תקשורת פנים ארגונית על קצה המזלג
אחד הנושאים החשובים שבהם ייעוץ ארגוני יכול לסייע לכל ארגון או עסק, הוא בהתמודדות עם נושא של תקשורת פנים ארגונית. מדובר בסוג תקשורת ההכרחי לכל עסק וזאת כדי ליצור קשר איכותי ודיאלוג פורה, חיובי והדדי בין חלקי הארגון השונים. אולי תתפלאו לגלות שעל אף שנדמה כי מדובר בדבר מובן מאליו שנוצר מעצמו באופן ספונטני, תקשורת פנים ארגונית היא בדרך כלל לא מובנת מאליה ויש לתכנן אותה באופן מקצועי וליזום אותה כראוי בעזרת תכניות מסודרות ומובנות מראש.
חשיבותה של תקשורת פנימית אינה מוטלת בספק, והיא הכרחית בכל ארגון, בלי קשר לגודלו ולתחום שלו. ללא תקשורת פנים ארגונית העובדים עלולים להרגיש לא שייכים, לא מזוהים עם הארגון ואף לא להבין את המטרות, החזון והיעדים של הארגון. התקשורת חשובה בכל עת וכל שכן בשעת משבר. חוסר וודאות בעת קשה עלולה להוביל את העובדים לחוסר ביטחון, לחוסר יציבות, למתח, וכתוצאה מכך ליעילות נמוכה ופחות רצון ונכונות לתרום ולהתאמץ בשביל הארגון.
ניתן לקיים תקשורת פנים ארגונית באופן שוטף ומסודר באמצעים שונים. כך למשל רשת האינטרנט יכולה לשמש את הארגון לצורך כך, ניתן להעביר מסרים באמצעות המייל, לשלוח לעובדים ניוזלטר שבועי או חודשי, לקיים פורום שבו כל העובדים יכולים להשתתף ולהעלות שאלות ונושאים לדיון ועוד. בנוסף, ניתן לארגן אירועים תקופתיים שיחזקו את התקשורת ההדדית ויהוו הזדמנות ליצירת דיאלוג, לקיים ישיבות מתוכננות מראש שמטרתן להעלות ולהציף נושאים שונים, לערוך עיתון מודפס שיחולק לעובדים באופן תדיר ועוד.
כדי לאפשר תקשורת פנים ארגונית הדדית, חיובית ופתוחה רצוי להיעזר באנשי מקצוע. יועצים ארגוניים יוכלו לתרום רבות לכל ארגון בתחום זה, גם כאשר ישנן בעיות רבות או שהפער שנוצר עם הזמן ובמשך השנים נראה כבלתי ניתן לגישור ולשינוי. לדוגמא, כאשר הדרג הבכיר מקבל החלטות קריטיות אך יש קצר בהעברת מסרים, מה שפוגע בביצוען בפועל של אותן החלטות חשובות ועיכוב בזמנים. באמצעות ידע מקצועי, ניסיון עשיר ומומחיות ניתן לפתור בעיה זו ובעיות רבות אחרות, לפתוח את ערוצי התקשורת בתוך הארגון, להתחיל לבסס דיאלוג פורה ולהוביל שינוי מהותי.