פסיכולוג שמטפל באנשים מתמודד עם מגוון בעיות נפשיות. אנשים רבים חשים בשלב זה או אחר של חייהם שמשהו לא ממש מתפקד כמו שהיו רוצים. בדרך כלל חוסר תפקוד או תחושות של דיכאון, חוסר חשק מיני, עצבות כעס ותסכול. תחושות אלו יכולות לסמל עבור פסיכולוג שמטפל באדם את העובדה שהמטופל אינו מחובר ליכולות הפנימיות העמוקות שלו. כשמטופלים בפרט ואנשים בכלל אינם קשובים לעולם הפנימי שלהם הם עלולים להתקדם בחיים ולעשות מעשים שיעמדו בסתירה לעולם הפנימי שלהם. לדוגמא: אנשים שקשובים אך ורק לרצון שלהם לעשות כסף עלולים לחוש דיכאון והסיבה היא שהם מזניחים עולמות רגשיים אחרים שלהם. ילדים שגדלו והלכו ללמוד מקצוע שהוריהם חשבו שיהיה הכי טוב בעבורם ופתאום מרגישים שהם סובלים ולא ממשי יודעים מדוע. אנשים שהתחתנו עם בני ובנות זוג שלא ממש התאימו להם רק כי כולם עשו כך. דוגמאות אלו ואחרות מצביעות על כך שאנשים אלו הקשיבו למה שאחרים אמרו להם, למקובל החברתי ולא ממש היו קשובים לעצמם.
כיצד מתפתח האני האמיתי
האני האמיתי הוא אותו חלק שמתפתח במהלך החיים ובפרט בשנים הראשונות לחיינו. בשנים אלו הורינו או המבוגרים שאחראים עלינו משפיעים עלינו. אנחנו רואים בהורים כמקור לחיקוי ורוצים להידמות ולהזדהות עימם. כמובן שאנו מאוד שמחים עם האני המתפתח ש/לנו. בשלב מסוים אנו מתחילים להבין שיש לנו אני עצמאי ואנו מתחילים ליהנות מהכוח העצמאי שלנו. אנחנו מרביצים משחקים אוכלים רק מה שאנו רוצים וכד. אלו הם ניצני התפתחותו של האני האמיתי. אמיתי במובן שהוא קשור לרצונות ולתהליכים הפנימיים העמוקים שלנו. אמיתי במובן שאף אחד לא ממש השתיל לנו את האני הזה. האני הזה מתפתח על סמך ניסיון חיינו. אנחנו מתנסים בחיים מאמצים מה שטוב עבורנו ומתרחקים ממה שעושה לנו רע. זהו התהליך הטבעי. ילדים שמעודדים אותם לחוות להתנסות להיכשל ולחשוב מפתחים אני אמיתי שמחובר למי שהם למהות הפסיכולוגית שלהם. ילדים אלו יבחרו בן או בת זוג ומקצוע בחיים ללא בעיות גדולות. הם יחושו מחוברים והחיים יהיו מובנים להם. הם לא ממש יחושו דילמות ויתלבטו שנים ארוכות לגבי בני זוג ולגבי מה ללמוד . הם זורמים עם החיים. החיים המוקדמים שלהם לימדו אותם לסמוך על תחושותיהם ועל ניסיונם. הם מלאי ביטחון עצמי בצורה נכונה ולא מוגזמת. הם חיים על סמך חיבור פנימי שמרגיש להם נכון וטבעי כמובן מפני שחינכו אותם כך. לא הפריעו לתהליך רכישת האני שלהם בעולם.
כיצד מתפתח האני המזייף
טיפול אצל פסיכולוג מאפשר להבחין ולטפל בחלקים המזויפים של האני. במונח זיוף אנו מתכוונים לאותם חלקים באישיות של האדם שאינם פועלים טוב בעבורו. אותם חלקים שאינם גורמים לו אושר אותם חלקים שאינם מחוברים לחלק המאוד עמוק שלו. כיצד מתפתח האני המזייף? בעקבות התכונה המאוד הישרדותי של ילדים להזדהות עם הוריהם והרצון להשתייך ולהיות נאהבים נוטים ילדים להתנהג בצורה שפועלת לרעתם. לדוגמא: נ. ויתרה על חברותיה רק משום שאמא שלה לא אהבה אותם. נ. למדה לנגן וכל פעם שרצתה להפסיק לנגן אמא שלה נכנסה לדיכאון ובכתה על כל המאמץ שהשקיעה בה ושעכשיו הכל ירד לטמיון. נ. למדה לוותר על הרצונות שלה רק כדי לא לאכזב את האימא שלה. מאוחר יותר היא גם הלכה ללמוד מקצוע שלא ממש הייתה מחוברת אליו כדי לא לאכזב את הוריה. נ. מצאה את עצמה בגיל 35 מדוכאת ללא בן זוג מתאים והמון שאלות לגבי מהות החיים. דוגמא זו ממחישה כיצד מתפתח החלק המזייף באישיות הבוגרת. כיצד ילדים שהוריהם מפעילים עליהם סחטנות רגשית מעין זו עלולים לוותר על החיפוש העצמי הכל כך חשוב של שנות הילדות ולרצות את הוריהם. כמובן שההורים לא תמיד ערים לעובדה שילדיהם יטו ליישר קו עם רצונותיהם במיוחד בגילאים צעירים. יישור הקו של הילדים עם רצונות ההורים בא הרבה פעמים על חשבון החיפוש האמיתי של הילד אחר דרכו, כיוונו והדברים המעניינים אותו. ילדים שלא מאפשרים להם את החיפוש הנ"ל עלולים פשוט להישאר עם המקצוע והדרך שהוריהם הכתיבו להם, ללא יכולת לפתח כיוון אותנטי ונכון יותר עבורם. אנשים ללא כיוון אמיתי עלולים לחוש תחושות של ייאוש דיכאון שעמום וחוסר משמעות בצורה חזקה יותר. טיפול אצל פסיכולוג בעקבות תחושות חוסר משמעות עוזר לגלות את החלקים האמיתיים של האני. טיפול פסיכולוגי עוזר לחלקים אלו לצאת ולהתפתח.