559ינטל-יצחק בשביץ זינגר-תיאטרוניהקאמרי,חיפה559"ינטל בחור ישיבה" הנו סיפור קצר שכתב יצחק בשביץזינגר שהפך למחזמר וסרט מפורסם ב1983 בכיכובה של ברברה סטריסנד.היא כתבה חלקמהתסריט וביימה אותו.
בעיקבות הסרט שנחל הצלחה כבירה הוצג המחזה בתיאטרוןהקאמרי בשנות השמונים בבימויו של חנן שניר וג'טה מונטה בתפקיד ינטל וכעת התיאטרוןבשיתוף תיאטרון חיפה מציגים אותו מחדש.מביים את המחזה משה קפטן שביים גם את "כנר עלהגג".למיטב ידיעתי זאת ההפקה השלישית של המחזה בארץ לאחרשבשנות התשעים הפיק אותו בית צבי במסגרת תיאטרון הספריה.
שוני רב יש בין שלוש ההפקות הללו כאשר ההפקה הנוכחיתהנה רבת משתתפים,עדכנית מבחינת העיבוד, הפיזמונים והריקודים ויחד עם זאת משמרת אתאוירת העיירה היהודית.
לאחר המחזמר"כנר על הגג" מגיש לנו הקאמרי מחזמר נוסףעל נושא יהודי ובטוחני שמובטחת לו הצלחה דומה למחזמר הקודם. נושא הסיפור אמנם יהודי ומתאר את איסורי ההלכה החליםעל האישה היהודיה אך הבעיה היא כלל עולמית ונוגעת לאיסורים וקיפוחים של נשים גםבדתות ושכבות אוכלוסיה אחרות.
ינטל הגיבורה הראשית אינה מתחשבת במסורת ובהלכה.היאאינה עקרת בית הנכנעת לרצון בעלה .היא בעד שוויון בין הגבר לאישה ואפשר לומרשניצנים של פמיניזם חבויים בתוכה.
אישה פסולה לקדיש והיא אומרת אותו מבלי להתחשבבתגובות הקהל הנוכח בלוית אביה.סיפור זה של בשביץ זינגר הנו הסיפור האירוטי ביותרשהוא כתב.הוא מלא יצרים ויש בו אלמנטים רבים הנראים בהצגה כחריגים וסטיות עדשמתבררת סודה של ינטל.
יש בהפקה זו נשיקות בין שני בחורים ושתי בחורות,ישבניבחורי ישיבה חשופים וסצינות אחרות כאשר הכל מוגשבטוב טעם ובעדינות.
ההצגה מלאה באהבה,ברגש,בחברות,בשמחת חיים ועליזות מצדאחד ורצון להתגבר על מכשולים הלכתיים מבלי שהם ישפיעו על שמחה זו.הבימוי של משה קפטן בעל מעוף,קולח,קיצבי ביותר,מעבריםממקום למקום ומסצינה לסצינה חלקים כמעט לא מורגשים, כאשר התפאורההתכליתית המצויינת והיעילה ששלט בה הצבע האפור ולמראית עין כמעט ולא משתנה שעיצברוני תורן ,עוזרת רבות בכך.
היא מראה חצר בית ובשינויים קלים והכנסת והוצאתאביזרים ומסכים במהירות היא הופכת לרכב,ישיבה,מקפצה,חדר שינה וכו'יצחק בשביץ זינגר שכתב את הסיפור באידיש והעוסקכאמור במעמד האישה ביהדות אימץ את השם בשביץ כהוקרה לאמו ששמה היה בת שבע ואותהאיבד בשואה.
הנוסח העברי הנו של משה קפטן ודן אלמגור שכתב גם אתהפיזמונים.
יוסי בן נון כתב את המוסיקה והנהול המוסיקלי הופקדבידיו.
הוא כתב מוסיקה מקורית נהדרת קליטה וטובה מאוד עםצלילים מודרניים שלא משכיחים את המנגינה היהודית המסורתית.היה בה גוון רב כוללמוסיקת כליזמר.יחזקאל לזרוב ששיחק בתפקיד אביגדור יצר גם את הכוריאוגרפיה ובה ריקודים יהודיים חסידיים שיש בהם מהחידוש והקידמה .
הכוריאוגרפיה הטובה מאוד מורכבת מאלמנטים ברוח היהדות ושחוזרים בה וריאציות שונות בהם לוקחים חלק כל הלהקה הגדולה.
התלבושות אורנה סמורגנסקי ברוח התקופה והיהדות נאותויפות.
לתאורה- פליס רוס חלק חשוב בהצלחתההפקה.לאלה שלא מכירים את נושא הסיפור, אומר כי הוא עוסקבבת רב כמהה ללמוד להעשיר את ידיעותיה ביהדות ומתענינת בדברים שהדת אוסרת.אביה הרבשינטל הנה בתו היחידה.הוא התאלמן ומלמד אותה תורה ותלמוד.
לאחר שהוא נפטר ינטל מתחפשת לבחור נכנסת לישיבה, משנהאת שמה ל אנשל-שם אחיה שנפטר, פוגשת את אביגדור, לומדים יחד ,הופכים לחברים טובים עד שאנשל מתאהבת בו.
היא מתחתנת לבקשתו עם בחורה-הדסה שאביגדור אוהב ואזהיא מחליטה לגלות את סודה.
ינטל עוזבת ואביגדור מתחתן עם הדסהבמקומה.אמנם רבות השתנה בענין שוויון וזכויות לנשים מהיום בונכתב הסיפור ועד היום, אך דבר לא השתנה מבחינת ההלכה והאיסוריםהדתיים.
אין לנצח את ההלכה,את התורה,את המסורת והפעם שלאכרגיל יד האהבה על התחתונה.אולה שור -סלקטר בתפקיד ינטל-אנשל מצויינת הן כשחקניתוהן כזמרת.
קשה להכנס לתפקיד כאשר רבים זוכרים עדיין את ברברהסטריסנד בסרט אך היא מבצעת אותו היטב.
היא נערית,שברירה,עדינה,מלאת חן וגם עקשנית וקשוחהכשצריך להגשים את רצונה ושאיפותיה.
יש לה נוכחות במה, היא גם אוהבת ומסתייגת,מתקרבתומתרחקת מאביגדור וסודה לא הפריע לה לנהל את חייה כפי שרצתה.
יש לה קול נעים וזך והיא הנעימה את אזני הקהל לא רקבדברי חוכמה ודעת אלא גם בשירתה המעולה.
קפטן הכניס את השירים בהפקה בצורה טבעית במקומותהנכונים ואלו אינם גורמים לקטיעת הרצף העלילתי.בתפקיד האפיזודי הקצר אביה של ינטל שיחק יוסף כרמוןברגש, בצער שאין לו בן ובחיבה לביתו היחידה.
הוא אב ורב מודרני המלמד את בתו דברי קודש באין לובן, מלא מרץ ותענוג היה לראותו .אומר הוא"אלוהים יבין לא כן השכנים".
אביגדור -יחזקאל לזרוב שיחק בכשרון רב. תפקידו מורכבוהוא שיחק באיפוק מסויים ומובן ביחסו אל אנשל.
בחורי הישיבה הרבים היו שמחים,עליזים,מרוצים מלימודהתורה ושימשו כהוכחה חיה לאנשל שטוב ללמוד תורה וטוב להיות בישיבה.
אילנית גרשון בתפקיד הדסה ואירית קפלן כאימה טובותבתפקידיהן.יש במחזה סצינות מקסימות ואחת מהן היא הסצינה בה אנשלמודדת את חליפת החתונה.הסצינה מוגשת בהומור ומבוצעת מעולה על ידי אבי טרמין ודוידבילנקה.
זאת קריקטורה נעימה וחביבה הן בדיבור והן בהתנהגותהמוסיפה הומור ובידור בריאים למחזמר.לסיכום אומר שהבמאי משה קפטן יצר הצגה מקסימה, קלה אךמרגשת מאוד, לפעמים עד דמעות בגלל משחקם הטוב של כל השחקנים,העיבוד והשיריםהיפים.זאת הפקה העשויה מצויין מכל זוית אפשרית.
יש בהפקה ובבימוי כמעט הכל-הן רגש,הן צחוק,הוהומור,הן הווי והן אקטואליות ורלוונטיות.
ההנאה מהמחזמר מובטחת לכולם לכל אחד מהסיבות האישיותשלו.לראות או לא לראות: המלצה חמה ביותר לראות. מנבאהצלחה לפחות כמו ל"כנר על הגג".
נכתב על ידי
displayEmail('blog','elybikoret','gmail.com',"elybikoret")
elybikoret -אלי ליאון, 5/11/2009 14:02