כל חברה מצויה כל העת בתהליך של שינוי. לא בכל חברה מודעים לשינויים, לא בכל חברה שולטים על השינויים. לא בכל חברה מבינים אתה השפעתה השינויים על החברה. לייעוץ ארגוני יש חשיבות בכל חברה ובכל ארגון, קל וחומר בארגון עסקי.
למבנה הארגוני של חברות, ודאי חברות הירארכיות, יש השפעה ישירה על התוצאות העסקיות. לכן ייעוץ ארגוני הוא במידה רבה גם ייעוץ עסקי .
יועץ ארגוני מאפיין את המבנה האנושי של חברה, את אופן זרימת המידע בו, את הפסיכולוגיה הארגונית הרווחת בו, את אופני ההנעה לפעולה, דרכי ההערכה והמשוב, שיטות התגמול, חלוקת הסמכויות בצוות ועוד.
מטרת הייעוץ הארגוני היא לפשט ולייעל את תפקוד האנשים בארגון. בארגון כלכלי תפקידם הוא לאפשר להנהלת החברה ועובדיה להפיק את המיטב ולהגדיל את הרווחים. היועץ עשוי להיות מעורב באסטרטגיה העסקית של החברה, בסיוע להגדרת יעדיה ומטרותיה, חידוד הגדרות התפקיד של ממלאי התפקידים בה, שיפור וייעול התהליכים השונים, שינוי המבנה הארגוני ועוד.
היועץ הארגוני - מד רוחות השינוי
יש חברות שבהן ההכרה בנחיצות השינוי גורמת למינוי אדם ליועץ ארגוני של החברה בעוד בחברות אחרות יועץ ארגוני, שמהווה חלק בלתי נפרד מעובדי החברה, הוא היוזם והמציע את השינוי. יש חברות העשויות להסתפק באיש של יעוץ שיווקי אבל כאשר חלים שינויים בשוק, עשוי להתברר כי לא די בשיפור השיווק.
יועץ ארגוני עשוי למנוע מצב שבו שינוי יגרום בהכרח למשבר. על מנת לאפשר לארגון לתפקד בשוק תזזיתי, משתנה, עליו לסייע לארגון להיבנות ולהשתדרג כך שיוכל להגיב במהירות לתביעות השוק ולאילוציו כמו גם לסיכויים ולהזדמנויות שנפתחים בו. חברה אמורה להיות גמישה, זריזה, להסתגל לשינוי, להתאושש ממשברים ולפעול בסביבה עסקית תחרותית.
כך או כך תפקידו של היועץ נגזר מהגדרת התפקיד המהותית שלו: לאפשר לחברה להפיק אתה המיטב שבה, להשיג תוצאות מרביות, לאפשר למנהליה לנהל באופן מושכל ואפקטיבי הן את נכסי החברה ומשאביה והן את ההון האנושי שבה, או, במלים פשוטות, את בני האדם העובדים בה.
היועץ הארגוני עוסק בתחומים רבים ומגוונים: בהובלת תהליכי שינוי, ייעול, צמיחה והתחדשות; שיפור ושדרוג ממשקים שונים בתוך הארגון והתקשורת הבין אישית בו; ייעוץ אישי למנהלים; הגברת תרבות משוב ולמידה מתמדת בתוך החברה; הדרכה של צוותים וטיפוח משאבי האנוש בחברה ועוד.