|
|
|
|
|
רחובות לאוהבים-ביקורת-ניקו ניתאי-תיאטרון קרון ת א
|
|
|
562רחובות לאוהבים-ניקו ניתאי-תיאטרון קרובת"א562
צילומים-קרוב
ניקו ניתאי יליד בוקרשט הנו דמות רבת פעילות בשטחהאמנות בישראל.הוא אחד השחקנים הותיקים היום .
הוא גם במאי,שחקן קולנוע וטלויזיה,מחזאיועוד.
ב1982 יסד את תיאטרון הסימטא אותו ניהל עד שנת 2000,נאלץ לעזבו ומיד לאחר מכן יסד את תיאטרון "קרוב"הפועל עד היום בתחנה המרכזיתהחדשה.
במהלך חייו הקים גם את תיאטרוני "בית-הובן ו"תה-אטרון בית" שנסגרו.
הוא מחלוצי תיאטרון השוליים-פרינג' ואימץ ואיכסןלהקות פרינג' רבות בתיאטרוניו.
בצורה זו תרם ותורם רבות להתפתחות,גילוי ועצם קיומםשל רבות מהלהקות ,היוצרים,המחזאים המשוררים ואנשי התרבות שנחשבו ע"י הממסד והעיריהלחריגים,לשוליים,לא חשובים ושלא זכו להכרה והערכה המגיעה להם ובכך הוסיף ותרםלתרבות התיאטרון בכלל ולת"א בפרט.
הוא אינו אוהב את הביטוי שוליים כי זה מעליב ומבריחקהל וזה פוגע בתיאטרון.
כל תיאטרון שהקים תמיד נחשב לשיגעון של איש אחד.בעיני רבים הוא נחשב ל"משוגע"בודד, מטורף לתיאטרון ואמנות.
ניקו עושה בתיאטרון את מה שמענין אותו ,מה שהוא אוהב.יש משהו חריג ,מיוחד,איכותי במעשיו ועבודתו, לכן טעמו לעתים קרובות נראה כחריגושונה מטעם הממסד והעיריה.היו לו מאבקים בממסד התיאטרלי אותו עזב בסוף שנותה70.
ניקו שואף לחופש אמנותי דבר שאינו קיים בממסד כי שםיש מחסומים רבים ואילוצים בהם האדם כפוף לממונים שלו שאינם מאפשרים חופשעשיה.
למרות זאת פעמים רבות הוא נאלץלהתקופף,להתקפל,לבקש,להתחנן כי בסופו של דבר הממסד הוא הקובע.
בימים אלו מתקיים בהנהלתו ויוזמתו פסטיבל"מחזאיםמקוללים".מחזאים שלא הלכו בתלם,שלא התחשבו במימסד ופעלו בצורה חופשיתואינדיבידואלית.הם היו חריגים.הממסד לא "חיבק"אותם.ביניהם אפשר לציין את יוסףמונדי,עמוס קינן,חנוך לוין בראשיתו,ניקו ניתאי ואח' שמחזותיהם מוצגים בפסטיבל ורביםאחרים.
במסגרת הפסטיבל ראיתי את "רחובות לאוהבים"מאת ובביצועניקו ניתאי.
מי הם האוהבים-אנשי אמנות חשובים ומוכרים שאוהביםושהממסד לא זיכה אותם בהכרה המגיעה להם ושאין רחוב על שמם.
אפשר לראות במחזה סוג של אוטוביוגרפיה של ניקו כמתוארלעיל המתארת את חוסר ההערכה,הביורוקרטיה ,האי הבנה והזילזול באמנות ובאנשים שאינםהולכים בתלם,החריגים "עושי הצרות"בשטחי האמנות השונים.
המחזה הנו מונולוג אחד ארוך שהוא בעצם סיפורחיים,סיפור תיאטרון השוליים, סיפור של האמניםהחריגים, הלא מקובלים ,המעיזים והלא מובנים על ידי ההמונים.
יש בו הרבה אהבה לתיאטרון,לאמנים החריגים,למשורריםשלא הבינו אותם,לאטימות הממסד,לפקידים שלא הבינו והתערבו באמנות,לצנזורה שפחדה מכלחריגה מהמקובל.
הוא מלווה בסרטי וידאו וצילומים והדגמות מענינותוחשובות מהנאמר.
רואים ומרגישים שלניקו הדבר איכפת,נוגע בו רבות,סובלמכך,זועם,כואב לו כי כך מתיחס הממסד אל התרבות,אל האמנות,אל החריג, אלהיוזמה.
החריגות לא מקובלת בעיריה ובממסד.
ניקו משתמש במטפורות ובסטירה לעתים מרומזת בעדינותיתרה.ההצגה מסבירה את יחס הממסד ,העיריה אל התרבות, אל האמנים ,אל תיאטרון הסימטאואליו כמנהלו.
אומר הוא בהצגה"באים לראות אותי כדינוזאורששרד".
יהושוע"הפרוע" היא הדמות במחזה.הוא החריג ,השחקן שהפךלמטאטא רחובות באין לו ברירה. הוא מטייל בעיר ורואה את התיאטראות הקטנים שבשולייםשנסגרו ונעלמו כגון "הזירה","זווית" "העונות","בימת השחקנים" "המרתף","נוה צדק"ואחרים.כולם לא יכלו להתגבר ולנצח את הממסד.הם התחילו כמורדים וגמרוכתפרנים.
דבר זה צריך לשמש אזהרה ולקח למורדיםבפוטנציה.
הוא ממשיך לטייל ואינו מוצא רחובות על שם אמנים שהיונכס תרבותי אך לא זכו להכרת הממסד בגלל השקפות,חריגות,מרדנות וכו'.
אמנות לא נותנים לנהל בידיים של אמנים.אמנות זוחריגות ,זה לא סעיף תקציבי.
ניקו מצטער על כך .הדבר גרם לו לעגמת נפש,להסתבכויותבינו לבין הממסד הוא שילם על כך אך שמר על עצמאותו ויחודו.
יצירה מחוץ לממסד זה לוקסוס הפרטי של האמן. תיאטרוןעני זו בחירתו.
רבים לא הבינו אמנים אלו, לא ידעו איך להתיחס אליהםאיך"לאכול" אותם.
רבים הם קטעי הוידאו והתמונות שערך אודי אלפסי.העיצובנעשה ע'י יאיר גרינברג ועזרות הבמאי היו איריס בן יאיר ועלמה סיון
ההצגה בנויה בצורה הומוריסטית,קצת סרקסטית לפעמים.היאמוגשת על ידו בחן ,בעצמה רבה בקלילות מסוימת למרות רצינות הנושאהכואב.
המחזה נאמרים בו דברים חשובים ביותר.הכל נאמר כאמורבצורה עדינה מאוד לא בוטא ורבים מהקהל שאינו מעורה בנושא לא יבין על מה מדובר,לאיבין את הביקורת המרומזת,את המצב שהיה ועדיין קיים.
ראיתי את הקהל ביציאתו בתום ההצגה.חלקו היה אדיש לאאיכפתי וחבל.
לראות או לא לראות:מחזה שהינו מטפורה,אלגוריה ואמירהשיש בהן חשיבות רבה,מבוצע היטב שכדאי לאוהבי האמנות,הממסד ולכולםלראות.
נכתב על ידיelybikoret-אלי ליאון ,14/11/2009 16:31
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אודות כותב המאמר:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
מאמרים נוספים מאת אלי ליאון-elybikoret
|
|
10 שירים מצויינים בביצועו בלווי קלידים וגיטרה
|
להקת פופ ודיסקו משנות ה80
|
להקת פופ ודיסקו משנות ה80
|
|
אלברט כהן שר שירי מחזמרים
|
מאמרים נוספים בנושא אומנות - כללי
תכשיט עתיק הם עולם ומלואו. אלו תכשיטים המושכים את תשומת הלב ומצריכים גם עולם הערכת תכשיטים מיוחדת בעלת חשיבות עבור תכשיטים הנשמרים בצורה שלמה. למשל, תכשיטים מתחילת המאה ה19, וגם לפני.
הערכת תכשיטים הוא מקצוע שחשוב להכיר אותו היטב. כשמדובר על תכשיטים עתיקים, חשוב לדעת שצריך ללמוד את הנושא מהבסיס, על מנת לבצע הערכה ראויה ומדויקת. חלק מההערכה המובן חייבת להתבסס על המידע מבעלי התכשיטים. הקשר המשפחתי מאד חשוב כאן, וכל פיסת מידע מסייעת.
|
אין הערכת אומנות הדומה אחת לשניה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט.
|
דעו לכם כי חוגים למבוגרים בחיפה יכולים להעשיר את שעות הפנאי של המבוגרים ולהפוך אותם לכאלה שיהיו אנשים שמחים יותר. לאור זאת יהיה כדאי לכל אחד מכם לחפש אחר חוגים שיוכלו להתאים בדיוק לו ולהסב לו הנאה רבה. זה בוודאי יהיה מאוד חכם מצדכם ולא תרצו להתפשר בעניין הזה וזאת כאשר חושבים על הנושא הזה ומביאים בחשבון את כל ההיבטים השונים שיהיו קשורים לכך. אז אל תשכחו זאת.
|
דווקא בתקופה הנוכחית כשכולנו בבתים, מבלים ויוצאים פחות, זה הזמן לשדרג את ניראות הבית. ככה בוחרים היום תמונות לחדרי הבית.
|
החזרה לשגרה לאחר תקופת ההסגר פתחה בפנינו דלתות חדשות בחיים. בין אם פתחנו עסק חדש לאחר תקופת הקורונה, או פתחנו מחדש את העסק, או התחלנו עבודה חדשה ופשוט רוצים להתחדש בציור קיר.
זאת הייתה תקופה קשה לכולנו, בין אם כלכלית, נפשית, או גם וגם.
|
הדפסה על קנבס בחיפה – הדפסה של תמונות מטיולים
כאשר אנחנו מטיילים בעולם אנחנו מצלמים הרבה תמונות. תמונות אלו לא שוות הרבה אלא אם נפתח אותן ונדפיס אותן כך שנתלה אותן בבית שלנו. הדפסה על קנבס בחיפה יכולה לאפשר לנו להדפיס את התמונות הכי יפות מהטיולים שלנו
|
סרטי תדמית אנו פוגשים במסגרות כמו מערכות בחירות ובחירת ראשי איגודים ולשכות ציבוריות, אך בתחום המכירות יש לתחום הזה משמעות ענפה.
|
|
|
|
|