חשיבות הקומפוזיציה בצילום תמונות טובות
קומפוזיצה בצילום היא בעצם בניית התמונה, הצלם מחליט מה עליו להכניס לתוך מסגרת התמונה ומה עליו להשאיר בחוץ, כלומר אילו חפצים חיוניים להצלחת התמונה, ואילו חפצים גורעים מיופיה. קומפוזיציה היא בעצם המפתח להצלחתה של התמונה. קומפוזיציה טובה יוצרת רצון לא מודע אצל המתבונן להמשיך ולבהות בתמונה כמה דקות נוספות. באמצעות כללי הקומפוזיציה, הצלם יוצר תמונה מוצלחת המעבירה רגשות בצורה יחודית. בעזרת קומפוזיציה טובה ניתן ליצור אצל המתבונן תחושה מיוחדת, אשר תגרום לו לזכור את התמונה עוד זמן רב לאחר שהתבונן בה. נהוג לחלק את האובייקטים בתמונה לשלושה מרכיבים: נושא, נשוא ורקע. הנושא יהיה האובייקט המרכזי בתמונה, בו מעוניין הצלם להתמקד, הנשוא יהיה אובייקט משלים או מתחרהלנושא הראשי, תוך כדי השתדלות כי לא יגנוב את מקומו, והרקע הוא החלק השלישי המשלים את התמונה. רבים לא שמים לב למה שנמצא מאחורי האובייקט המרכזי בתמונה, אולם רקע מתאים יכול להפוך את התמונה למנצחת.
סוגי קומפוזיציות שונות בצילום
בצילום קיימים סוגים שונים של קומפוזיציות וחוקים. ראשית קיים חוק השלושה. הצלם מחלק את התמונה בצורה וירטואלית לשלושה שלישים אנכיים ולשלושה אופקיים, כלומר לתשעה חלקים שווים, ואז מחליט איפה למקם את האובייקט המרכזי בתמונה. ההחלטה על המיקום נעשית על פי האובייקט אותו צילם הצלם. שנית קיים חוק האלכסונים, בו מחלק הצלם את התמונה לשני אלכסונים וירטואליים, כאשר האלכסון המושך את העין הוא זה העובר מן הפינה השמאלית התחתונה לימנית העליונה. קומפוזיציה מתכנסת פועלת בתמונות בהם התמונה מתכנסת לנקודה אחת, אליה נרצה להוביל את העין המתבוננת. זוויות צילום שונות מאפשרות שימוש בקומפוזיציות שונות. ניסוי זוויות צילום שונות יציגו נקודות מבט על חפצים, אשר העין אינה נתקלת בהן בחיי היומיום. כאשר אנו מצלמים אובייקטים חיים עלינו לצלם אותם בגובה העיניים. אם נרצה ליצור הקטנה או הגדלה של האובייקט נבחר זוויות צילום שונות. קומפוזיציה טובה מאפשרת הולכה של העין בעקבות התמונה כפי שהצלם רצה. קומפוזיצה טובה מאפשרת לצלם "להוליך" את העין לאורך התמונה ולהציג את החלקים אחד אחרי השני.
יוצא מן הכלל יוצר תמונה מנצחת
לעיתים תעוזה ושבירת כללי הקומפוזיציה יוצרת תמונה מנצחת. צלמים גדולים העזו וצילמו תמונות מנוגדות לכללי הקומפוזיציה ויצרו יצירות בלתי נשכחות. לעיתים, ניתן למקם אובייקטים בניגוד מוחלט למה שהם מסמלים, ובניגוד להיגיון הבריא. מיקום תמונות בצורה כזו עשויה לגרום לקורא הפתעה, וליצור פליאה רבה עד כדי כך שהקורא אינו יודע כיצד "לאכול את התמונה". חשוב לזכור כי שבירת הכללים בצורה נכונה מצריכה קודם כל ידיעה ושליטה מוחלטת בהם. תמונה מנצחת נמדדת לפי זמן התבוננות של הצופה, אם הוא עבר לתמונה הבאה בפחות משתי שניות התמונה שצולמה, כנראה אינה מספיק טובה.