טיסן, כלי הטייס הקטן יחסית, מוכר כבר עשרות שנים. אולם כמו בכל תחום החדשנות משנה את התחביב כשלאחרונה בקצב מהיר יחסית לעבר. טיסנים מוכרים בארץ ובעולם ואינם עוד תחביב נדיר המעניין קבוצה קטנה של מטיסים. ניתן לפגוש מטיסי טיסנים בכל הגילאים, כבר מילדים בני חמש ועד למבוגרים שעברו את גיל השבעים. אז מה מושך אותנו לתחביב הטיסנאות וכיצד ניתן להכנס לתחביב באופן מקצועי?
על שאלות אלו ננסה לענות. מאז ומעולם רצה האדם לטוס אך לא כולנו מסוגלים מבחינות רבות להפוך לטייסים. טיסנים ניתנים להטסה על ידי כל אחד כשבשנים האחרונות, בזכות התקדמות הטכנולוגייה, טיסנים הפכו לנגישים יותר ופשוטים יותר להטסה. השינויים בתחביב הטיסנאות נוגע לכל פרט, החל במנועים עצמם, הטיסנים ואופן בנייתם ומערכות שלט רחוק מתקדמות שנכנסו לשימוש ומאפשרים יכולות חדשות שלא היו קיימות עד היום.
המנועים נחלקים באופן כללי למנועי בעירה פנימית המכונים מנועי ניטרו ולמנועים חשמליים. בשתי הקבוצות הקידמה נותנת את אותותיה. מנועי הניטרו הפכו אמינים מאד ובכך מפשטים את הטיפול בטיסנים על כלל המורכבויות הנוספות. אם בעבר חששו המטיסים כי מנועי הטיסנים יכבו באויר באופן בלתי צפוי, כיום מנועי הניטרו מספקים לרוב טיסה ארוכה ורגוע במשך דקות רבות ועם חששות נמוכים משמעותית. בנוסף קיימים גם מנועי בנזין לטיסנים המספקים כוח רב יותר אולם עלות המנוע יקרה משמעותית ובנוסף הטיסן עליו הוא מורכב עשוי לעלות עשרות אלפי שקלים בעיקר עקב גודלו הרב.
המנועים החשמליים מספקים לטיסן הספק רב, מה שלא היה קיים בעבר וזו בזכות הסוללות והאלקטרוניקה המתקדמת המאפשרת שימוש במנועים בעלי משקל נמוך והספק יוצא דופן. בנוסף המנועים הללו שקטים משמעותית. מטיסי טיסנים מסויימית רואים בשקט יתרון ומטיסים אחרים יראו בטיסן שקט חיסרון. על מטיס טיסנים והעדפותיו.
טיסנים רבים מגיעים כיום כשהם מורכבים לחלוטין ומאפשרים הטסה ישירות לאחר הרכישה. נתון זה פותח פתח לחובבים חדשים שחששו מתהליך הבניה המורכב להכנס לתחביב הטיסנאות ורק אחר כך לפתח יכולות טכניות הדרושות על מנת לתפעל ולתחזק טיסן ברמה הנדרשת. גם טיסנים שאינם מורכבים לחלוטין נמכרים באופן כזה הדורש השקעה מועטה יחסית על מנת להגיע לשטח ההטסה תוך פרק זמן קצר יחסית לאחר הרכישה.
שלט רחוק הינו המנגנון המורכב והיקר ביותר במכלול הרכיבים המרכיב טיסן מתחילים. כיום מציע השוק מערכות שלט רחוק בעלות מאפיינים מתקדמים מאד ובעליות שבעבר היו בגדר חלום בלבד. המערכות הפשוטות לעומת זאת, הגיעו לרמת אמינות גבוהה במיוחד המאפשרת למטיס שקט נפשי בזמן הטיסה ומאפשר ריכוז בתהליך הלמידה עצמו, מה שמקצר משמעותית את פרק הזמן הנדרש בין הכניסה לתחביב וטיסת הסולו הראשונה. כמובן שגם מחירי הציוד האלקטרוני כיום מאפשר כניסה חלקה יותר לתחביב מבעבר.
על מנת לקבל את ההחלטות הנכונות מומלץ להיוועץ בבעל ניסיון לפני ביצוע רכישה כל שהיא. בחנויות טיסנים אפשר לקבל חוות דעת, כשהאינטרנט נותן חוות דעת נוספות.
פורום טיסנים הוא מקום חשוב אליו כדאי להכנס וללמוד על התחביב. קיימים פורומי טיסנים רבים ומומלץ להיוועץ ביותר מאחד בכדי לקבל תמונה רחבה ככל האפשר על האפשרויות הרבות הקיימות, על מגוון הטיסנים והתאמתם למטיס ולשטח ההטסה בו נרצה לבקר. פורום טיסנים הוא מקום אידיאלי ללמוד על מנגנוני השליטה ומערכת שלט רחוק שתאפשר כניסה לתחביב ובעתיד שידרוגים פשוטים או מעבר לתחומים נוספים כמו מסוקי שלט רחוק או אפילו מכוניות שלט.
שתיהיה לכולנו טיסה נעימה ובטוחה! זכרו, טיסן אינו צעצוע אך ביכולתו לספק שעות רבות של הנאה לאורך שנים.