כאשר חושבים על שוק הרכב בישראל צריך להתחיל את זה עשרים שנה אחורה. כאשר שלמה סיקסט עוד לא הייתה קיימת בכלל ועוד לא היה בכלל דבר כזה ליסינג. כאשר בשוק הבינלאומי, כמו למשל ארצות הברית ואירופה זה כבר היה קיים הרבה מאוד זמן.
כבר בשנת אלף תשע מאות תשעים בארצות הברית השכרת רכב יומית זה היה דבר מקובל מאוד ואפילו נהוג, לעומת זאת רכב בליסינג זה היה מקובל עד כדי כך שאנשים שנכנסים לסוכנות רכב, לא חושבים בכלל לשאול כמה עולה הרכב, אלא חושבים לשאול את המוכר: "כמה זה לחודש?" אולי בישראל זה עדיין לא שאלה לגיטימית, אך בארצות מפותחות אחרות כבר היה נהוג מאוד לקנות מכוניות בשיטת ליסינג והשכרת רכב.
אז מתי זה קרה בשוק הישראלי
בתחילת שנות האלפיים זה הגיע גם לישראל, הסנונית הראשונה הייתה חברת אוויס הגדולה בעולם שהגיעה לישראל והתחילה להוציא סכומי עתק אדירים על מנת לחנך את השוק כולו להתרגל לליסינג וגם השכרת רכב כמו שקיים בכל העולם.
קשה להגיד שזה הצליח בגדול, אבל הזמן עשה את שלו והשוק הישראלי התחיל להתרגל לעובדה שיש עוד אפשרויות מלבד קנייה רגילה של רכב כמו שאנחנו מכירים בדרך כלל. בהמשך נכנסו לשוק עוד הרבה מאוד שחקנים בינלאומיים וגם קטנים מאוד. כאשר השחקנים הבינלאומיים הם חברת אוויס וחברת יורופקאר שהגיע אלינו מאירופה ומאז היא רק הולכת וצומחת.
השחקנים הגדולים בשוק השכרת הרכב:
השחקנים הגדולים הן חברות ענק בינלאומיות שמחזיקות ציי רכב בכל העולם ומשכירות בעשרות מדינות בכל היבשות. חברת יורופקאר למשל מחזיקה מטה בכל מדינה באירופה וממשיכה להתפתח בכל המדינות שרק קיימות גם מחוץ ליבשת. היא ממשיכה לנצל את הפלטפורמה התחבורתית שלה כדי להגדיל את צי השכרת הרכב שלה והליסינג שלה עוד ועוד.
השחקנים הקטנים בשוק השכרת הרכב הישראלי:
בניגוד להרבה מאוד שווקים אחרים שבהם בדרך כלל יש שחקנים קטנים שהם בגודל של חברת שטראוס הישראלית, בישראל המצב שונה מאוד. השחקנים הישראלים סובלים ממצב שבו הגודל של המתחרים הבינלאומיים למעשה הורג את הקטנים.
הסיבה היא שסוכנות השכרת רכב קטנה צריכה למקסם את הרווחיות כדי להישאר בחיים. בישראל לעומת זאת המצב הוא שהחברות הגדולות ניצלו את הגודל שלהם כדי לסגור את השוק בדיוק בשביל זה. הם למעשה הציעו מחירים נמוכים מאוד כדי לנסות להעיף את הקטנים מהשוק הישראלי. בינתיים המצב של השוק הרכב בישראל, הוא כזה שהשחקנים ישראלים ממשיכים לשרוד ולעבוד, ולא רק שהם לא נעלמים, אלא אפילו ממשיכים להיכנס שחקנים נוספים לתוך השוק.