מוסדות חינוך ובתי ספר: החינוך המיוחד
מוסדות חינוך ובתי ספר בחינוך המיוחד נועדו על מנת לספק את צרכיהם המיוחדים של תלמידים בעלי לקויות. תלמיד מסווג כבעל לקויות במידה וצרכי מוסדות החינוך ובתי הספר במתכונתם הרגילה אינה מתאימה לצרכיו הייחודיים. נכון להיום כעשירית מכלל התלמידים בארץ הינם בעלי צרכים מיוחדים ונמצאים במוסדות חינוך ובתי ספר במסגרת החינוך המיוחד. קיימות מספר אפשרויות של מסגרות חינוך מיוחד החל מבתי ספר לחינוך מיוחד וכלה בכיתות טיפוליות המשולבות בתוך מערכת החינוך הרגילה כאשר כל שיקול הוא בהתאם לצרכיו הייחודיים של התלמיד. ההגדרה למושג "צרכים מיוחדים" מתפרסת על מגוון רחב הקיף של מגבלות כמו ממגבלות שכליות כמו פיגור, הפרעות נפשיות, מגבלות גופניות כמו חירשות או לקות ראייה, הפרעות התנהגות וכדומה.
במה מתאפיינים מוסדות החינוך ובתי הספר בחינוך המיוחד?
מוסדות החינוך ובתי הספר בחינוך המיוחד נועדו לקדם את התלמידים באופן פרטני על מנת להעניק להם את יכולת להשתלב בחברה ולנהל חיים תקינים ככל האפשר במסגרת החיים הרגילה. במוסדות החינוך ובתי הספר בחינוך המיוחד קיים מגוון הטרוגני של בעיות, נכויות ולקויות, וישנו הצורך לאבחן את מקור הקושי של כל תלמיד על מנת למצוא את הדרכים היעילות להתמודד עם הלקות, בכל ההיבטים האפשריים, החל מהערכה פדגוגית דרך מבדקי אינטליגנציה, חוות דעת רפואיות וכלה בקלינאי תקשורת. המיפוי של התפקוד האקדמי של כל ילד באופן פרטני, מעניק כלים המאפשרים לסייע ולקדם באופן אופטימאלי, כשהמטרה היא יכולת ההשתלבות בחברה הרגילה.
מוסדות החינוך ובתי הספר בחינוך המיוחד
בעבר החשיבה הייתה לנסות להתאים את בעלי הלקות אל האוכלוסייה הרגילה, אך כיום הגישה החשיבתית שונתה במהותה, וישנו ניסיון להתאים את הסביבה הרגילה לאוכלוסיה בעלת הצרכים המיוחדים. דוגמה קלאסית היא תלמידים המרותקים לכיסאות גלגלים שבהיבט היכולת השכלית הם ברמה הרגילה, אשר נותבו בעבר במוסדות חינוך ובתי ספר לבעלי צרכים מיוחדים, אך כיום משולבים בכיתות רגילות כשישנו דגש על העיצוב הסביבתי כמו הרחבת משקופי דלתות, ואפשרות ניידות בכיסאות גלגלים.
כיום גם קיימים שירותים נוספים במסגרות החינוך המיוחד כמו נוכחות מוגברת של צוות מקצועי, טיפולים תרופתיים וטיפולים בהתפתחות כמו ריפוי בעיסוק, ומתן הקלות והתאמות במבחנים כמו הקראת שאלונים ותוספת זמן. בנוסף למוסדות החינוך המיוחד הוקמו גם מרכזי תמיכה אשר נועדו לסייע לתלמידים בעלי הצרכים המיוחדים ולמשפחותיהם גם מעבר לשעות הלימודים הפורמאליים.