הזדמנות, פספוס ואיך כל זה קשור ל-NLP
משערת שכולנו שמענו לא פעם את המשפט "לפספס את ההזדמנות", המשפט נהיר לנו,
פירושו מוטבע, (באופן כמעט טבעי).
השאלה האם אי פעם חשבנו על המשמעות העומדת מאחוריו ?
האם אי פעם נתנו את הדעת למשמעות שמאחורי הפספוס או ההזדמנות ומה היא בעצם ?
לפספס זה להחטיא את המטרה.
הזדמנות זו התרחשות מקרית.
אז כיצד יתכן שאנחנו מחטיאים מטרה שהינה התרחשות מקרית ?
מתי הזדמנות היא אמיתית, אחרונה, מצוינת, שנייה, שלנו ומי בעצם מחליט את זה ?
במהלך חיינו אנו נחשפים לשלל הזדמנויות, בחלקן מקריות, בחלקן אנו נזמן אותן.
(ואולי זה אפילו אותו דבר).
אנו גם אלה שנקבע כיצד ננצל אותן.
אוסיף שבמהלך חיינו יש לנו יותר הזדמנויות מכפי שנוכל למצות או ליהנות מהן.
ראשית, שווה כאן להתייחס להזדמנות שאחרים קובעים בשבילנו. כולנו שמענו לא פעם את המשפט:
"זו ההזדמנות אחרונה שאני....", או "הזדמנות אחרונה/נוספת לקנות....."
אלו הזדמנויות שמישהו אחר קובע עבורנו, ובעיקר לעצמו.
גם כאן, לצורך העניין, יכול להתרחש פספוס, כיוון שמישהו אחר קבע מטרה לעצמו והציע לנו אותה כהתרחשות מקרית.
חשוב לציין ששורש המילה הזדמנות היא זמן, ז"א שאנחנו בעצם מקבלים פרק זמן.
ההתייחסות במקרים אלה היא לאותו פרק זמן שמישהו אחר הקציב לנו בו הוא מצפה שנעשה,
או לא נעשה.
אז האם יכול להיות שהתייחסות למשפט לפספס את ההזדמנות מתאימה במקרים בהם מישהו/משהו אחר
קובעים את המטרה ?
האם יתכן שזו אינה התרחשות מקרית, לכן גם לא בטוח שזו הזדמנות בשבילנו ?
האם יתכן שזו אכן הזדמנות שמישהו אחר מאפשר לנו, רק שעלינו לשקול אותה באופן שונה לחלוטין מהזדמנות אחרת הנקרית בחיינו ? או אולי בדיוק באותו אופן ?
בכל המקרים חשוב שנעשה את הבחירות שלנו ממקום של הקשבה וחיבור לאני הפנימי, לתת המודע ולמודע, לרצונות, חלומות, שאיפות שלנו עבור עצמנו.
כשאנו מנהלים ומתנהלים מהמקום האמיתי הזה ומכאן נשאל את השאלות המתאימות, מן הסתם אנחנו לא נפספס, כי במידה והזדמנות זו מתחברת באופן הרמוני למטרות שלנו ומאפשרת לנו למצוא את התשובות, ללמוד, לצמוח, לגדול, לקבל, לשנות, זה הופך ממקרי לקורה.
ואיך כל זה קשור ל-NLP
הטיפול ב- NLP מאפשר לעשות שינויים במבני השפה, התבניות, האמונות, הרגשות.
ללמוד להקשיב גם ל-תת המודע , לזהות את הנאמר, קודם כל אצלנו, בנו, כיצד זה משפיע, מפעיל, מאפשר או מעכב.
באותו דיוק בו אפשרנו לעצמנו להתבונן במשפט "לפספס הזדמנות", ניתן להתייחס לתכנים השונים
הן המילוליים והן המחשבתיים בחיינו.
הטיפול, בשילוב המבנה הלשוני, הוא רק אחד ההיבטים והוא מתייחס ל- אות L ב-NLP – .Linguistic
היכולת להשתמש בשפה, הן בדיבור הפנימי והן בתקשורת הבין אישית באופן מעצים, תאפשר שינויים בהתבוננות, בהתייחסות, ברגשות ותעניק מימד נוסף לחוויה המעצימה של הטיפול כולו.
הפנמה של היכולת שלנו לבחור בשפה חדשה תעניק מקום של בחירה, התבוננות לצד החיובי, הרצוי, המסוגל, הבוחר, הגורם, המחליט, המאמין. ויתור על אמונות מגבילות, שליליות ותשומת לב נקייה בבחירת המילים בהן אנו משתמשים או חושבים, כמו למילה שינוי: לא יכול (יכול אחרת), חייב (רוצה), מוכרח (אבדוק), לנסות (אעשה אצליח) וכד'.
בדרך בה אנחנו מדברים על עצמנו עם עצמנו ועם אחרים, במילים בהן אנו חושבים, מדברים, יש עוצמה.
המילים משפיעות, המילים שאנו בוחרים להשתמש בהן הינן ראי של תהליכי החשיבה המתרחשים בתוכנו.
הדרך בה אנו מסדרים את המילים ומבטאים אותן היא בעצם התכנות המעצב את המפות במוח, לכן העבודה עם ה-NLP מאפשרת לשנות באמצעות המילים את התפקודים בצורה ישירה, בעזרתן מתאפשרת הגברת מוטיבציה ואנרגיה, שיפור תקשורת בינאישית, שינוי התנהגות לא רצויה וחיבור למשאבים הקיימים בכל אחד ואחת מאיתנו בכל רגע ורגע בחיינו.
כאמור, ה-P ב – NLP הוא ה- programming – התכנות , הדרך בה אנו יכולים לסדר, לשנות את המפות המעצבות במוחנו.
היכולת שלנו להבין שאנחנו יכולים להפוך, להיות הגורם (ולא זה שגרמו לו) בזכות שינוי של משפט,
היא זו שעושה את ההבדל, מאפשרת לנו לראות כמה החיים בשליטתנו.
בעזרת הקשבה, התבוננות ושינוי המבנה המשפטי אולי לא נוכל לשנות את המצב, אך נוכל לשנות את הגישה, לראות שיש הרבה יותר אפשרויות ממה שחשבנו לפני ששינינו את המשפט, המילים, המבנה.
השינוי מאפשר עדכון על פי מה שקורה עכשיו ברגע זה ולא על פי מפות עתיקות שלפעמים אפילו אינן שייכות לנו, אלא הוטמעו בנו בשלבים שונים במהלך חיינו ושייכות בעצם לפעמים לאחרים.
ההתבוננות וההקשבה לשפה שלנו יכולה אפילו להגיע לרבדים עמוקים יותר, כאשר נתן מקום גם
למה שתת המודע שלנו מוסר. כאן הטיפול בדמיון מודרך ומדיטציה עושים את העבודה ומאפשרים לנו התבוננות על ב- מילים ממקום אחר למציאות היומיומיות בה אנו במקרים רבים מתעלמים ממנו וממה שהוא מוסר לנו.
אחד מתפקידי תת המודע שלנו, או תפקידו העיקרי, להגן עלינו, כוונתו תהיה תמיד הכי טובה עבורנו,
רק לפעמים השימוש היומיומי הוא במפות שטח ישנות שאינן מתאימות לנו יותר ויש צורך לעדכן גם אותן, לשמור על הכוונה החיובית שלהן ולומר, לעשות את הדברים אחרת.
במהלך הטיפול בדמיון מודרך/מדיטציה אנחנו מאפשרים לתת המודע לצוף למעלה, להשמיע קול,
לאפשר לנו לגלות את הכוונה החיובית, אז כמובן הרבה יותר קל לנו לשמר אותה,
לעשות שינוי רק ב-איך.
איך אנחנו נאמר, נעשה, נחשוב אחרת את הדברים שיתאימו לנו יותר ויאפשרו תקשורת טובה ובונה בינינו לבין עצמנו ובנינו לבין האחרים.
ה- P (programming) ב- NLP שייכת גם ל-N – neuro, אותם הליכים נוירולוגיים במוח שתפקידם לקלוט שדרים מכל החושים (ראיה, שמיעה, מישוש, ריח וטעם) לעבדם ולתרגמם לזיכרונות, חוויות.
מכיוון שעסקתי כאן בשפה לא ארחיב, בשלב זה, בהליכים הנוירולוגים המתרחשים כל הזמן במוחנו,
הן במצב של ערות ואו במצב של שינה.
כיצד משפיעים החושים שלנו על המחשבות, רגשות, זיכרונות, החלטות בחיינו מבלי שניתן על כך את הדעת.
אציין רק שתהליכי הטיפול ב-NLP פועלים ישירות על כל המפות המנטאליות שלנו, אינם משנים זיכרונות אלא משנים את הרגש אליהם ובכך מעדכנים התייחסות, התבוננות, התנהגות, שפה, מחשבות ורגשות עפ"י מה שמתרחש עכשיו בחיינו, ושוב לא על פי מפות עתיקות שאינן מתאימות לחיינו יותר.