בס"ד
בשמחה ובטוב לבב
לפרשת כי תבוא
ד"ר יחיאל שרמן
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.
" תחת אשר לא עבדת את השם אלוקיך בשמחה ובטוב לבב"(פרק כ"ח פסוק מ"ז). האדם יקבל עונשים קשים וחמורים אם לא וקיים המצוות בשמחה ובטוב לב.כפי שמצויין בפרשה-גלות,שיעבוד,רעב,צמא,עירום,וחוסר כל.
"השמחה" ביהדות עקרונית חשובה ומבטאת השתתפות כל גוף האדם בעשיה. אנו יודעים שלאדם שמח ומאושר יש הורמונים אחרים מאדם עצוב ומדוכא,הורמונים טובים וחשובים לבריאותו של האדם.
אנו מודעים לחשיבות מצוות ביקור חולים, במצווה זו אדם לוקח אחש משישים מהעצב ומהדיכאון. היינו הביקור גורם לשמחתו של החולה. באותה מידה "הליצנות" המאפיינת כיום את בתי החולים לילדים גורמת לחולים להיות שמחים ומאושרים-במקום עצבות ודיכאון.
קיום מצוות מתוך צער פירושו העדר הזדהות,העדר כוונה,העדר רצון אמיתי. המצווה הנעשית אינה שלמה. התמסרות מוחלטת לקיום מצוות נעשית בשלמות רק על ידי שמחה. קיום מצוות אינה רק השקעת אנרגיה גופנית, אלא בעיקר השקעת אנרגיה נפשית. כך לימוד תורה וכך בניית חיי חברה-חייבים להעשות מתוך שמחה.
הישיבה בארץ- לא צריכה להיות מתוך תועלת, או משום שאין לאדם ברירה, צריכה להיות הזדהות פנימית-נפשית, יש לישב בארץ בשמחה,באופטימיות,באמונה ובאהבה. היושב בארץ מתוך שמחה –מכה בה שורש , הוא חש נטוע בארץ הקדושה.
לא בכדי אנו מתפללים: "שתעלנו בשמחה לארצנו ותטענו בגבולנו"
מצווה גדולה לשמח חתן וכלה-באשר השמחה בהתאחדות החתן והכלה-יגרום לקיום משפחתי לעד-לכן מצווה לשמחם.
התורה אינה מזכירה העבירות שבגללן תבואנה קללת התוכחה, העבירה היחידה המוזכרת בתורה היא מניעת שמחה(ר שמחה בונם מפשיסחא).
הרבי מקוצק מבהיר שאם אינך מקיים המצוות בשמחה, הרי השמחה וטוב הלבב תהא בפריקת עול תורה.
חובה עלינו לשמוח בקיום המצוות והעשיה בכל שלבי התהליך ולא רק בהגעה ליעד.
השילוב של "שמחה וטוב לב"-בפסוק מדהים וחשוב. טוב לב מהווה עיקרון חשוב ובסיסי ביהדות. עשיה מתוך טוב לב- האדם מוכיח התנהגות הולמת כלפי חבריו, שמחה המשולבת ברוע לב –אינה שמחה אמיתית ואיכותית.
לכן מניחים תפילין של ראש-אל מול המוח-השכל החכמה והתבונה, אך גם תפילין של יד אל מול הלב- כדי לשלב תמיד מוח אתן ולב טוב.
היינו שילוב שכל ורגש, שתי האינטליגנציות החשובות ביותר בחיי האדם.
השמחה משפיעה מאוד על השכל-על המוח, המנחה ומנווט את התנהגות האדם, אך תמיד תמיד עלינו לדאוג לשילוב לב טוב.
כך בונים חיי חברה- בין אדם לחברו-שמחה ולב טוב. כך צריכים ההורים לטפח ילדיהם לשלב כל הזמן שכל ורגש שמחה וטוב לב.
כל תרי"ג המצוות חייבות להעשות ולהתבצע בשמחה ובטוב לבב.
מתוך עלון "חוויית השבוע"
אתר : http://h-y1.coi.co.il/