אמנות ויצירה הן צמד מילים נפוץ המתארות מגוון רחב-ידיים של פעילויות המשלבות עבודת ידיים עם מיומנות טכנית וכוונה של היוצר/ת ליצור מוצר בעל נוכחות אסתטית. פעילויות לימוד והעשרה כגון סדנאות יצירה וחוגי אמנות, מתאימות לכל הגילאים ולכל הרמות. ישנן פעילויות שבהן ניתן להשתלם בתחומים שונים של אמנות עתיקה כמו: קדרות, פיסול, ציור או פסיפס. ישנן גם פעילויות מתחומים מודרניים יותר כמו: אנימציה ממוחשבת וצילום דיגיטלי. פעילות אמנות ויצירה נחשבת לא רק כפעילות מהנה ומעשירה, אלא גם כפעילות התורמת להתפתחות מוחית תקינה אצל ילדים המעכבת תהליכי הזדקנות אצל המשתתפים המבוגרים יותר. בעולמינו המודרני והדיגיטלי, תכנים רבים מועברים לקהל הצרכנים הרחב, ביניהם ילדים, באופן מהיר על-ידי הטלוויזיה והמחשב. לעיסוק הדיגיטלי יש אמנם צדדים חיוביים ומעשירים, אך בין הצדדים השליליים ניתן למנות את חוסר הפעילות והתנועה, גורם המפריע להתפתחות מוטורית תקינה, היעדר הצורך להפעיל ולפתח את הדימיון והיעדר הצורך לתקשר עם הסביבה ועם ילדים אחרים שלא באמצעות אמצעים טכנולוגיים.
ילדים המשתתפים בחוגי יצירה ולומדים לגזור, להדביק, לצבוע ועוד הרבה תנועות מוטוריות לא שגרתיות מפתחים מיומנויות שונות, כאשר בין החשובות ניתן למנות התפתחות אינטיליגנציה יצירתית, התפתחות מוטורית (בעיקר מוטוריקה עדינה), התפתחות הדימיון ופיתוח יכולות חברתיות. ישנם גם צדדים ואפיונים אחרים לפעילות אמנותית מלבד התרומה הנכבדה של העיסוק באמנות ויצירה להתפתחות מוחית ומוטורית תקינה אצל פעוטות, ילדים ומבוגרים. עוסקים רבים בתחום היצירה והאמנות יעידו על שיפור ניכר באיכות חייהם. רבים מהמבוגרים היוצרים מוצאים את עצמם רצים לחוג האמנות מיד לאחר שובם הביתה מהעבודה. רבים מהם יעידו על שמחת החיים שהעיסוק באמנות ויצירה מסב להם על בסיס יומיומי. הם גם יעידו על השינוי בשגרת יומם והרצון ללמוד, להשתלם ולהשתפר עוד ועוד.