ניהול יחסים עם ספקים אינו משימה קלה כפי שכולנו כבר יודעים. תקשורת לקויה יכולה להביא לסכסוכים, אי-הבנה עלולה לחבל קשות בכימיה בין שרשרת האספקה, מידע שגוי שיביא להחלטות לא נכונות ולתוצאות מרות.
השאלה היא לא אם, אלא איך! איך עלינו לתקשר עם הספק הסיני בצורה יעילה.
אם כן, להלן מידע חשוב באשר ל"אופן בו יש לנהוג עם הספק הסיני":
היה סבלני
רבים מהספקים הסינים עימם תעבדו הם מפעלים, בעיקר כאשר אתם מתנהלים מול מפעלים קטנים ובינוניים, עליכם לדעת מראש שההתנהלות מולם עשויה שלא להתנהל בצורה חלקה וקלה כפי שתכננתם. מפעלים בדרך כלל ממוקמים באזורי ספר מרוחקים, לפיכך עובדי המפעל, במקרים רבים, הם חסרי השכלה או בעלי השכלה מינימאלית. על כן, היו סבלנים, למדו אותם, הדריכו אותם, והטו אותם לכיוון הנכון לצורך קבלת תוצאות מוצלחות. אל תיקחו כמובן מאליו שכל ספק הוא בעל יכולת או בעל ניסיון מספיק לייצר את המוצר שלכם באופן מקצועי לחלוטין וללא כל תקלות (תקלות שניתן לפתור בהתנהלות שוטפת מול הספק ובמענה מדויק לכל שאלותיו לכל אורך תקופת הייצור).
חשיבות האמון
חברה אינה ארגון קר וחסר פניות, חברה היא קבוצה של אנשים שונים, של טיפוסים שונים. על כן, התנהלות מול ספק, בתמציתה, היא התנהלות מול אנשים, או אם לדייק, התנהלות מול אנשי עסקים סינים. אל תסתתרו מאחורי אנגלית עסקית מפוארת, חוזים קרירים, זמני אספקה דרקוניים ותנאים. במהלך היחסים שירקמו ביניכם לבין הספק מולו תעבדו, תיווכחו לדעת שמילה טובה פה ושם, אכפתיות והתחברות עם הספק יובילו לתוצאות טובות יותר ויקרבו אתכם לספק, שמצידו, בתמורה ליחסכם החם, יעשה כמיטב יכולתו להפוך אתכם ללקוחות מרוצים.
חתימה על חוזה
חוזה, לא מערכת יחסים או כל דבר אחר, רק חוזה כתוב ומסודר יכול להגן על האינטרסים שלכם כקונים. שימו לב לכל פרט וסעיף בחוזה עליו אתם חותמים. היעזרו בייעוץ עו"ד אם יש צורך לנסח טיוטה ועברו עליה היטב לפני שאתם מעבירים את הגרסה הסופית לספק לחתימה (במקרה זה עלי להדגיש שחתימה על חוזה מול ספק סיני לרב נדרשת ביבוא בהיקף גדול ורב שנתי ולא בהזמנות קטנות וספוראדיות). אך זכרו, חוזה וכל מהלך משפטי הוא המוצא האחרון שיש לנקוט, הגשת תביעה בסין היא עניין יקר, ארוך ומייגע. על כן, הדרך הטובה ביותר להתנהל עם הספק הסיני היא לדאוג לסגירת החוזה בתחילת התהליך, לפעול כמיטב יכולתכם לתקשר עם הספק על מנת לפתור כל בעיה או סוגיה באופן ידידותי, אל תאיימו במהלכים משפטיים כתגובה על כל תקלה פעוטה או טעות קטנה שעשה הספק.
99% מאנשי העסקים הסינים אינם רמאים
מרבית אנשי העסקים הם אנשים הגונים יחסית, מטרתם היא להגדיל את העסק שלהם ואת רווחיו, ולא לרמות את שותפיהם העסקיים ואת לקוחותיהם. ישנם מקרים של תרמיות כאשר יבואנים המתחילים לעסוק בתחום יבוא מסין מנסים לייבא מותגים מסין (אקט שאינו חוקי בעליל למי שאין לו את הזיכיון החוקי והרשמי מבעל המותג לעשות כן), אך ככלל, בדומה לשאר אזרחי סין, כך גם אנשי העסקים הסינים הם ידידותיים ומסבירי פנים.
הכינו עצמכם להתמודדות עם טעויות
סחר בינלאומי הינו תהליך מורכב, כל טעות שנעשית אם בהעברת נתונים, בייצור, בשלב האריזה, בתקשורת או בשל קשיי שפה (תרגום שגוי) עלולה לגרום לבעיה. החכמה בניהול התהליך טמונה באופן בו ניתן להימנע מטעויות, וכמו כן, כאשר טעויות כן קורות, בידיעה וביכולת לפתור אותן בצורה ידידותית ושקולה.
זהירות ותשומת לב
ישנם אחוזים בודדים של כבשים שחורות בינות לשאר אנשי העסקים מן המניין, הממתינים להזדמנות לרמות אותנו. זהירות ותשומת לב משמשים לנו כביטוח, הכל עניין של הסתברויות. אתם כאנשי עסקים, מוטב שלא תסכנו את העסק שלכם בנטילת סיכונים מיותרים.
רגע לפני שאתם מתחילים הכינו את עצמכם למסע מאתגר, וקבעו פגישת יעוץ עם אנשי מקצוע אשר יתנו לכם את הכלים הדרושים להצלחה