השלב הראשון בסולם השיווק הוא שיכירו את המוצר אוהשירות אותו רוצים לשווק. אנשי יחסי ציבור יוצרים קשר עם העיתונאיםומעבירים להם ידיעות מעניינות אודות החברה או המוצר. מי שקורא על המוצרהחדש כבר מכיר אותו ויודע למה הוא משמש. אחרי זה הרבה יותר קל למכור ולשווקאת המוצר. קיימים שני יתרונות מרכזיים ליחסי ציבור: הראשון – אפשר להגיעלמדורים המרכזיים בעיתונות ובטלוויזיה בלי להוציא מאות אלפי דולרים. השני –התגברות על התנגדויות, היום קשה מאוד להגיע ללקוח דרך פרסומת, הוא בדרךכלל או יתעלם או יתעצבן לעומת זאת כתבה עיתונאית עדיין תהיה לגיטימית.
קשרים זו לא אסטרטגיה
לפעמים נדמה לנו ששיווק של המוצר שלנו יתבסס על קשריםעסקיים שרכשנו במהלך השנים. לדעתי זו טעות חמורה, קשרים אומנם יכוליםלהביא יופי של עסקאות אבל אי אפשר לבנות על גביהם את כול מערך השיווק. טעותאופיינית נוספת הינה שיווק לפי תחושה, הכוונה היא שלא קובעים תקרת תקציבקבועה. בדרך זו פתאום מסיימים את החודש והוצאנו 30 אלף שקל על פרסום בליששמנו לב. צריך להחליט באילו אמצעים משתמשים: יחסי ציבור, קידום אתרים,שלטי חוצות, קידום ברשתות חברתיות , טלוויזיה, או רדיו. בשלב השני צריךלהקצות תקציבים עם מטרות ויעדים ברורים לכול אמצעי. בשלב האחרון יגיע מעקבאחר סטטיסטיקות והישגים. ישנם כלים שאפשר לבדוק בקלות לדוגמא: קידום אתריםנמדד לפי כמות כניסות ממילים רלוונטיות וכמות המרות לקניות מוצר. אם יש לנואת כול הנתונים פתאום נראה שקל לנו יותר לקבל החלטות.
מה אני בדיוק מקבל תמורת התשלום?
אחד הדברים שלדעתי מרתיעים בעלי עסקים משימוש ביחסיציבור הינו הערפל שבו הם נמצאים במהלך קבלת השירות. הם משלמים אלפי שקליםבריטיינר חודשי ולא ברור להם מה הם מקבלים. שקיפות זו מילת המפתח, בעל העסקלפי תפיסתי צריך לקבל דוח שבו נאמר כמה ניסיונות היו להפצת ידיעותלעיתונאים וכמה התפרסם בפועל. צריך לזכור שהעבודה של איש יחסי ציבור לאפשוטה ומעטות הידיעות שמתפרסמות מתוך אלו שהוא עובד עליהן.