מחקרים מראים שישנה חשיבות רבה להכנת המוצב ומשפחתו לקראת היציאה לרילוקיישן. הסיבות העיקריות שבגללם מוצבים אינם מצליחים בתפקידם קשורות לחוסר יכולתם לבצע התאמות לסביבה הזרה ולפיתוח "הלם תרבות"(McCaughy & Bruning, 2005)
מוצבים ובני משפחותיהם עלולים לסבול מסימפטומים הקשורים ל"הלם התרבות" וביניהם: חוסר אונים, בדידות, תחושת זרות, פחדים, בלבול, עצבנות, דיכאון, עוינות, געגועים הביתה, חוסר מוטיבציה ועוד.
ההתמודדות עם "הלם התרבות" מאופיינת על ידי מספר שלבים עוקבים (אורנוי, 2009): תחילה ישנה סקרנות והתרגשות לקראת ההגעה לארץ הזרה. השלב הבא הוא תחילתו של ההלם שמאופיין בתחושה של הצפה ב"ים של גירויים" שכוללים גירויים חושיים כגון ריחות, טעמים ומראות, וכן התמודדות עם התובענות של החברה המארחת במנהגיה וציפיותיה. ישנה תחושה של בלבול ואובדן כיוון שעד מהרה מביא לכעס ועוינות כלפי התרבות החדשה. טיפול נכון בשלב הזה יכול להוביל לתחילתה של אינטגרציה וקבלה והגברת היכולת לתפקד בתרבות החדשה. עם ההתבססות בתרבות החדשה ישנה התארגנות פנימית לקראת מצב של שיווי משקל והכלה הן של התרבות החדשה והן של התרבות מבית (Ashamalla & Crocitto, 1997)
הסתגלות מהירה לסביבה החדשה היא תנאי הכרחי למוצב ולבני משפחתו. חוסר הסתגלות מביא לירידה ביכולת הפרטית לבצע משימות ולהתפתחות של מתחים בתוך התא המשפחתי.
על הארגונים השולחים מוטל למתן את משך ועוצמת "הלם התרבות" וזאת ע"י הכנה מוקדמת של המוצב ושל בני משפחתו. יש ללמד נושאים הקשורים לתרבות של הארץ אליה הוצבו וכן להבין ולתגבר את היכולות (Crocitto, 2005). ברוב המשפחות שיוצאות לשליחות, המוצב מודע לתפקיד אותו הוא עתיד למלא וההתמודדות העיקרית שלו היא עם לימוד והכרה של הקודים התרבותיים במקום החדש. לעומתו, בן/בת הזוג צריכים למעשה "לברוא את עצמם מחדש" בארץ הזרה וזאת תחת אותם קשיים של המוצב ועוד. ברוב המקרים בני הזוג עזבו מקום עבודה, מערכת תמיכה משפחתית וחברתית ונדרשים לתפקד במתן תמיכה לבני המשפחה ולעיתים מוצאים שחייהם למעשה רוקנו מתוכן.
הכשרה לקראת היציאה לשליחות של המוצב ושל בן/בת זוגו מקלה על תהליך ההסתגלות, מצמצמת את "הלם התרבות", מעלה את כישורי ההתמודדות של המוצב ושל בני משפחתו, משפרת את שביעות רצונם ובכך משפיעה לחיוב על סיכויי ההצלחה של השליחות. הכנה פרטנית של בן/בת הזוג תאפשר לו לגלות את החוזקות שלו ולבחון את הגורמים המעכבים אותו. הבנה זו, תוך כדי ההכנה התרבותית עשויה לאפשר לבן/בת הזוג להגדיר את יעדיהם האישיים מהשליחות ולבצע אותם הלכה למעשה ובכך להפוך את השליחות ליותר משמעותית ואף להשפיע בעקיפים לחיוב על המוצב ועל סיכויי הצלחתו.
אורנוי, חנה, דברים שרואים משם לא רואים מכאן – מסע ה-relocation -נסיעה לשליחות לתרבות זרה, הוצאת רימונים 2009.
Ashamalla, M.H. & Crocitto, M.M.(1997) Easy entry and beyond: preparing expatriates and patriates for foreign assignment success. International Journal of Commerce and Management, 7(2): 106-114.
Crocitto, M.M. et al (2005) Global mentoring as a means of career development and knowledge creation: A learning-based framework and agenda for future research. Career Development International. 10(6/7), 522-535.
McCaughey, D. &Bruning, N.W. (2005) Enhancing opportunities for expatriate job satisfaction: HR strategies for foreign assignment success. HR Human Resource Planning.