חפש מאמרים:
שלום אורח
22.11.2024
 
   
מאמרים בקטגוריות של:

   
 

שילוח הקן והשבת אבידה

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע08/09/20111009 צפיות שתף בטוויטר |   שתף בפייסבוק

פרשת "כי-תצא"

 

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

אתר:   www.h-y1.fav.co.il

פרשת "כי תצא" היא הפרשה המשופעת ביותר במצוות - שבעים וארבע מתוך תרי"ג המצוות. הפרשה הקודמת - "שופטים" - הבהירה לנו את חשיבות הסדר והמשמעת, קיום חוקים כדי שעם ישראל יוכל להתיישב בארצו מתוך ארגון נכון ואיכותי, בין אדם לחברו וכמובן בחיי משפחה.

פרשתנו ממוקדת במצוות הדנות בעיקר בקיום איתן ומוצק של חיי משפחה, ביחסים בין גבר לאשה בחיי הנישואין, ביחסי הורים ובנים וכן בחיי חברה והתחשבות בזולת. הפרשה מבהירה היטב כי בבניית עם ועיצוב דמותו כעם מלוכד ואיכותי בארץ, יש לקיים מצוות הקשורות לחיים טובים.

נתמקד בשתי מצוות חשובות ומעניינות בפרשה: מצוות "שילוח הקן" ומצוות "השבת אבידה".

התורה מצווה: "כי יקרא קן ציפור לפניך בדרך...והאם רובצת על האפרוחים או על הביצים, לא תיקח האם על הבנים. שלח תשלח את האם ואת הבנים תיקח לך, למען ייטב לך והארכת ימים" (דברים כ"ב/ו'-ז').

יש במצווה זו צער בעלי חיים ופעולה חינוכית, אך יחד עם זאת על קיום מצווה זו אנו מקבלים שכר - אריכות ימים - כמו במצוות "כיבוד אב ואם".

מדוע לא כתבה התורה את שכרן של כל המצוות? על שאלה זו עונים חז"ל: אמר הקב"ה, כדי שלא יאמר אדם הואיל ושכר מצווה זו גדול אעשה אותה ולא אעשה מצווה אחרת, ששכרה קטן יותר. מה עשה הקב"ה? לא גילה לבריות מהו מתן שכרה של כל מצווה ומצווה, כדי שיעשו את כל המצוות בתום. הקב"ה לא גילה מתן שכרן של מצוות, חוץ משתי מצוות: החמורה שבהן והקלה שבקלות: "כיבוד אב ואם" חמורה שבחמורות, שמתן שכרה אריכות ימים והקלה שבהן - "שילוח הקן" ששכרה גם כן אריכות ימים.

מצווה נוספת חשובה ומעניינת בחינוכו של כל אדם היא מצוות "השבת אבידה".

חכמים מתארים מקרים בהם אדם רואה שור או כל אבידה אחרת והוא מתלבט - האם לכבוש את עיניו ולעשות עצמו כאילו הוא אינו רואה את האבידה (כפי שמציין רש"י) או לנהוג כפי שתורתנו מציינת "...השב תשיבם לאחיך" (כ"ב/א'). חובה עלינו להרגיל את האדם ולחנכו מקטנות להחזיר כל אבידה, גם אם הדבר גורם לו טירחה רבה. סיוע לחבר, לנזקק, מהווה מוקד חשוב ביהדות. היינו, המצווה מדגישה את החיוב לעשות מעשים טובים. שהרי בסופו של דבר, החזרת האבידה והעמל שאדם צריך להשקיע בכך, נתונים למצפונו ולהחלטתו האישית. אין אפשרות לחייב אדם לעשות חסד עם הזולת, זו מצווה שצריך להטמיע אותה באופיו של האדם.

קיים משפט מאוד חשוב ועקרוני ביהדות: "סור מרע ועשה טוב". ברור לנו היטב מהו "סור מרע" - אסור לפגוע הזולת, לא בגופו, לא בממונו ולא ברכושו. לעומת זאת - "עשה טוב" מהווה דגם חשוב בעיצוב דמותו החיובית והערכית של האדם. "השבת אבידה" דורשת "בזבוז זמן" של המוצא, כדי לשמור הרכוש שמצא. עשיית טוב היא תכונה חשובה ועקרונית בהתנהגותו של כל אדם.

החפץ חיים בספרו "אהבת חסד" מדגיש, שכל אדם הרוכש השכלה רוחנית איתנה צריך קודם כל ללכת בדרכי הטוב ועשיית חסד. ככל שאדם מחדיר לתוכו עשיית חסד, נתינה, צדקה ועזרה לזולת, כך מקנה לו הקב"ה מוח פתוח וחכם המאפשר למידה ורוחניות. ביצוע נכון וראוי של שתי המצוות - "שילוח הקן" ו"השבת אבידה", מחייב לב טוב ורצון לעשיית חסד ומבטא את הערכיות של האדם, את חינוכו ופנימיותו.

                                                                                                             ד"ר יחיאל שרמן

 





 
     
     
     
   
 
אודות כותב המאמר:
 
     
   
 

מאמרים נוספים מאת ד"ר יחיאל שרמן

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/09/121393 צפיות
בפרשת ניצבים כתוב- "לא בשמיים היא ... בפיך ובלבבך לעשותו" עמלנו התורני והאמוני, הלימוד המתמיד הוא חובה בעולמנו שלנו. ההכרות והמעשים אינם בתחום על חושי, שמימי, ההתגלויות האלוקיות ניתנו כבר במלואן- מדגיש הרש"ר הירש,

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע03/09/121399 צפיות
בפרשתנו מופיע פסוק מדהים וחשוב מאוד ביהדות. אף כי האדם שומר תורה ומקיים כל המצוות – לא די בכך ,עליו לעשות הכל מתוך שמחה וטוב לבב.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע21/06/121107 צפיות
חילוקי הדעות, הויכוחים, שקלא וטריא, מהווים את התשתית העיקרית לחכמת העם היהודי, שהרי 2700 דפי הגמרא מבוססים על מחלוקות. הלמידה המתמדת מוסיפה ידע, המהווה כוח חשוב ועקרוני בפעילותו והתקדמותו של האדם

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע14/06/121138 צפיות
לפני כניסת בני ישראל לארצם, נשלחו המרגלים - נציג מכל שבט - לתור את הארץ. המרגלים נתבקשו לחפור את נקודות התורפה של הארץ על מנת לכבוש אותה בהמשך.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע07/06/121219 צפיות
אהרון הכהן נתבקש להטיב את הנרות, כתוב "בהעלותך את הנרות" ולא "בהדליקך את הנרות", זאת משמעות חינוכית וערכית מדהימה, אין זו פעולה טכנית גרידא של הדלקה ותו לא. לבערת הנרות במנורה יש משמעות של התנשאות לגובה וזקיפות קומה. "בהעלותך את הנרות, יאירו..."

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע25/05/121163 צפיות
פרשת "במדבר" עוסקת בעיקרה בהקמת מחנה ישראל בדרכו מהר סיני - מקבלת התורה אל ארץ ישראל. תנועה לכיוון היעד היא חשובה מאוד לבניית עם מגובש, מלוכד ומאמין בבורא עולם ובקיום מצוות.

מאת: ד"ר יחיאל שרמןפרשת השבוע23/05/121231 צפיות
"אני ה' אלוקיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים מהיות להם עבדים, ואשבור מוטות עולכם ואולך אתכם קוממיות" (ויקרא כ"ו/יג'). רש"י מפרש את הפסוק ואומר: "קוממיות - בקומה זקופה". היציאה מעבדות לחרות, יש בה משמעות עצומה ומעמיקה: יציאתכם מהשפלה ומדיכאון אל החופש, צריכה לזקוף את קומתכם.

מאמרים נוספים בנושא פרשת השבוע

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע18/07/181111 צפיות
תחילת הנאום בפרשתנו, פרשת "דברים", והוא פותח בתוכחות משה לעם רק שאלה תוכחות שנאמרות ברמז וכפי שמפרש רש"י במקום, זה מפני כבודם של ישראל,

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע06/06/181150 צפיות
בשבת נקרא בפרשת השבוע, פרשת "שלח לך", על אחד החטאים הגדולים שחטאו בני ישראל בזמן הליכתם במדבר.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע31/05/181077 צפיות
פרשת השבוע שלנו, פרשת "בהעלותך", פותחת בנושא הדלקת המנורה במקדש ומתוכה ניתן ללמוד עניין חשוב ומהותי בעולם החינוך.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע24/05/181094 צפיות
השבוע חגגנו וציינו את חג שבועות הוא חג מתן תורה.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע16/05/181116 צפיות
בשעה טובה אנו מתחילים השבת את החומש הרביעי, חומש "במדבר".

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע10/05/181104 צפיות
הנה אנו שוב מגיעים לסיומו של חומש "ויקרא". חומש שבחלקו הראשון עסקנו רבות בענייני קדושה כמו קורבנות ועבודת הכוהנים בבית המקדש ובחלקו השני נגעה התורה בפרטי הפרטים של חיי היום יום הלאומיים והחברתיים שלנו כאומה וכבני אנוש.

מאת: דוד דרומרפרשת השבוע25/04/181195 צפיות
רוצים תמיד להגיע לתוצאות. להצלחות. לכבוש יעדים ולהגיע אליהם הכי מהר שאפשר.

 
 
 

כל הזכויות שמורות © 2008 ACADEMICS
השימוש באתר בכפוף ל תנאי השימוש  ומדיניות הפרטיות. התכנים באתר מופצים תחת רשיון קראייטיב קומונס - ייחוס-איסור יצירות נגזרות 3.0 Unported

christian louboutin replica