מזה שנים שמבקר המדינה מתריע באופן שהפך להיות טקסי כמעט על הסכנה הגדולה הצפויה לישראל, אם וכאשר תתרחש בה רעידת אדמה חזקה. רעידת אדמה חזקה בישראל תגרום, על פי התחזיות של המדינה, לאלפי בניינים שיהרסו כליל ולעשרות אלפי הרוגים ונפגעים.
אולם, למרות כל אלה והיותם ידועים לממשלות ישראל מזה זמן רב, מעט מאוד נעשה בפועל, כדי לחזק מבנים לעמידות טובה יותר ברעידות אדמה. עיקר הפעולות של הממשלה מסתמכות בהחלטה על תמ"א 38, המאפשרת שיפוץ מבנים על ידי יצירת כלכלי תמריץ אצל קבלנים ובעלי הבתים.
עוד נדבך של ההפרטה?
נראה כי צעדים אלה של ממשלת ישראל הם עוד שלב בשרשרת ארוכה של הפרטות ביזמת הממשלה בישראל. המדובר למעשה בהעברת האחריות של המדינה לביצוע חיזוק מבנים, כדי לשפר את מצבם הרעוע של בניינים בישראל בכל הנוגע לעמידות בפני נזקי רעידות אדמה. על ידי יצירת התמריץ הכלכלי, מעבירה המדינה את האחריות מידיה לידי האזרחים עצמם. אלא שישנן מספר בעיות עיקריות עם התכנית הזאת: ראשית, התכנית קיימת זה שנים (מאז 2005) ובפועל מעט מאוד בניינים יחסית בחרו לנצל את הזכויות המוענקות על פי תמ"א 38 כדי לבצע חיזוק מבנים כנדרש על פי התכנית.
שנית, התמריץ הכלכלי הוא טוב ומשמעותי בעיקר בכל הנוגע אל בניינים באזורי הביקוש הגבוה – קרי במרכז. אמנם יש בכך היגיון, משום שהמרכז גם מאוכלס בצפיפות רבה יותר, אולם אין משמעות הדבר כי בפריפריה אין צורך לבצע חיזוק מבנים. גם לאחר תיקון מספר 2 של התכנית שנועד ליצור תמריץ חזק יותר באזורי הפריפריה, בין היתר, מעט מאוד בניינים ביצעו שיפוץ על פי תמ"א 38.
שלישית, תמ"א 38 מאפשרת ביצוע שורה של צעדים, אשר יש בהם כדי לשפר את המצב מבחינת הבניינים, אך הם אינם יכולים, לדעת מומחים רבים, להביא בניינים למצב של עמידה מלאה בתקן הישראלי של עמידות מבנים בפני רעידות אדמה. תמ"א 38 היא פתרון של פשרה. טלאי נוסף בשורה של טלאים, אשר מהווה צעד ראשון לפתרון, אבל לא פתרון מלא.
רביעית, התכנית איננה נותנת מענה לגודל הנזק הצפוי במקרה של רעידת אדמה ואיננה יכולה לבוא במקום, למשל, ביטוח של מרבית הבניינים בישראל בפני נזקי רעידות אדמה, שכן אחרת – עלות תיקון נזקים כאלה תוטל על כתפי המדינה וכפי שאיננה יכולה לעמוד בהם עכשיו – לא תוכל לעמוד בהם בעתיד.
עדיפה ציפור אחת ביד...
אמנם הביקורות על התכנית הן משמעותיות, אולם בסופו של דבר בעבור בעלי דירות, המדובר בברירה העיקרית העומדת לרשותם. בעבור בעלי דירות המעוניינים לבצע שיפוץ, התכנית מאפשרת ביצוע מינימום, אך איננה מונעת ביצוע חיזוק מבנים רציני ומשמעותי יותר. אדרבא, במסגרת השיפוץ הכולל לבניין, מציעים קבלנים רבים – במיוחד הקבלנים הרציניים והמקצועיים שבהם – שיפורים נוספים אשר אינם כלולים בהכרח בתמ"א 38, כדי לשפץ את המבנה ולשפר את עמידותו.
באמצעות שיפוץ המבוצע בצורה יסודית, יכולים בעלי דירות לשפר במידה משמעותית ביותר את מצב הנכסים שלהם ואת סיכוייהם לשרוד במקרה של רעידת אדמה.
אין פתרונות פלא, אבל אין תחליף למוכנות
חשוב להבין, כי אין פתרונות פלא אשר יכולים למנוע נזקי רעידות אדמה. אפילו במדינות אשר ערוכות לאין ערוך יותר מאשר ישראל, רעידת אדמה יכולה לגרום נזקים משמעותיים ביותר. בקליפורניה, לשם השוואה, התרחשה רעידת אדמה חזקה בשנת 1994. נזקי הרעידה נאמדו במיליארדי דולרים אולם – וחשוב מכך – בזכות המוכנות והבניה הנכונה, רעידת האדמה גבתה את חייהם של 72 איש בלבד.