כל אחד מוכר משהו. איש אחד מוכר ירקות בשוק, אחר מוכר בגדים בחנות קטנה, שלישי מוכר רכבים משומשים ורביעי מוכר את עצמו. כל אחד עושה כמיטב יכולתו לשכנע את הלקוחות הפוטנציאליים שלו לרכוש ממנו את המוצרים או את השירותים שהוא מעניק. תקשורת שיווקית היא סך כל האמצעים השיווקיים שנוקט כל אחד מהאנשים שתוארו לעיל על מנת לקדם את המכירות שלו.
מוכר הירקות יצעק בקולי קולות את מחירי המוצרים ואת האיכות שלהם, ישים בראש הערימה אבטיח אדום או פרי עסיסי אחר ויעניק מחמאות ויחס אישי לכל אחת שמתקרבת לדוכן שלו. מוכר הבגדים יעניק לבגדים שלו טאץ' של יוקרה באמצעות מוסיקה צרפתית שקטה וסולידית, יציג פסלים של דוגמניות הלבושות בדגמים שהוא מוכר ומחירים של מוצרים. כל אחד מהאמצעים שננקטו הינו סוג של תקשורת שיווקית.
האנשים שתוארו לעיל בצעו את התקשורת על פי האינסטינקט שלהם וייתכן שזכו לייעוץ כזה או אחר. בעלי מקצוע אחרים וחברות גדולות מעלים את נושא המרקום (MARCOM - Marketing Communications) לרמות גבוהות יותר, כדי להקל בסיכומו של דבר על המכירה של המוצרים: יצירת לוגו איכותי ובעל אמירה, חלוקה של אמצעים פשוטים ושימושיים עם הלוגו ומשפטי המפתח על גביהם ואפילו הפקת עלון או קטלוג איכותי במיוחד, המשדר יוקרה.
חשוב להבין כי תקשורת שיווקית שונה לגמרי מיחסי ציבור. יחסי ציבור הם קידום עקיף של חברה או אדם פרטי, ע"י פרסום כתבה או מאמר מחמיא על ידי בר סמכא שיש לו קהל קוראים גדול ונאמן.
תקשורת שיווקית ברשת האינטרנט
רשת האינטרנט הינה זירה שיווקית לא פחות ואולי אפילו יותר מהעולם שמחוצה לה. התחרות ברשת הינה פראית, גם אם לא צעקנית, ותקשורת שיווקית לא יעילה תגרום לכישלון ביעד החשוב ביותר – השיווק. ואולם לרשת יש תקשורת שיווקית משלה – פרסום ממומן, קידום אתרים אורגני, הקמת דפי נחיתה וכיוצא באלה. כל אחד מהאמצעים הללו מייצג פן אחר של התקשורת השיווקית אשר באה לשפר תדמיתו של מוצר, שירות או מותג או למכור מוצרים ומותגים של חברה מסוימת.