מחפרון הוא ציוד מכני הנדסי, המכונה גם לעיתים "שופל" ובעיקר "טרקטור". הקומפקטיות של המחפרון והיכולת שלו לבצע פעולות רבות, הפכו את המחפרון לכלי מכני הנדסי הנפוץ ביותר באתרי הבנייה השונים, בין אם מדובר בבנייה עירונית או בתחזוקת כבישים. המחפרון, בניגוד לכלים הנדסיים אחרים וכבדים יותר כמו דחפור או מחפר, נייד יותר, כלומר – לצורך הגעת מחפרון לאתר בנייה אין צורך בסמי טריילרים או מובילים נוספים. מחפרון נייד גם בכבישים עירוניים וגם בדרכי עפר, והוא נוסע על צמיגים, דבר שלא פוגע בכבישים עליו נוסע המחפרון. המהירות המקסימלית של המחפרון למרחקים גדולים היא 30 קמ"ש.
למחפרון שלושה חלקים עיקריים. ראשית, הטרקטור, שמכיל את המנוע, את הגלגלים ואת תא הנהג. על הטרקטור מותקנים הכלים איתם עובד המחפרון. שנית, היעה הקדמי – כף עמוקה שמיועדת לעבודות עפר קטנות יחסית, ושמאפשרת למחפרון להטעין חצץ וחול למשאיות. הכף נשלטת על ידי ארבע זרועות הידרואליות. לבסוף, ישנו המחפר האחורי – זרוע תלת מפרקית, הכוללת יעה אחורי קטן. הזרוע הזו מאפשרת למחפרון לבצע עבודות כגון שבירת אספלט, הכנת תשתיות לקווי חשמל, מים וביוב וכן עבודות חפירה קטנות.
המחפרון הומצא בשנת 1953 בבריטניה, והשימוש בו התבסס על מבנה הטרקטור החקלאי. המחפרון, יחסית לשאר כלי הציוד המכניים ההנדסיים באתרי בנייה, נחשב לקומפקטי – הרוחב המירבי של המחפרון הוא שני מטרים וחצי, ואורכו המירבי של המחפרון הוא ארבעה עד חמישה מטרים. את המחפר האחורי או את היעה הקדמי במחפרון ניתן להחליף בכלים הנדסיים אחרים כגון פטיש אוויר או מקדח, לצורך ביצוע עבודות שונות. מחפרון יכול גם לא לכלול מחפר אחורי, אלא במקומו – לכלול וו גרירה, שמאפשר למחפרון לגרור קרון או עגלה המכילים חומרי בנייה או ציוד בנייה חשמלי.
גלגלי המחפרון עשויים מצמיגים רחבים, גדולים ועבים במיוחד, והזוג האחורי בגלגלי המחפרון גדול וכבד יותר. מנוע המחפרון ממוקם בחזית. תא המפעיל במחפרון הוא תא סגור בעל חלונות זכוכית גדולים, והאיטום שלו, בנוסף למערכת מיזוג אוויר, מגן על מפעיל המחפרון מפני רעש, אבק וחום. כיסא הנהג במחפרון מסתובב כ-180 מעלות, כך שהנהג יכול לתפעל את המחפרון בצורה הטובה ביותר. הנהיגה במחפרון דומה לנהיגת מכונית: למחפרון יש הגה, דוושת גז, ידית הילוכים ודוושת בלם. מערכות השליטה במחפרון מתקדמות מאד וכוללות חיישנים אלקטרוניים, דבר שמשפר את הספק העבודה ואת יעילות המחפרון (החיישנים האלקטרוניים מקטינים את צריכת הדלק של המחפרון). הפעלת זרועות המחפרון מתבססת על עקרון הבוכנה ההידרואלית, משמע – מתבצעת הזרמת נוזלים לבוכנות ושאיבתם, דבר שמאפשר את תנועת הזרועות. במערכת השסתומים והצינורות במחפרון שולט המפעיל.
במקרים רבים בהם דרושה עבודת חפירה, מותקן במחפרון זוג רגליים מייצבות אותן פורש מפעיל המחפרון לפני החפירה. הרגליים מייצבות את המחפרון ובכך מקטינות את תנודות הזרוע, שנוצרות במהלך עבודת החפירה. הפעלת המחפר נעשית באמצעות שתי ידיות דמויות "ג'ויסטיק", כשכל אחת מהן שולטת בחלק אחד של זרוע המחפרון. כאמור, במחפרון ניתן להתקין כלי עבודה שונים במקום היעה הקטן, חלק מההחלפות יכולות להתבצע גם בסביבת העבודה.