חפש מאמרים:
שלום אורח
22.12.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

איך החליפין של הילד שלך?

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים24/10/20111148 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

האם הילד עוזר בבית או שהוא קצת "פרזיט"? האם הוא סוחב לך מהארנק או שהוא תמיד מבקש רשות? האם הוא משאיר את הכלים על השולחן ואת הנעליים בסלון או שהוא תמיד משאיר אחריו מסודר? האם הוא הפתיע אותך פעם אחת כשסידר את הבית כולו?

בעבודותיו של החוקר האמריקני רון האברד מוזכר המונח 'חליפין' שהוא מושג בתחום העסקים אך אפשר ליישמו גם בבית עם הילדים.חליפין פירושו החלפה של מוצר או שירות מבעל העסק, עבור כסף מהלקוח. עסקים שמנהלים חליפין תקין עם הלקוחות שלהם - כלומר נותנים מוצר בעל ערך ודואגים לגבות עבורו כסף, שורדים. בעסק רגיל, כשהלקוח משלם עבור מוצר ולא מקבל אותו או מקבל מוצר פגום, האמון של אותו לקוח נפגע והוא לא יחזור לקנות. חליפין תקין יכול להיות מיושם בכל תחום בחיים והאמת היא שהוא חייב להיות מיושם גם עם הילדים. איך אתה תרגיש בתור הורה שנותן ונותן ולא מקבל דבר בתמורה? איך תרגיש אם רק תקבל ותקבל ולא יאפשרו לך לתת דבר בתמורה? רע... גם במשפחה יש יחסי חליפין בין בני המשפחה - שכשהם יוצאים מאיזון, היחסים בין כל הנוגעים בדבר מתדרדרים. בכתביו מבדיל רון האברד בין 4 סוגי חליפין:

סוג החליפין הראשון: חליפין פושע

בעסק זה לקחת כסף ממישהו - אך לא לתת שום דבר חזרה. זוהי בעצם גניבה. פושעים משתמשים בסוג זה של "חליפין". אפשר "להרביץ מכה" מבחינה עסקית, אך אין לזה עתיד וזה גם לא חוקי. ביחסים משפחתיים זה יכול לבוא לידי ביטוי בילד שגונב כסף מהארנק של ההורים. עוד דוגמא יכולה להיות ילד שמקבל את כל מה שהוא צריך בבית ולא רק שהוא לא נותן דבר בתמורה אלא גם זורק את חפציו בסלון, משאיר את המטבח מלוכלך, את רצפת האמבטיה רטובה ומצפה שהאמא תבוא אחריו כדי לסדר ולנקות. (ולמרבה הפלא היא אכן עושה זאת ולא מבינה למה הילד הולך ומתדרדר...). דוגמא שלישית זה הילד שמקבל כסף מההורים כל שני וחמישי בשביל כל דבר שנפשו חפצה ולא נותן דבר בתמורה = זה הילד ה"פרזיט" שרק מקבל, ומקבל, ומקבל.

סוג החליפין השני: חליפין חסר או חלקי

בעסק, זה לקחת כסף ממישהו - אך לתת לו מוצר חלקי או פחות ממה שהובטח או באיחור רב. ישנם עסקים שעובדים כך, ואין פלא שלא הולך להם והם נסגרים מהר. לקוח לא מרוצה לא יחזור וגם יקטר לחברים שלו על אותם עסקים. הם מאבדים גם אותו וגם את כל מי שמסביבו אם הם עובדים בצורה זו. לקוח לא מרוצה מייצר לפחות10 אנשים שחושבים עליהם "דברים רעים". ביחסים משפחתיים זה יכול לבוא לידי ביטוי בכך שהילד עוזר לפעמים כאשר מבקשים ממנו אבל הוא גם טורק את הדלת בדרך, או עושה פרצוף. הוא תורם מעט מאוד לבית ובדרך כלל הוא עושה את זה רק אחרי שביקשת ממנו וגם אז בחוסר חשק בולט. בדרך כלל אין לו ממש תפקידים בבית, אבל גם אם יש לו תפקיד כזה (כמו לשטוף כלים אחרי ארוחת הערב ) הוא יעשה זאת לפעמים או שישאיר את הכלים למחר, או שלא ממש ישטוף הכול. בסוג החליפין הזה גם כאשר הילד תורם צריך תמיד לנדנד לו שיעשה וצריך ללכת אחריו ולבדוק שזה נעשה. הביטוי הנפוץ אצלו במקרה זה הוא: "אחר כך". בדרך כלל אנו מגיעים למצב הזה משום שלא אפשרנו לילד לתרום לנו כאשר היה קטן יותר והציע את עזרתו. לדוגמה - כשהיה ילד קטן הוא רצה לעזור לאמו להכין ארוחת ערב והיא לא אפשרה לו. באותו הרגע האימא, שהייתה עייפה ולא כל כך סבלנית לבלגאן שעלול להיווצר ולזמן שזה ייקח (משום שהילד היה חסר מיומנות), אמרה לו משהו כמו "אולי עדיף שתלך לשחק רגע בחדר שלך עד שהאוכל יהיה מוכן". הילד במקרה זה הרגיש פחות מוכשר ופחות בעל יכולת. הוא הרגיש רע משום שאינו מסוגל לתרום לאמו. והיא, למרות שלא הייתה לה כוונה רעה, יצרה באותו רגע ילד שפחות יאהב לעזור בעתיד.

סוג החליפין השלישי: חליפין הוגן

רוב העסקים משתדלים לעבוד בצורת חליפין זו. לקחת כסף ממישהו - ולספק מוצר שווה ערך. עסק כזה יחזיק מעמד מבחינה כלכלית - אך זה עדיין לא מבטיח גדילה והמלצות מפה לאוזן. ביחסים משפחתיים זה יבוא לידי ביטוי בכך שלילד באמת יש תפקיד כלשהו בבית והוא מבצע אותו. הוא תורם לבית - הוא עוזר לכם לקחת את אחיו מהגן כאשר אתם בעבודה, הוא מנקה את החדר שלו, הוא מוריד את הכלבה כפי שהתחייב כאשר ביקש מכם לקנות לו אותה. הוא מקבל דמי כיס על פי מילוי התפקידים שלו ולא סתם כך. לדוגמה, אמא מכינה את ארוחת הערב, הילד שוטף את הכלים. אתם מסדרים ביחד את הבית - הוא מנקה אבק ומטאטא, ההורה שוטף את הבית. במקרה הזה הילדים עוזרים.

סוג החליפין הרביעי: חליפין בשפע

צורת חליפין זו היא לא נפוצה בעולם העסקים אך זאת צורת החליפין היחידה שתבטיח שביעות רצון עצומה מהלקוחות ותגרום להם לחזור שוב ושוב ולהמליץ לחברים. אתם הופכים את הלקוחות ל"מפיצים שלכם" ול"אנשי המכירות" שלכם. בשיטת חליפין זו, אתם לא נותנים 2 מוצרים במקום אחד, אלא נותנים משהו "מעל ומעבר למה שהובטח". שימו לב לניסוח : משהו מעל ומעבר למה שהובטח = הם לא ציפו לזה והופתעו לטובה. לדוגמא : חברה מוכרת רהיטים בהזמנה אישית. לא רק שסיפקנו להם את זה יותר מוקדם ממה שהם ציפו אלא שגם הרכבנו וניקינו את המטבח אחרי ההרכבה וגם הוספנו ערכת כלים מעוצבים - בתור מתנה על כניסתם לבית החדש. וכל זה נעשה באווירה חמה ואכפתית ללקוח. בגלל שזה כל כך נדיר בעולם העסקים, והם לא ציפו לזה בכלל - הם יספרו לכל החברים שלהם עלינו, ואנחנו נרוויח את הקניות של כל בני המשפחה והחברים שלהם לעוד הרבה שנים קדימה. ואיך זה בא לידי ביטוי בבית? גם בבית זה נדיר. אפילו יותר מעולם העסקים ולכן זה יראה לך מוזר שבכלל אפשר להגיע לזה אבל כשזה קורה זה תענוג גדול. בסוג החליפין הזה הילדים הם באמת חלק מהמשפחה - הם תורמים ובגדול. אם לך יש את התפקיד של המפרנס, הם מצידם יהיו אלו שאחראים על ניקוי הבית והם יעשו זאת בשמחה ובהתלהבות והבית באמת יהיה נקי מאוד. אם לך יש תפקיד של להכין את האוכל  - להם יהיה תפקיד של לעשות את הקניות ובסוף הערב  כשתעמדי לעשות כלים אחד מילדייך יגיד לך -  אמא, ראיתי שעבדת קשה היום - תני לי, אני אעשה את הכלים, אני יודע שיש את הסדרה הזאת שאת אוהבת, לכי לראות אותה ואביא לך קפה. הילדים במקרה הזה אוהבים לעזור ורוצים לעזור. הם אוהבים לעשות דברים בבית ולסייע לחברי הקבוצה של הבית. יתכן שבמצב החליפין הקיים אצלכם בבית, הסוג של חליפין בשפע נשמע לך כמו מדע בדיוני או יותר כמו סיפור מהאגדות  - אבל זה בהחלט מה שאנחנו שואפים שיקרה אצלך בבית!

אז מה מצב החליפין אצלך בבית?

נשמח לספק לך כלים יישומיים בהכשרת ההורים של תבונה.

ליצירת קשר:

תבונה - חינוך חדש בישראל
מאיר בעל הנס 12 רמת-גן
03-5743734
www.tvuna-online.co.il

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:

שלכם,

אבירם היכל

תבונה - חינוך חדש בישראל
רחוב מאיר בעל הנס 12 רמת גן
טלפון: 03-5743734
אי-מייל: info.tvuna@gmail.com

 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת אבירם היכל

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים18/08/121300 צפיות
מה גורם לילד שלך להתעייף, לאבד את הקשב ולחלום בשיעורים? קרא על המחסום הגדול ביותר של ילדך בבית הספר! טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי08/08/12950 צפיות
טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך / מאת מנהל תבונה - חינוך חדש בישראל הילד שלך מגיע לכיתה ז' - שיעור ראשון בחטיבת הביניים. המורה החדשה שלו למתמטיקה נכנסת לכיתה ומבקשת להוציא ספר אלגברה...

מאת: אבירם היכלחינוך ולימודים - כללי31/07/121392 צפיות
מה לדעתך יקרה אם בכל נושא שאותו לומדים התלמידים בבית הספר הם יחשבו 'כיצד אפשר להשתמש בחומר בחיים' במקום 'האם זה יהיה בבחינה'? טיפ מתוך סדרת הטיפים ללמידה יעילה עבור הילד שלך.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז15/04/121528 צפיות
המורה בבית הספר מספרת לך על 'נפלאות' הריטלין, אומרת לך שכדאי לך לשקול טיפול תרופתי, מספרת לך שזה יעשה לילדך שיפור מדהים בלימודים וכמה שזה עוזר לילדים אחרים, אבל אתה מנגד לא רוצה לתת כדורים לילד שלך....מה עושים?

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז01/02/121350 צפיות
פריצת דרך חדשה נעשתה בתחום! הכותרת "בעיית קשב וריכוז" התגלתה כאוסף של תופעות אשר הגורמים להם לא נמצאים במוח או בגנים. המקור לבעייה נמצא במקום אחר לגמרי.

מאת: אבירם היכלהפרעות קשב וריכוז30/11/111403 צפיות
בעוד שמחלה אפשר לבדוק בצורה אובייקטיבית (כמו סוכרת שאותה ניתן למדוד בבדיקות דם), הפרעת קשב וריכוז מאובחנת לפי סימפטומים מאוד כללים ולא מדויקים שיכולים להופיע יום אחד, ויום אחר לא. מאמר זה לקוח מתוך סדרת מאמרים בנושא "כל מה שלא מספרים לך על הפרעת קשב וריכוז".

מאת: אבירם היכלחינוך ילדים09/11/111226 צפיות
ילדים בד"כ לא אוהבים שאומרים להם מה לעשות, אז איך כן מניעים אותם לפעולה? במאמר הבא אציג לפניך את נפלאות כוח הבחירה בגידול ילדים ואלמד אותך להגביר משמעותית את מידת שיתוף הפעולה שלך עם ילדך.

מאמרים נוספים בנושא חינוך ילדים

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196791 צפיות
לפעמים אנו עומדים נדהמים כשילדינו מתנהגים בצורה הפוכה מזו שבקשנו מהם, ולא מעלים על דעתנו את האפשרות הפשוטה: הם לא הבינו אותנו

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196727 צפיות
נטל הילד את הסל, וכשהוא מצויד במיטב אזהרותיה של אמו יצא לחנות, העפיל על שתי המדרגות בפתח ופנה למוכר בקול צייצני: "אמא בקשה שני בקבוקי חלב"

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/1920026 צפיות
מדוע דווקא השולחן הישן והרעוע האריך ימים יותר מאחיו החדש והנוצץ? ואיך כל זה קשור לחינוך?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים18/09/196797 צפיות
"לא המדרש עיקר אלא ה'מעשה'" – הסיפור שאותו מספרים כדי להעביר את המסר. למה חשוב לספר סיפורים, ואיך מספרים סיפור טוב?

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/196661 צפיות
חייכתי למראה היצירה של בתי הבכורה. אולם כשראיתי מה חולל הפתק הקטן, נמחק החיוך והפך להבעת השתאות

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/1920405 צפיות
"סימן לבנים" – מה שלמדתי מזגג ביום סוער

מאת: בתיה כץחינוך ילדים17/09/193972 צפיות
יכולת זו של ניתוח דברים, יכולת נרכשת היא. תלויה היא בהרגל של הפניית תשומת הלב לכיוון חשיבה זה, ובעקביות

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica