פייסבוק (מאנגלית: Facebook) הוא אתר אינטרנט המופעל על ידי חברת פייסבוק האמריקאית. האתר הוא הרשת החברתית המקוונת הגדולה בעולם והוא זמין ביותר מ-70 שפות. נכון ל-2 באוגוסט 2012 יש לפייסבוק 955 מיליון דפי משתמש פעילים אשר כ-83 מיליון מהם מזויפים[1]; כ-80% מהם מחוץ לארצות הברית או קנדה, וכ-483 מיליון מהם פעילים יום יומית[2].
האתר הוקם על ידי מארק צוקרברג, אדוארדו סאברין, דסטין מוסקוביץ' וכריס יוז בהיותם סטודנטים באוניברסיטת הרווארד, ב-4 בפברואר 2004. בבעלות צוקרברג כיום 28.4% ממניות החברה. בתחילה התאפשר רק לסטודנטים מהרווארד להצטרף לרשת אך ב-11 בספטמבר 2006היא נפתחה לכלל הציבור.
שם האתר נובע מהשם המקובל באקדמיות ובאוניברסיטאות לספר המכיל את תמונות הסטודנטים המחולק בשנה הראשונה ("Face-Book"), על מנת שהסטודנטים החדשים יוכלו להכיר טוב יותר איש את רעהו.
תוכן עניינים
[הסתרה]
- 1 היסטוריה
- 2 מאפייני הרשת
- 2.1 דפים וקבוצות
- 2.2 פטירה של משתמש בפייסבוק
- 3 מספר החשבונות המזויפים ברשת
- 4 שימוש בקרב נבחרי ציבור
- 5 נתונים מספריים
- 6 האפקט השלילי של פייסבוק
- 7 לקריאה נוספת
- 8 קישורים חיצוניים
- 9 הערות שוליים
|
[עריכה]היסטוריה
מארק צוקרברג ייסד את "הפייסבוק" ב-4 בפברואר 2004, כאשר היה סטודנט באוניברסיטת הרווארד (שמו של האתר שונה מ"הפייסבוק" ל"פייסבוק" ב-2005, לאחר ששם התחום "facebook.com" נקנה תמורת 200,000$). תחילה היה האתר מוגבל לסטודנטים של אוניברסיטת הרווארד בלבד, ובתוך כחודש בלבד מאז עלה האתר לרשת, יותר מחצי מהסטודנטים יצרו בו חשבון משתמש. מאוחר יותר התפשט הפייסבוק גם לאוניברסיטת סטנפורד, לקולומביה ולייל; ובתוך חודשיים (אפריל 2004) ל"ליגת הקיסוס" במלואה.
ב-2 בספטמבר 2005 הפיץ צוקרברג את הפייסבוק גם לבתי הספר. קצת לפני נובמבר באותה שנה השימוש בפייסבוק נפוץ עד לאוניברסיטאות הקטנות ביותר ולבתי הספר היסודיים. בין המדינות המשתתפות היו: ארצות הברית, קנדה, אירלנד, 21 אוניברסיטאות בבריטניה, אוניברסיטת פוארטו ריקו במקסיקו, וכל האוניברסיטאות המצויות באיי הבתולה. ב-11 בדצמבר 2005 הצטרפו גם אוניברסיטאות מאוסטרליה ומניו זילנד לפייסבוק והפכו את מספר האוניברסיטאות המשתתפות בפייסבוק ל-2,000 ואת מספר בתי הספר המשתתפים בפייסבוק ליותר מ-25,000.
רשת הפייסבוק נפתחה לכלל הציבור הרחב רק ב-11 בספטמבר 2006, עם דרישה מינימלית של כתובת דואר אלקטרוני וגיל מינימלי של ארבע עשרה שנים.
בפברואר 2009 החברה חתמה על הסכם פשרה עם חבריו לאוניברסיטה של צוקרברג, האחים קמרון וטיילר וינקלווס ודיוויה נארנדרה, בעלי חברת ConnectU, שטענו כי גנב מהם את הרעיון של רשת חברתית והפר זכויות יוצרים. פייסבוק שילמה להם 65 מיליון דולר בתמורה להסרת התביעה כלפיה[3]. במאי 2009 נחתם הסכם פשרה נוסף בין פייסבוק לחברת "Think Computer Corporation" שמייסדה, חבר של צוקרברג מהווארד בשם אהרון גרינשפן, טען שהוא כבר ב-2003 המציא את השם פייסבוק וטען לבעלות עליו. פרטים לגבי ההסכם לא נמסרו[4]. סיפור הקמת החברה והמאבקים המשפטיים שנלוו לה מתוארים בסרט הקולנוע "הרשת החברתית" (The Social Network).
במאי 2012 הונפקה פייסבוק בבורסה העולמית בניו יורק תחת הבורסה לניירות ערך - נאסד"ק שם קיבלה את השם FB - ראשי התיבות של החברה. לאחר ההנפקה מסתכם הון החברה ב-104.2 מיליארד דולר. מארק צוקרברג עצמו מוערך ב-29.1 מיליארד דולר ובכך הוא ממוקם במקום ה-29 ברשימת עשירי העולם.
לאחר כל ההצלחה הוסיף צוקרברג תכונה בשם "טיימליין" (ציר הזמן), שמטרתה היא לשפר את חווית הצגת הפרופיל. אך למרות זאת יש לה מתנגדים רבים.
[עריכה]מאפייני הרשת
משתמשי פייסבוק יכולים לבחור אם להשתתף ברשת חברתית כזאת או אחרת באתר, לדוגמה מקום לימודים, תעסוקה, אזור גאוגרפי, או כל מאפיין אחר. רשתות אלה עוזרות למשתמשים לתקשר עם משתמשים אחרים המשתייכים לרשת בעלת אופי דומה. האתר אינו גובה כסף, ואפשרות ההרשמה ניתנת בחינם, כשרווחי החברה נצברים על ידי פרסומות בצד המסך המותאמות לפרופיל המשתמש.
המשתמשים יוצרים פרופילים אישיים, אשר בדרך-כלל כוללים תמונות אישיות ורשימת תחומי עניין אישיים. ניתן ליצור קשר עם המשתמש באופן פרטי, כך שרק המוען והנמען יכולים לראות את השיחה, ובאופן פומבי, כך שההודעות גלויות לעיני כול. ניתן גם ליצור קבוצות חברים, המגבילות את הצפייה בפרופיל אך ורק למשתמשים מאותה הרשת ולמשתמשים המוגדרים כ"חברים". משנת 2009 נפתחה האפשרות להגדיר שפות שונות לשימוש בפרופיל האישי, ולא רק אנגלית כבעבר.
בשנת 2010 הודיעה פייסבוק כי בקרוב האתר יתרחב וייפתחו בו אפשרויות תקשורת נוספות, כגון דואר אלקטרוני. בכך תתחרה החברה בשירות הדואר הפופולרי של חברת גוגל – Gmail.
[עריכה]דפים וקבוצות
בנוסף לפרופילי משתמש האתר מאפשר לפתוח "דפים" (אלו בעבר נקראו דפי מעריצים). הדפים מרוכזים סביב נושאים מסוימים, כגון תחומי עניין, מוצרים וגופים (אשר אינם יכולים לפתוח פרופיל, המיועד לייצוג בני אדם בלבד) או סלבריטאים. גולשים יכולים ללחוץ על כפתור "אהבתי" (Like) על הדף ובכך להרשם לתוכנו. בניגוד לפרופילים - ההרשמה היא חד צדדית בלבד - מנהלי הדף לא יכולים לראות את נתוני הגולשים שנרשמו - ולא דורשת אישור.
כל משתמש רשום יכול להקים דף לכל נושא, גם במקרה בו כבר קיים דף לשם כך. חלק מהדפים נוצרים אוטומטית ואינם מנוהלים על ידי איש, ומטרתם רק לקבץ סביב מכנים משותפים, כגון תחומי עניין או מקום מגורים.
מנהלי הדף יכולים לתפעלו כשם שהיו מתפעלים פרופיל אישי - הם יכולים לכתוב עדכונים, להעלות תמונות וכן הלאה. עם זאת, הדף לא מסגיר את זהות המנהלים. מאחר שהדפים אינם מוגבלים לייצוג בני אדם בלבד אין זה נדיר למצוא חברות המשתמשות בדפים כאמצעי לקביעת נוכחות ברשת החברתית. עוד בניגוד לפרופילים אישיים, הדפים מאפשרים הצגת סטטיסטיקות למנהליהם - כמה צפו בעדכון מסוים, כמה ביקרו בדף בטווח ימים מסוים ומאילו ארצות וכן הלאה.
[עריכה]פטירה של משתמש בפייסבוק
לאור היקף המשתמשים הנרחב בפייסבוק, 600 מיליון פעילים נכון לינואר 2011, בכל יום נפטר מספר לא מבוטל של משתמשים. מדיניות פייסבוק כלפי משתמשים מתים היא להקפיא את החשבון של המשתמש ולהעביר אותו למצב "הנצחה", שבו אין יותר אפשרות לעדכן או לערוך את החשבון אך ניתן לכתוב על הקיר של המשתמש כדי להביע געגוע או צער למשל. עדכון מצב המשתמש אפשרי לאחר עדכון הנהלת פייסבוק על ידי קרוב של הנפטר, קירבה המוכחת באמצעות סיפוק פרטים בסיסיים על הנפטר כגון כתובת דואר אלקטרוני ותאריך לידה. כמו כן יש לספק ראיה למוות: תעודת פטירה, מאמר אבל או ידיעה בעיתון[5].