מנוע בוכנה - מנוע בעירה פנימית
את מגוון המנועים הקיימים ניתן לסווג בחלוקה גסה בין אלו בעלי מנגנון בעירה פנימית לאלו בעלי מנגנון בעירה חיצונית, או במלים אחרות, מנועים אשר שריפת הדלק והעבודה המכאנית נעשות בתוכם או מחוצה להם. מנוע בוכנה נמנה על הקבוצה הראשונה, כשהוא למעשה מנוע בעירה פנימית אשר מכיל בוכנות המבצעות את התהליכים השונים - יניקה, דחיסה, עבודה ופליטה.
איך עובד מנוע בוכנה?
כאמור, ארבע פעולות עיקריות מתבצעות בתוך מנוע בוכנה, וננסה לתאר אותן להלן. הראשונה היא פעולת היניקה, בה נפתח מה שנקרא שסתום היניקה תוך כדי שהבוכנה יורדת למטה, כך שתא השריפה מתמלא בתערובת של אוויר ודלק, כאשר בסיום הפעולה שסתום היניקה נסגר. לאחר מכן מתחילה פעולת הדחיסה, כאשר הבוכנה עולה מעלה ודוחסת את התערובת עד שמתבצעת הצתה שלה. הגזים המשתחררים משריפת התערובת יוצרים לחץ על הבוכנה אשר דוחף אותה שוב למטה, במה שנקרא פעולת העבודה. בשלב זה נפתח שסתום הפליטה, והגזים השרופים נפלטים החוצה תוך כדי שהבוכנה חוזרת מעלה, במה שנקרא פעולת הפליטה. מחזור הפעולות הזה חוזר לאחר מכן פעם אחר פעם, כאשר כך למעשה עובד מנוע בוכנה.
מי הגה את הרעיון של מנוע בוכנה?
מנוע בוכנה הוא לא דבר חדש כלל וכלל, ולמעשה עוד באמצע המאה התשע-עשרה המציא אטיין לנואר הצרפתי את מנוע הבעירה הפנימית הראשון מסוג מנועי בוכנה. בהמצאתו לנואר התבסס גז פחמי שתהליך של שאיבה והצתה כפולה בתוך צילינדר אחד בו נעה הבוכנה מצד לצד על פי הלחץ המופעל עליה מכל צד כתוצאה משריפת הגז. מנוע בוכנה מודרני הוא כמובן משוכלל ומורכב יותר מהאב טיפוס הצרפתי, אך העקרון נשאר אותו עקרון.
אם כן, מנוע בוכנה הוא המצאה שללא כל היסוס ניתן לקרוא לה גאונית ואשר שינתה את האופן בו מנועים פועלים במאה ושישים השנים האחרונות.