קצת היסטוריה: עד המאה ה – 19 תחילת המאה ה – 20 הנעת ציוד מכני הנדסי התבצעה באמצעות גרירתו ע"י בני האדם או בעלי חיים. מה שקידם מאוד את ההתפתחות בתחום היה המצאת מנועים ניידים המופעלים באמצעות קיטור שהיה לכוח המניע העצמאי הראשון בציוד מסוג זה. במהלך המאה ה – 20 פותחו מנועי בעירה פנימית המונעים באמצעות נפט, אתנול ובנזין, אך כיום מונע ציוד מכני הנדסי באמצעות מנועי דיזל. בתחילת המאה ה – 20 ניתן היה לראות ציוד חדש המונע באמצעות חשמל כדוגמת מלגזות.
במקרים רבים הוחלפה ההנעה המכנית במערכות הנעה הידרוסטטית והיום מערכות אלו משמשות כמקור העיקרי להנעה ברוב סוגי הצמ"ה.
סוגים של ציוד מכני הנדסי
ישנם סוגים שונים של כלים שאותם מגדירים כציוד מכני הנדסי והם:
מחפרון, מנוף, מעמיס, דחפור, מלגזה, מכונת קידוח, מגרסה, במת הרמה, מכבש, משאית שפך, מחפר (באגר), טרקטור ועוד.
יש להתאים את הכלי הנכון בהתאם לאופי העבודה. לשם כך יש להבין את ההבדלים בין הכלים השונים ולמה כל אחד מהם משמש.
עבודה בתנאי שטח קשים באמצעות ציוד מכני הנדסי
כלי צמ"ה מסוגים שונים נעים על-גבי שרשראות זחל המקנה להם את היכולת להתנייד בתנאי שטח קשים יותר לתעבורה. לעומתם, ציוד מכני הנדסי הנע על-גבי צמיגי גומי נדרש היכן שנחוצה עבודה שחשובה בה יותר המהירות והתנועתיות בשטח.
בציוד מכני הנדסי יש צורך בצמיגים מיוחדים עבור עבודות שונות. בחירת הצמיג הנכון משפיעה באופן ישיר על תפוקת העבודה ועלויות העבודה.
קיימות שלוש קטגוריות של צמיגים לעבודה בשטח שאינו סלול:
1) צמיגים לתובלה – לתנועה מהירה לשינוע חומרים בשטח.
2) צמיגים לעבודה – לתנועה איטית ואחיזת שטח טובה.
3) צמיגים לטעינה ונשיאת חומרים – משמש להסעה וכרייה.
צמיגים הם הוצאה גדולה בכל פרויקט בינוי, חשוב להיות קשובים לנושא זה כדי למנוע בלאי או נזק מוגזם.
עלויות תפעול של ציוד מכני הנדסי
כלים מסוג אלו הינם יקרים. טיפול שוטף ומקצועי עבורם חשוב למען הבטיחות וכדי להימנע מנזקים שבהכרח יגרמו לעלויות תיקון גבוהות.
כדי שהוצאה תסווג בהקשר לעלויות תפעול של הציוד המכני ההנדסי, הוא חייב להיגרם על-ידי שימוש בציוד. ההוצאות העיקריות הן:
1) דלק, שמנים, מסננים.
2) תיקון תקלות בכלי במהלך העבודה. יחושב עפ"י עלות עבודה + חלפים.
3) צמיגים והחלפת חלקי שחיקה, בעיקר חלקים בכף (שיניים וסכינים).
בנושא העלויות חשוב בעיקר לשים לב אם התיקון של הציוד מכני ההנדסי (צמ"ה) הינו תיקון "גדול" או "קטן". תיקון "גדול" הכולל שיפוץ של מכלולים בכלי (מנוע, גיר, מערכת הידראולית וכדומה) יכול לשנות את ערך הכלי עקב הארכת תוחלת חייו, בעוד שתיקון "קטן" הינו חסר משמעות לשיפור ערך הכלי.