הוצאת רישיון נהיגה היא תהליך ארוך ולא פשוט, יש שיכנו אותו ממש "פרויקט". יש בו מרכיבים רבים ומגוונים, וגורמים רבים שמעורבים בו: בדיקות רפואיות, משרד התחבורה, רשות הרישוי, בתי ספר לנהיגה, מבחני תיאוריה, מבחנים מעשיים ועוד.
בפרויקט הזה, שלוקח לפחות מספר חודשים אם לא למעלה מכך כדי להשלימו, יש כמובן גם צד כספי משמעותי: החל מהאגרות השונות הכרוכות בגישה לבחינות השונות, אגרות הרישיון והבדיקות, דרך עלויות הלימוד המעשי ולימודי התיאוריה לנהיגה, ועד לזמן שצריך להקדיש לפרויקט לימוד הנהיגה – שגם הוא שווה כסף.
סך כל העלויות הכרוכות בהוצאת רישיון מסתכמות בכמה אלפי שקלים. עבור רבים, זו מעמסה כספית מאוד כבדה, במדינה בה צדק חברתי הוא מצרך נדיר. אז איך בכל זאת מורידים מחיר שיעורי נהיגה, שהם המרכיב היקר ביותר בפרויקט לימוד הנהיגה?
הדבר הראשון שיש לשקול הוא איזה סוג של מורה או בית ספר לנהיגה שוכרים לצורך המשימה. ישנם כמובן המורים הפרטיים, שנותנים מחיר שיעורי נהיגה לפי שיעור בודד, כלומר לכל שיעור יש מחיר פיקס והעלות מתגלה רק בסוף תהליך לימוד הנהיגה.
למרות שלעיתים הדרך הזו נראית זולה יותר, הרבה פעמים יוצא שהיא היקרה ביותר בסופו של תהליך, וזאת משני טעמים: הראשון, אין לדעת בתחילת התהליך כמה שיעורי נהיגה בפועל התלמיד או התלמידה יקחו עד שיעברו את הטסט המיוחל.
הטעם השני לייקור מחיר שיעורי נהיגה אצל מורים פרטיים לנהיגה טמון בשאלות מה כוללים שיעורי הנהיגה, ומה איכותם. לרוב, מחיר שיעורי נהיגה אצל מורים פרטיים לנהיגה לא כולל בכלל קורס תיאוריה מקצועי, שאותו צריך לקחת בנפרד. במקרים אחרים, המורה לוקח תעריף נפרד וגבוה יותר עבור קורס תיאוריה שהוא מעביר.
שאלת האיכות היא גם חשובה, משום שבדרך כלל ככל שאיכות לימוד הנהיגה יורדת, כך נזקקים ליותר שיעורים, מה שמעלה מחיר שיעורי נהיגה באופן ניכר. תסריט נפוץ הוא מורה לנהיגה פרטי שהוא "הצגה של איש אחד", שתוך כדי שיעורי הנהיגה מבצע שיחות טלפון, מסדר את השיעורים הבאים עם תלמידיו, עושה סידורים אישיים וכדומה.
במצב זה, איכות השיעור ומידת ההתמקדות בהצלחת התלמידים יורדת – ומה שגרוע יותר, בוגרי אותו תהליך לימוד נהיגה הופכים לנהגים פחות מיומנים ומוכנים לאתגרי הכביש.
האלטרנטיבה השניה מצויה כמובן בבתי הספר לנהיגה למיניהם, שמורידים חלק מהלחץ מעל מורה הנהיגה, ולא פעם מציעים קורסים נפרדים לתיאוריה. אולם גם כאן, מדובר בדרך כלל בבתי ספר מקומיים וקטנים, שמגלגלים את העלויות הנוספות של היותם בית ספר עם מנגנון קצת יותר מורכב ממורה לנהיגה ומכונית – על התלמידים, מה שכמובן מעלה את מחיר שיעורי נהיגה במסגרתם.
אלטרנטיבה שלישית, ומסתבר שהמשתלמת יותר ברוב המקרים, מצויה ברשת בתי ספר לנהיגה, המשתמשת ביתרונות הגודל שלה ופריסתה האיזורית או הארצית כדי להציע לתלמידיה קורס תיאוריה מקצועי חינם עד ההצלחה, נהלים מקצועיים נוקשים הממוקדים בהצלחת התלמידים ובעיקר – מחיר שיעורי נהיגה משתלמים במיוחד.
דוגמא טובה לכך היא רשת בתי הספר לנהיגה איציק אברהם, עם פריסה ארצית של 11 סניפים, שמביאה את מהפכת לימוד הנהיגה בקבלנות, במחיר ללא תחרות של 177 ₪ לחודש הכולל גם קורס תיאוריה מקצועי חינם עד ההצלחה.