קונה רכב? עם כל הכבוד לדגם, לגוון ולנפח המנוע, הבטיחות היא שצריכה לעמוד בראש מעייניך. כולנו רוכשים ביטוח רכב, אבל מתעלמים מההשלכות האחרות של תאונות דרכים: הבריאות שלנו. זוהי, כמובן, טעות: חשיבות מכרעת צריכה להינתן לדירוג שקיבל כלי הרכב במבחני הריסוק והבטיחות השונים.
תוצאות המכונית במבחנים אלה ישפיעו במידה רבה על עלותו של כל ביטוח רכב. לכן, יש צורך מהותי לבדוק אותן: הן מבחינה כלכלית, אבל בעיקר מבחינה בטיחותית. כי נהיגה זהירה אמנם נחשבת לגורם המרכזי במניעת תאונות, אך שהדבר הנורא הזה מתרחש בכל זאת- רמת הביטחון של הרכב נכנסת לתמונה.
מהם מבחני ריסוק?
מבחני ריסוק ובטיחות לכלי רכב הם בדיקות מעבדה, אשר בוחנות את עמידותם הפיזית, בעיקר במצבים של תאונות. תפקידם הוא למעשה לדמות תאונת דרכים חזיתיות וכן תאונות צד. במהלך המבחנים, מושיבים בובות אדם בתוך כלי רכב, ומרסקים אותם. בעזרת חיישנים המוצמדים ל"בני האדם", בוחנים למעשה את מידת הפגיעה בהם.
תוצאות המכונית במבחנים יבואו לידי ביטוי באמצעות דירוג כוכבים, כאשר חמישה כוכבים יעידו על בטיחות מקסימלית, וכוכב אחד אחד על בעיה חמורה (קשה מאד למצוא כלי רכב עם ציון מינימלי מסוג זה, וטוב שכך). בכל מקרה, התוצאות מחולקות למספר קטגוריות מרכזיות, ובעיקר בטיחות של מבוגרים, ילדים או הולכי רגל שעלולים להיפגע גם כן מהרכב.
כך מבצעים מבחני ריסוק
בדרך כלל, יורכב מבחן ריסוק ממספר ניסויים עיקריים. ראשית, ייבחנו הנזקים לרכב במצבים של התנגשות חזיתית במהירות גבוהה יחסית. פגיעות הצד ייבדקו אל מול סוגים שונים של גופים פוגעים ובמהירויות שונות, מתוך כוונה להעריך גם את יעילות אמצעי המיגון של הרכב, לרבות כריות האוויר, חגורות הבטיחות, משענות הגוף, האיזורים סופגי האנרגיה וכן הלאה.
יחד עם כל אלה, יבוצע בדרך כלל מבחן פגיעה בהולכי רגל, בהתאם לאזורים השונים בגוף האדם. חלק מרכזי נוסף במבחנים נוגע לעזרי הבטיחות הקיימים, או לא קיימים, ברכב. דוגמא לכך היא התקני הריסון, ובעיקר אלה המיועדים לילדים. כך, למשל, ניתן לבדוק אם התקנים אלה אכן שומרים על ילדים בתנוחה יציבה גם לאחר התנגשות, חלילה.
הגורמים העורכים מבחני ריסוק
חברות ביטוח רכב רבות מאפשרות את קבלת הפוליסה רק עבור כלי רכב אשר עברו בהצלחה מבחני בטיחות וריסוק. כיום, קיימים שלושה ארגונים מרכזיים אשר מבצעים את המבחנים באחד משדות הניסויים המיועדים לכך. לכל אחד מהם, אגב, שיטת דירוג ובחינה משלו.
הארגונים המרכזיים אשר לקחו על עצמם את המשימה החשובה הזו הם התכנית האירופאית להערכת מכוניות חדשות (Euro Ncap), ארגון חברות הביטוח של ארצות הברית לבטיחות בדרכים (IIHS) וכן הארגון האמריקאי לבטיחות בדרכים (NHTSA). הנתונים מראים, אגב, שהגופים האמריקאיים נוטים להיות נוקשים יותר בתוצאות שלהם.
הקשר שבין ביטוח רכב לבטיחות
על אף מגוון הדגמים העצום של כלי הרכב והמבחנים הרבים שבוחנים את בטיחותם, ניתן כיום תוך שניות לראות את תוצאותיו של דגם נתון. אלה יהיו נגישות עבור כל אחת מהמכוניות באתר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וההמלצה הברורה היא להתבונן בהן טרם רכישת המכונית.
חשוב להבין כי תפקיד נוסף של מבחני הבטיחות והריסוק לרכבים הוא, למעשה, להגדיר את מחירה של פוליסת ביטוח רכב. הנטייה של חברות הביטוח היא להוזיל את מחיר הפוליסה עבור כלי רכב בטוחים לנהיגה, כשלעיתים ההבדלים מסתכמים בסכומי כסף נכבדים. מכיוון שהבטיחות צריכה לעמוד תמיד בראש סדר העדיפויות, חשוב מאד לבחור דגם עם דירוג גבוה. כשם שאין לחסוך במחיר הפוליסה, כך גם לגבי בטיחות הרכב.
Wobi - השוואת מחירי ביטוח