מהו פיתוח קול?
העיסוק של פיתוח קול החל כבר ביוון העתיקה... בתחילת המאה ה- 13 נזירים רבים כחלק מעיסוקים בתחום המוסיקה החלו לחקור ולבנות יותר ויותר את פיתוח הקול. הם חקרו את הדרך שבה הגוף מפיק את הקול וחילקו את הקול לסוגי מנעדים כמו קול בטן, קול ראש וקול חזה ועוד...
כיום פיתוח קול הוא תחום נפוץ הרווי בשיטות, דרכים וסגנונות שונים ללמד אותו. פיתוח הקול מתבסס על העובדה כי הגוף הוא מערכת שלמה להפקת הקול והאימון של הדרך הנכונה לשימוש בו עשויה לעזור לאדם לדבר ולשיר ברור, טוב ויפה יותר וכן גם לפתח בעצמו יכולות של ביטוי, ביטחון עצמי ועוד...
קיימות שתי אסכולות מרכזיות בתחום פיתוח הקול. האסכולה הראשונה מתייחסת לפיתוח הקול כלימוד טכני של שימוש באיברים החיוניים לדיבור ושירה באופן הנכון ביותר. האף, הפה, הגרון, הבטן והסרעפת אלו איברים המשמשים אותנו לשם הפקת הקול והצליל, פיתוח הקול מחזק ומאמן את איברים אלו לעבוד בשיתוף פעולה וביתר קלות כך שהאדם יוכל להשיג תוצאות ווקאליות טובות יותר. האסכולה הראשונה רואה בפיתוח הקול אימון "טכני" בלבד שמטרתו אך ורק פיתוח מיומנויות השירה. מדובר במיומנויות שונות כמו מעבר בין מנעדים, הרחבת טווח המנעדים האפשרי לשירה, נשימה נכונה, עידון הקול ועוד...
האסכולה השנייה מתייחסת אל פיתוח הקול כתהליך של גילוי יכולת הביטוי הווקאלית של אדם. תהליך זה עשוי להוביל להישגים משמעותיים בעוד תחומים מעבר לפיתוח הקול עצמו, כמו כישורים חברתיים, בטחון עצמי, דיבור מול קהל, יכולות ביטוי ועוד... זו האסכולה אשר משתמשת בפיתוח הקול ככלי לתהליכים משמעותיים לפתירת בעיות ביטוי בכל התחומים.
כמובן שאלו שני הצדדים הקיצוניים על גבי הקשת הרחבה והמגוונת של הגישות הרבות לפיתוח הקול.
מי יכול ללמד פיתוח קול?
אנשים רבים יכולים ללמד פיתוח קול, כיום זהו מקצוע הנרכש בבתי הספר למוסיקה ולאומנות השירה ותעודה מקצועית מקנה את הזכות ללמד את פיתוח הקול.
אך ישנם גם מורים שמלמדים פיתוח קול מבלי תעודה ומתוקף כישוריהם המוסיקאליים והווקאליים. יש לוודא כי המורה לפיתוח קול הוא אדם הבקיא בשיטות הלימוד, מבין את דרכי הגוף והמערכת להפקת הקול, לוקח את מירב אחריות על שיטת ההוראה ומבין את הזהירות והעדינות שהמקצוע מחייב.
כל אדם יכול למצוא את המורה המתאים ביותר עבורו. חשוב לערוך שיחת היכרות בה יסביר המורה על גישתו לפיתוח הקול והנקודות המשמעותיות להן הוא נותן דגש בשיעורים. כך נוכל לדעת, פחות או יותר, לאיזו אסכולה משתייך המורה והאם היא מתאימה למטרה שלמענה הגענו לפיתוח הקול. השיחה הראשונית היא חשובה מאוד, מכיוון שהפער בין הגישות השונות הוא גדול ועשוי להוביל לחוויה שאינה מוצלחת עבור התלמיד שאינה עונה על ציפיותיו משיעורי פיתוח הקול.
האם שיעורים פרטיים עדיפים על שיעורים בבית ספר?
גם שיעורים פרטיים וגם שיעורים בבית ספר לפיתוח קול מהווים מסגרות חשובות מאוד לתלמיד אשר מעוניין לפתח את מיומנויות הביטוי הווקאלי. יש כמה יתרונות בולטים בשיעורים פרטיים, אך עם זאת גם כמה חסרונות משמעותיים. פיתוח הקול באופן פרטי עשוי להוביל לתהליך משמעותי ועמוק יחד עם המורה לפיתוח קול וכן גם לעזור למורה להתמקד בתרגילים ובמשימות החשובות ביותר עבור התלמיד באופן אישי. עם זאת שיעורים בקבוצה הם בעלי ערך מוסף של ביטוי בפני קבוצה שלמה, למידה מטעויות אחד של השני, שיתוף פעולה, תמיכה קבוצתית, הגברת המקצועיות, הבנה של המערכת הקולית ואופן פעולתה על ידי התבוננות באנשים נוספים ועוד...