ענף מורי הנהיגה בישראל נראה כענף שלא מפסיק לצמוח בשנים האחרונות. תחת כל עץ רענן צומחים בתי ספר לנהיגה פרטיים, כאלו שלפעמים מכילים מורה אחד לנהיגה, והתלמיד הפוטנציאלי המבולבל שרק רוצה להוציא רישיון נהיגה בקלות ובמהירות – נותר חסר אונים אל מול ההיצע הגדול.
אז איך בוררים בין מורי נהיגה רבים כל-כך?
מורי נהיגה סטנדרטיים מבקשים להיות סופרמן: גם ללמד נהיגה, גם לקבוע את שיעורי הנהיגה הבאים, גם לשוחח עם הורי התלמידים, גם להכין את התלמידים למבחן התיאוריה לנהיגה וכמובן גם להספיק סידורים אישיים כגון טלפונים או קניות – והכל, תוך כדי שיעורי הנהיגה.
לצערנו, זה אכן מחזה נפוץ בקרב מורי נהיגה רבים בישראל: הם פשוט לא ממוקדים בך ובהצלחתך, והתלמידים מקבלים מעט מאוד דקות נטו ממורי הנהיגה שלהם. כאשר מורי נהיגה עסוקים בטלפונים, סידורים אישיים, ניירות ושאר ירקות – הקשב שלהם אליך יורד, ואתם מקבלים ערך יותר נמוך משיעורי הנהיגה אצלם.
למה הדבר דומה? למצב בו נהג מדבר בטלפון תוך כדי נהיגה. גם אם הוא עושה זאת כחוק ועם דיבורית, הוכח מעל לכל ספק כי הריכוז שלו בנהיגה יורד. התוצאה היא לא רק פחות תשומת לב לתלמיד, אלא גם איכות נמוכה יותר של לימוד. כך למשל מורי נהיגה העסוקים בעניינים שאינם השיעור עצמו, לא יתנו לתלמידים משימות מאתגרות מדי כגון זינוק בעלייה, חנייה לאחור, פניות שמאלה או השתלבות בכבישים מורכבים. זה לא יקרה, כי המורה עסוק בדברים אחרים, והתלמיד מפסיד.
השאלה היא האם יש אלטרנטיבה למצב עגום זה? היעדר תקנות האוסרות על מורי נהיגה לעסוק באותם עיסוקים שאינם קשורים בשיעורי הנהיגה מקשה על מציאת מורי נהיגה שיהיו ממוקדים בך ובהצלחתך בשיעורי הנהיגה, במבחן הנהיגה המעשי ובהוצאת הרישיון. זו המציאות.
ובכל זאת, יש פתרונות.
הטיפ הראשון הוא כמובן לשמוע המלצות מחברים ומתלמידי עבר של מורי נהיגה המועמדים ללמד אותך; כדאי לחקור עוד, ולשמוע גם מתלמידים שעברו אצל אותם מורי נהיגה לפני כמה חודשים, כך שתוכלו ללמוד על האיכות של לימוד הנהיגה שקיבלו לאורך זמן, עם צבירת ניסיון מעשי על הכביש אחרי הוצאת הרישיון.
הטיפ החשוב השני הוא הצטרפות לשיעור נהיגה כמשקיף. ישיבה מאחור והשקפה על שיעורים שאותם מורי נהיגה מעבירים לאחרים יכולה ללמד רבות על הדינמיקה שבין מורי הנהיגה המועמדים לבין תלמידיהם, ובכך יכולה לתרום להחלטה על בחירה בין מספר מורי נהיגה פוטנציאליים.
בהמשך לטיפ השני, כדאי גם לדרוש שיעור נהיגה חינם להתרשמות. אין חכם כבעל ניסיון, והניסיון האמיתי, בסופו של דבר, הוא ישיבה מאחורי ההגה לצד מורי נהיגה פוטנציאליים, ובחינה חופשית מהתחייבות כספית עתידית של התנהלותם במהלך השיעור והכימיה הנוצרת עם התלמיד.
הטיפ הכי חשוב בבחירה בין מורי נהיגה הוא לנסות כמה מורי נהיגה, כדי שבאמת תהיה אפשרויות בחירה ואפשרות להעריך את המעלות והחסרונות של כל מורה.
אופציה אחרת היא כמובן הגעה לבית ספר לנהיגה מסודר, שבו יש הפרדה מוחלטת בין הוראת התיאוריה להוראת הנהיגה, ובין סידורי השיעורים והקשר עם התלמידים לבין מורי הנהיגה. אם בוחרים באופציה זו, העדיפה גם כלכלית בדרך כלל, חשוב לוודא כי לבית הספר יש נהלים ברורים של התנהלות מורי נהיגה בזמן השיעורים – כך שהם יהיו ממוקדים בך ובהצלחתך.
שאלת הנהלים הנוקשים והברורים להתמקדות בשיעורים ובהצלחת התלמידים היא קריטית – היא יכולה לעשות את ההבדל בין יותר שיעורים ויותר איכות בשיעורים עצמם, לבין הוראת נהיגה בינונית ומטה, שלא מאתגרת את התלמיד ולא מכינה אותו באמת לטסט ולחיים בכביש שאחרי הטסט.
דוגמא לבית ספר כזה הינו בית הספר לנהיגה איציק אברהם, המפעיל 11 סניפים בכל רחבי הארץ: יש בו בית ספר לתיאוריה בנפרד מבית הספר לנהיגה, הניתן חינם לנרשמים בבית הספר לנהיגה; יש בו מערך פקידותי רחב שמסדר את שעות השיעורים ועומד בקשר עם התלמידים; ובעיקר יש נהלים נוקשים וברורים שנועדו לשמור על תשומת הלב של מורי הנהיגה כך שיהיו ממוקדים אך ורק בשיעור הנהיגה עצמו ובך.