לבן אדם? לשתוק סתם אני צוחק איתך אוקי. עכשיו בכל מקרה הנושא הוא טראומות זה הנושא, עכשיו השאלה היא כזאת למרות ...

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/153090 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: סיגלהתמודדות עם מצבי לחץ21/06/152560 צפיות
החיים הטרופים שלנו לא נותנים לנו את האופציה לעשות פסק זמן מהחיים לעצור ולהפיק לקחים אנו רוצים להספיק כמה שיותר ... ולעיתים אנו קורסים תחת העומס איך שנגמר הסיפור ישר מצאתי אהבה חדשה או "יומיים אחרי הפיטורים כבר הייתי בעבודה אחרת" – נשמע מוכר כשאנחנו לא עוצרים בין אירוע לאירוע כדי לבחון- מה קרה למה זה קרה? איך זה קרה? ואנחנו ממהרים לאירוע הבא אין לנו זמן לעבד את המידע שצברנו אין לנו זמן לזהות את המכנה המשותף , או את הדפוס ואז הדפוס חוזר, כי בעצם אצלנו שום דבר לא השתנה ומהר מאד אופס.. אנחנו בפלונטר חדש?

מאת: אלעד רימוהתמודדות עם מצבי לחץ11/06/152838 צפיות
חרדה היא מצב הגורם לנו לחוסר נוכות, חשש או מצוקה בסיטואציות שונות בחיים ללא טריגר מגורם אובייקטיבי או סכנה ממשית. הבנת הבעיה וטיפול נכון עשויים לסייע לחזור לשיגרת חיים תקינה ולתפקוד מלא בחיים החברתיים והמקצועיים.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica