מרכזיות VOIP (ראשי תיבות של Voice Over Internet Protoco), הוא שם כללי למרכזיות המשתמשות בתקשורת דיבור על גבי תשתית של רשת האינטרנט. הטכנולוגיה הזו מאפשרת תקשורת איכותית, גמישה, עם יכולות ניהול מוספות וחכמות, תוך ניצול טוב יותר של רוחב פס תקשורת וברוב המקרים גם תוך חסכון ניכר בעלויות.
VOIP משמש לתקשורת דיבור בתוכנות תקשורת מיידיות כמו מסנג'ר וסקייפ, למרכזיות הפועלות באמצעות הרשת ותוך שימוש בטלפוניים ייעודיים וניתן גם לשלב טלפוניה רגילה, מהדור הישן בטכנולוגיה החדשה דרך המרה לרשתות IP.
תועלות בשימוש במרכזיות VOIP
התועלות בשימוש במרכזית VOIP רבות, החל מניצול נכון של משאבים, דרך שילוב אלמנטים טכנולוגים נוספים ועד לעלות הכספית. שיחת טלפון רגילה מהדור הישן, עובדת על רוחב פס קבוע של 64 קילובייט. שיחה ב- VOIP משתמשת ברוחב פס נמוך בהרבה ומאפשרת שימוש מקבילי, כך שהיא מנצלת מעט מאוד ממשאבי התקשורת הארגוניים בכל זמן נתון. ברוב החברות, היתרון הזה לא יורגש, אבל בחברות שמנהלות תקשורת אינטנסיבית ומגוונת בכל רגע נתון, ליתרון הזה חשיבות עצומה.
שימוש בטלפוניה מבוססת רשת מאפשרת התממשקות מקסימאלית של כל אמצעי התקשורת הממוחשבת למערכת הטלפון: בין היתר ניתן להשתמש ברשת לגישה לקבצים או להיעזר ברשימות טלפון, לוח פגישות או הדואר האלקטרוני של עובד זה או אחר בתיאום עם שיחת הטלפון. באופן טבעי, הטכנולוגיה מאפשרת גם יישום בשיחות וידאו או שיחות ועידה מצולמות, מה שלא היה אפשרי בעבר. לא פחות חשוב, המערכת מאפשרת תקשורת פנים ארגונית גם בסלולארי עם כל עובדי החברה בכל מקום בעולם.
מרכזיית VOIP היא מרכזיה דיגיטלית מתקדמת וככזו היא מסוגלת לתעד שיחות, לבקר ולאמוד משכי שיחות ולהוציא חתכים שונים לבקרת הדרג הניהולי. קל מאוד להגיע לתכני שיחות קודמות שהוקלטו במערכת - בזכות ארכיון ממוחשבת של כל השיחות על פי תאריכים ושעות וחתכים אחרים.
ההיבט הכלכלי
עלות מרכזיות VOIP עדיין עולה בשיעור ניכר על מרכזיה רגילה, אך בשיקולים לטווח ארוך המעבר לטכנולוגיה המתקדמת שווה את ההשקעה. ראשית, תעריף השיחות בתוך החברה נשאר קבוע ונוח לבקרה ולניהול וחשוב יותר - כל שיחות הטלפון בתוך החברה, גם אם הן שיחות סלולאריות לאתרים מרוחקים בכל העולם עולות כעלות שימוש ברשת האינטרנט ואין צורך לשלם לחברות תקשורת חיצוניות מעבר לספק האינטרנט של החברה.