הבחורה הבלונדינית מהפרסומת חייכה. "המחירים בדיוטי זה לא משהו שמישהו יכול לפספס", היא אמרה, ונופפה בבקבוק בושם מפתה. הקריין השמיע את קולו, והבחורה אמרה משהו מצחיק נוסף. אתם, מבחינתכם, המשכתם לבהות במסך הטלוויזיה. ואז התחלתם לחשוד. נזכרתם בכל הסיפורים ששמעתם על אנשים שרכשו בקבוק בושם בדיוטי פרי, רק כדי לגלות לאחר מכן שבארץ ניתן למצוא אותו במחיר זול יותר. האם זה נכון?
ההיסטוריה של מחירי הבשמים
כולנו גדלנו על כך שהמחירים בדיוטי פרי הם הזולים ביותר שניתן למצוא בישראל (או יותר נכון: בדרך ממנה). הסיבה העיקרית לכך, כמובן, היא הפטור ממס. ואכן, עד לפני מספר שנים, כל מי שערך השוואת מחירים היה יכול להבחין בפערים של כמה עשרות אחוזים, לטובת הדיוטי. הדבר נתן את אותותיו בעיקר על שוק הבשמים והשוקולדים. למעשה, נוצר הרושם שאנשים רבים רוכשים כרטיסי טיסה בעיקר בשביל רכישות מוזלות אלה.
אבל אז נפל דבר, וקוראים לו "תחרות". רשתות הפארם וחנויות מוצרי הקוסמטיקה ראו כי טוב, והחלו להציע אף הן אינספור בשמים במבצע. הדבר ביטל את היתרון היחסי של הדיוטי פרי, שפתאום נאלץ להיאבק ולהחזיר לעצמו את ההובלה- לא בטוח שבהצלחה. כיום, הרי שלא פעם ההבדל היחידי בין בשמי הדיוטי פרי לאלה שניתן למצוא בארץ הוא העובדה שמחירם נקוב בדולרים, ולא בשקלים.
סוגיית הכמות
בנקודה הזו, ייתכן שאתם כבר מצביעים על "בעיה" אחת. בדיוטי פרי, כפי שתעיד כל פרסומת, מתחייבים למחיר הזול ביותר בישראל, גם במקרה של בשמים. ניתן לסייג אמירה זו במספר אופנים: המכשול העיקרי הוא שמבצעים רבים בדיוטי פרי מצריכים רכישה מאסיבית של בשמים לצורך קבלת ההנחה. במילים אחרות: רוצים בושם במחיר מוזל? רכשו שלושה, או ארבעה. הרי בטוח יימצא להם שימוש בשלב מסוים, לא? (התשובה: ממש לא בטוח).
הגודל קובע, לא רק הריח
כאשר רוכשים בשמים ברשתות הייעודיות שלהם, מבחינים לרוב במספר גדלים קבועים שלהם. בדיוטי פרי, לעומת זאת, התמונה אינה כה פשוטה: תהא הסיבה לכך אשר תהא, בשמים זולים רבים "מצטיינים" במחיר נמוך פשוט מכיוון שהבקבוק שלהם קטן ביחס לאלטרנטיבות המוצעות בשוק. רוכשים רבים, כמובן, לא ישימו לב להבדלים, ולכן עלולים לבצע עסקה שבמציאות משתלמת מעט פחות.
בשביל מחירים זולים, אפשר להישאר בארץ
אם כן, ניתן לראות שחלפו הימים בהם הדיוטי פרי היה אחת מנקודות השיא של כל טיול. כיום, אפשר למצוא, אפילו בחיפוש פשוט באינטרנט של חנויות בשמים, מבצעים אטרקטיביים כמעט מדי יום ביומו, ובכל נקודה בארץ. החוכמה היא לחפש במקומות הנכונים: אין סיבה לחכות שנה שלמה עם רכישת הבושם בדיוטי פרי רק בגלל שהוא עשוי להיות זול יותר. הפערים, כאמור, לא תמיד קיימים, וגם במידה שכן- הם מזעריים, ומסתכמים בשקלים בודדים.
אז עם כל הכבוד לפרסומת הנחמדה, ייתכן מאד שחוקי המשחק השתנו במידה רבה. כך, בפעם הבאה שתצפו בפרסומת המשעשעת הזו בטלוויזיה, תוכלו לחייך ולדעת כי ביצעתם עסקה טובה לא פחות- ועוד מבלי להכין את הדרכון.