בס"ד
www.sharhasodot.com
מאמר מפי איש הקבלה
"עזר כנגדו"
בשבת שעברה קראנו את פרשת השבוע בראשית. כאשר למדתי את הפרשה משכו את עיניי פסוקים ומילים כפי שנראה בהמשך.
נחלקו חכמי הקבלה בדעתם, מה קדם למה?
האם האשה, או עזר כנגדו?
מחלוקת דומה לזו נמצא בעניין תשובה.
שם נאמר: מה קדם למה, בריאת העולם או תשובה?
שאלו, מדוע יש צורך להקדים תשובה לעולם? קודם שיברא העולם והאדם ולאחר שהאדם יחטא, תבוא התשובה.
אבל כל עוד לא נברא העולם ולא נברא אדם אז למה להקדים תשובה?
ראיתי רעיון יפה לעניין זה.
הדבר דומה לאדם שעבר עבירה ובא אל השופט, אמר לו האדם לא אעשה זאת שנית ולא אחזור על העבירה.
אמר השופט, דבר כזה לא קיים, קודם תבוא על עונשך בגין העבירה ואחר כך לא תעשה שנית.
הנדון דידן,
אומר הכתוב:
יט וַיִּצֶר יְהוָה אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה, כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל-עוֹף הַשָּׁמַיִם, וַיָּבֵא אֶל-הָאָדָם, לִרְאוֹת מַה-יִּקְרָא-לוֹ;
וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא-לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה, הוּא שְׁמוֹ.
כ וַיִּקְרָא הָאָדָם שֵׁמוֹת, לְכָל-הַבְּהֵמָה וּלְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּלְכֹל, חַיַּת הַשָּׂדֶה; וּלְאָדָם, לֹא-מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ.
כא וַיַּפֵּל יְהוָה אֱלֹהִים תַּרְדֵּמָה עַל-הָאָדָם, וַיִּישָׁן; וַיִּקַּח, אַחַת מִצַּלְעֹתָיו, וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר, תַּחְתֶּנָּה.
כב וַיִּבֶן יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הַצֵּלָע אֲשֶׁר-לָקַח מִן-הָאָדָם, לְאִשָּׁה; וַיְבִאֶהָ, אֶל-הָאָדָם.
כג וַיֹּאמֶר, הָאָדָם, זֹאת הַפַּעַם עֶצֶם מֵעֲצָמַי, וּבָשָׂר מִבְּשָׂרִי; לְזֹאת יִקָּרֵא אִשָּׁה, כִּי מֵאִישׁ לֻקְחָה-זֹּאת.
לפי הכתוב נאמר: עזר כנגדו ראשון, לפני האשה.
יסוד זה מלמד אותנו כי אדם אשר יש לו בת זוג ונמצאת עמו לעזר וחיים בשיתוף פעולה בכל המובנים, אין ספק שיצליחו השניים.
כנגדו, כוונת הכתוב אינה שתהיה האשה כנגד בן זוגה במובן השלילי, אלא "כנגדו", כדי שתביע גם היא את דעתה בהרמוניה ואז תעלה בקשתם ותפילתם.
פרשתי זאת במאמר קודם "עת רצון" הנה תמצית המאמר.
בחצות הלילה יורדים גלים נקיים וחדשים אל העולם העגול שלנו.
בתוך אותם גלים שוכנים מלאכים המגיעים לשרת את היום. לאחר ששירתו את היום, שבים אותם גלים עם המלאכים אל המרום בצורה מעגלית.
גלים אלו, בפעולת ירידתם ועלייתם, נקראים "גלים נושאים", מאחר והם נושאים עליהם דבר כלשהו.
יצחק אבינו, שידע מהו זמן עת רצון, קם ויצא אל השדה להתפלל עם רבקה. (עזר כנגדו)
כל אשר התפלל והוציא מפיו, רבקה חזרה אחריו מילה במילה. כך יצרו כמעין רצף של גלי קול.
בזמן עליית ה"גלים הנושאים", בעיקר בשעות בין הערביים, הם נשאו עמם את ה"גלים הרוכבים" שיצאו מפיהם של יצחק ושל רבקה, וכך עלתה מיד תפילתם.
מה היה עושה יצחק אם לא הייתה לו עזר כנגדו?
אין זה אומר שכולם צריכים לרוץ לשדה ולהתפלל יחד, אלא הרעיון הוא שיתוף פעולה מלא בזוגיות כדי שהאשה תהיה גם לעזר וגם תביע את דעתה, כנגדו אם צריך.
לאחר שביצע האל את הניתוח הראשון בעולם, לקח את עצם האדם וכפי הנאמר: "ויבן", יצר תבנית מאותה צלע ונקרא שמה אשה.
בדורנו קורה פעמים רבות שאנשים רבים משתפים את האחרים בעניין מסוים ולעתים האשה או הגבר הם האחרונים לדעת, מכאן שהמושג כנגדו מקבל משמעות אחרת.
נושא אחר .
קיים מושג בגמרא הנקרא: "חטוף ואכול, חטוף ואכול"
אדם הגיע לאולם שמחות באיחור רב.
קרא למלצר וביקש מנה ראשונה שניה וכו'
אמר המלצר: אין אוכל, לא נשאר מאומה.
אמר האיש: מה זאת אומרת אין? אני רעב ורוצה לאכול.
אמר המלצר: אבל לא נשאר, הגעת מאוחר ואוספים הכל, בפעם הבאה תבוא בזמן ותאכל כמו כולם.
מה עשה האיש? עבר בן השולחנות "חטוף ואכול" ולקח ממה שנותר כדי להשביע את רצונו ובטנו, עד כאן.
בעצם הדברים, אותו אדם "איחר את הרכבת" וכעת מחפש להשביע את נפשו במה שימצא. גם אם זה אוכל אשר במצב רגיל הוא לא היה אוכל.
מוסר השכל.
שמעתי מחברים רבים על אנשים שונים אשר מציעים למכריהם להכיר להם מישהו\י.
במקרים רבים קורה שעוד לא נאמרו פרטים על אודות האיש\ה וכבר פותחים המיועדים בסדרת שאלות שנמצאות באמתחתם, עד אשר גורמים סחרחורת לזה שהציע וכפי הידוע ודאי לא יעשה זאת שוב.
מן הראוי היה שישמעו אודות האיש\ה ואז יחליטו.
יש גם כאלה הדוחים זאת מסיבות שונות שלא תמיד הגיוניות, פוסלים מראש ומעמידים תנאים לעצמם מעבר לדמיון.... ואז מה ???
עלולים לאחר את הרכבת.
ההמשך רחב ומגוון מאוד ולכן לא אוכל להיכנס לעומק העניין, כל אחד יבחן זאת עם עצמו והחכם עיניו בראשו....
יהי רצון שכל אדם באשר הוא המחפש את זיווגו משורש נשמתו, תעלה תפילתו אל כסא הכבוד במהרה.
ברכה והצלחה לחברים ולכל עם ישראל.
אם מאמר זה מצא חן בעיניכם, שתפו אותו עם חבריכם לזיכוי הרבים.
החבר,
איש הקבלה יצחק אטיאס
כל הזכויות שמורות.