חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

מילים ודרכים: שיפור ההתנהגות

תאמין או לא, השימוש בשם גוף אחד במקום שם גוף אחר יכול ממש לשפר את היחסים בין הורה לילד.

שימוש במילה אני במקום אתה הוא דוגמה לזה.

כשאימא אומרת ליוני "אני יותר אוהבת שמסדרים את המיטה בבוקר", הוא יודע שהיא מדברת על עצמה.  אבל אם אימא אומרת, "אתה לא סידרת את המיטה שלך הבוקר", יוני יודע שהאצבע מופנית ישירות אליו.

כאשר רוצים להשיג ציות או כשמתמודדים עם בעיית התנהגות של ילד, במקום לצעוק "תפסיק עם זה!" נסה לשנות את רוח הדברים ותודיע ברוגע לילד "אני לא אוהב שזורקים קורנפלקס על הרצפה. תן לי לעזור לך להרים אותם ואחר-כך נוכל לצאת החוצה ולרכוב על אופניים".

לדוגמה, ילד קטן נעשה מתוסכל ומכה את אחותו. במקום להעניש אותו, אמור "אחותך לא אוהבת שמכים אותה – היא אוהבת להסתכל איתך בספרים; בוא נמצא ספר".

במקרים בהם ילד מתנהג בגסות רוח, אתה יכול לומר משהו כמו: "אני לא אוהב התנהגות כזאת. אני הרבה  יותר אוהב כשאתה מתחשב. אהבתי את הציור שציירת לי. בוא נמצא מגנט ונתלה את הציור על המקרר".

עם גישה כזאת, אתה נוטל אחריות למצב; אתה שם אותו תחת שליטתך. אתה מכוון את תשומת לבו של הילד לעשות דברים שאתה אוהב – בין אם כהורה או כמורה שלו – במקום להתנהג לא יפה.

בכך שאתה מסיט את תשומת לבו של הילד מהדברים השליליים אל משהו חיובי, אתה תיצור סביבה משפחתית מאוד נוחה. אם אתה עושה את זה מספיק מהר ומספיק חלק, אתה תחסל כמעט לגמרי את המשברים והתקפי הזעם של הילדוּת.

כשילדך עושה משהו שמשמח אותך, זה הזמן לעבור מגוף ראשון ולהשתמש במילה אתה. לדוגמה, אתה יכול לומר: "אתה עושה את זה היטב". "אתה עוזר טוב". "אתה מתנהג בצורה מאוד מנומסת".

בכך שאתה נותן מחמאות על פעולות טובות, אתה מאפשר לילדך להיות אחראי לגמרי ובשליטה על ההתנהגות הטובה שלו. קל מאוד להמשיך לתת את החיזוקים האלה. שים לב לכל פעם שילדך עושה משהו חיובי; תן לו מילה טובה על הפעולה; שבח אותו בחופשיות.

סיבה נוספת שבגללה השיטה הזאת כל-כך אפקטיבית היא שילדים קטנים לומדים כמעט לגמרי באמצעות חיקוי. ילד קטן מסתכל ומקשיב לכל מה שאחרים עושים ואומרים, ומעתיק אותם. רוב ההורים התנסו בכך שהם אמרו משהו זה לזה, בלי לשים לב שהילד מקשיב, ולאחר מכן הם היו משועשעים (או אפילו מזועזעים) לשמוע את הילד שלהם חוזר על הדברים מילה במילה.

החיקוי נמצא בכל מקום!

אם אנשים מסביב ליוני הקטן צורחים וצועקים, גם הוא ילמד לצרוח ולצעוק. אם הם מותחים ביקורת על אחרים בפניו, יוני ילמד להיות ביקורתי. אם הם מתנהגים סביבו בגסות רוח, יוני ילמד להיות גס רוח.

אבל אם האנשים שבאים במגע עם יוני הם מנומסים ואדיבים, הוא יחקה את ההתנהגות שלהם ויהיה גם הוא מנומס ואדיב. אם כן, נראה שהתנהגותו החברתית של הילד מתבססת רק על הגישה שהאנשים הדומיננטיים בחייו מפגינים.

מאמר מאת קרלין מקורמיק, זכויות יוצרים 2010. כל הזכויות שמורות © 2010 Applied Scholastics Online Academy. כל הזכויות שמורות.Applied Scholastics Online Academy מקבל תלמידים מכל גזע, צבע, לאום או קבוצה אתנית. Applied Scholastics OnlineAcademy מוסמך להשתמש בשירותים החינוכיים של Applied ScholasticsTM. Applied Scholastics והסמל של Applied Scholastics עם הספר הפתוח הם סימנים מסחריים וסימני שירות בבעלות Association for Better Living and Education International ונמצאים בשימוש באישורו.

מאמר זה תורגם לעברית על ידי 'תבונה'.
תבונה הינה הנציגה הישראלית של הארגון העולמי ללמידה יישומית Applied Scholastics International.

תבונה - חינוך חדש בישראל
מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: info@tvuna-online.co.il
www.tvuna-online.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת קרולין מקורמיק

מאת: קרולין מקורמיקחינוך ילדים15/12/111660 צפיות
"ילדים קטנים יושבים להם בכיתה והמורה מנסה ללמד אותם משהו, והיא מענישה אותם בכל פעם שהם מדברים. מעניין, נכון? מדוע ילדים מתחילים לשנוא את בית-הספר? אנשים כל הזמן קוטעים את התקשורות שלהם בבית-הספר".

מאת: קרולין מקורמיקחינוך ילדים22/11/111119 צפיות
בדיוק כפי שניתן לשים תווית על ילד אחד כמי שסובל מ-"הפרעת קשב" רק כי יש מבוגרים שאינם מסוגלים לשאת את קצב הפעילות שלו, כך ניתן לשים תווית על ילד אחר כמי שנמצא "בפיגור" כי הוא אינו תואם את רמת הציפיות הלמדניות של כמה מבוגרים. השאלה "בפיגור ביחס למה?"

מאת: קרולין מקורמיקחינוך ילדים22/11/111042 צפיות
בדיוק כפי שניתן לשים תווית על ילד אחד כמי שסובל מ-"הפרעת קשב" רק כי יש מבוגרים שאינם מסוגלים לשאת את קצב הפעילות שלו, כך ניתן לשים תווית על ילד אחר כמי שנמצא "בפיגור" כי הוא אינו תואם את רמת הציפיות הלמדניות של כמה מבוגרים. השאלה "בפיגור ביחס למה?"

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196724 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196667 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1919578 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196725 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196596 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1920012 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193957 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica