איך תחלקו בונוסים לעובדים שלכם?
איך לחלק בונוס לעובדים שלכם זו שאלה פשוטה לכאורה, אך כל מנהל או בעל עסק שצריך להחליט על חלוקת בונוסים ודאי נתקל לא אחת בקושי גדול לקבוע את שיעורו, להחליט למי כן לחלק וכמה בדיוק, למי לא לחלק, ועוד. אחת המטרות החשובות של סקרים ומדידה בארגון היא לעזור לענות על כל אלה ולאפשר לכל מנהל בכל ארגון או עסק ביצוע נכון של התהליך.
לבונוס יש תפקיד מאוד חשוב בכל ארגון. הוא לא משמש רק כפרס עבור העובדים המצטיינים ודוחף את כולם למוטיבציה גבוהה, אלא הוא גם מתפקד ככלי עבור הארגון על מנת להעביר מסרים לעובדים. בעזרת הבונוסים הארגון בעצם יכול לחדד לעובדים מהם ערכי הארגון, מהי הצטיינות מבחינתו, אילו דברים חשובים לארגון. סקרים ומדידה יכולים לעזור לארגון בתהליך זה, ולאפשר לו להעביר לעובדיו את המסר שהגדיר.
כמובן שכאשר מבצעים סקרים ומדידה חובה לעשות זאת נכון ובאופן איכותי, אחרת התוצאות עלולות להיות לא מדויקות ואפילו שגויות. אם החלוקה תתבצע באופן שגוי הדבר עלול להוביל למסר לא נכון. סקרים ומדידה הן לא דבר פשוט, קודם כל משום שלעיתים האלמנט שאותו מודדים הוא מסובך (כמו למשל מדידת מוטיבציה של העובד), אך גם משום שצריך לדעת לשאול את השאלות הנכונות שישיגו את מטרת הסקר, ומשום שצריך לדעת לנתח כראוי את הנתונים שמתקבלים. מדובר במקצוע של ממש שדורש ידע נרחב וניסיון מעשי.
החדשות הטובות הן שכיום ניתן לפנות אל יועצים ארגוניים מומחים שיעזרו בתהליך כולו, החל מהשלב הראשוני של הגדרת מטרת הסקר, דרך ביצועו ועד לעזרה בהחלטה מה לעשות בהתאם לו לאחר שהתקבלו תוצאותיו. כאשר מדובר בחלוקת בונוסים, סקרים ומדידה הם כמובן רק כלי לשם קבלת ההחלטות המעשיות, ויועצים ארגוניים יוכלו לעזור לכם להחליט נכון ולעקוב אחרי אופן החלוקה.
לסיום אם גם אתם רוצים לחלק לעובדים שלכם בונוסים, לא די בכוונה טובה. כדי להשיג את המטרה המתאימה כדאי לבצע סקרים ומדידה מקצועיים בטרם קבלת ההחלטות. מדובר בכלים חשובים שיאפשרו לכם החלטות נבונות ומושכלות המבוססות על נתונים איכותיים.